تابستانی گرمتر از نرمال و پاییزی خشکتر پیش رو داریم



 هواشناسی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با بیان اینکه تابستان نسبتا گرمی را امسال تجربه می‌کنیم، گفت: متوسط دمای کشور تا پایان شهریورماه حدود یک درجه بالاتر از حد نرمال پیش‌بینی می شود البته بی‌هنجاری دمایی طی این فصل نسبت به پاییز و بهار کمتر است. 

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا افزود: بی‌هنجاری دمایی طی تابستان درغرب و شمال غرب کشور بیشتر خواهد بود و انتظار می‌رود دما بیش از دو درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال و برعکس دمای شرق کشور طی این مدت به نرمال و کمتر از نرمال گرایش داشته باشد.

 

دمای بیشتر از حد نرمال در غرب کشور

وی ضمن بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون دمای متوسط کشور حدود یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال بوده است، اظهارکرد: از ابتدا تا ۱۰ تیرماه دمای متوسط استان آذربایجان شرقی ۲۷ درجه سانتیگراد بوده این در حالیست که میانگین بلند مدت دمای آن ۲۱ درجه سانتیگراد است بنابراین ۶ درجه سانتیگراد نسبت به بلند مدت گرم‌تر بوده است. متوسط دمای استان آذربایجان غربی نیز در حالی ۲۷ سانتیگراد گزارش شده که میانگین بلند مدت آن ۲۱.۵ بوده است. متوسط دمای استان اردبیل هم ۲۴.۷ سانتیگراد بوده اما میانگین بلندمدت آن ۱۹.۶ سانتیگراد است.

 

دمای کمتر از حد نرمال در شرق کشور

وظیفه اضافه کرد: این ناهنجاری دمایی در بیشتر استان‌ها وجود دارد ولی در برخی از استان‌های شرق کشور مثل خراسان جنوبی، کرمان و سیستان و بلوچستان حدود یک درجه سانتیگراد و در یزد بین ۱ تا ۱.۵ درجه سانتیگراد کمتر از حد نرمال بود پس دمای شرق کشور از اول تا ۱۰ تیرماه کمتر از حد نرمال بوده ولی  دمای غرب و به‌ویژه شمال غرب کشور طی این مدت به‌شدت بالاتر از حد نرمال گزارش شده است. میانگین کشوری دما نیز یک درجه سانتیگراد بیش از حد نرمال بوده است.

 

وی در ادامه گفت: متوسط دمای خوزستان طی این مدت ۲.۱ درجه سانتیگراد ، تهران ۱.۶ درجه سانتیگراد و البرز حدود ۳.۵ درجه ساننیگراد بیش‌ از حد نرمال گزارش شده است.

 

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی با اشاره به دمای کشور از ابتدای سال آبی (مهرماه) یادآور شد: از ابتدای سال آبی تاکنون متوسط دمای کشور نسبت به میانگین بلندمدت ۱.۳ سیلیسیوس افزایش یافته است. در پاییز ناهنجاری دمایی چندان زیاد نبود و کمتر از یک درجه سانتیگراد بود ولی در زمستان و بهار ناهنجاری دمایی بیشتر و بین ۲ تا ۳ درجه‌ سانتیگراد در بیشتر نقاط کشور بالاتر از حد نرمال بود البته در شمال غرب و غرب کشور دما ۳ تا ۵ درجه سانتیگراد بالاتر از حد نرمال گزارش شد. چنین وضعیت دمایی تشدید تبخیر، ذوب شدن زودتر برف و کاهش آورد آب رودخانه‌ها را به همراه داشت.

 

بارش‌های تابستانی محدود به جنوب شرق و نوار شمالی کشور

وظیفه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه در فصل تابستان تا پایان سال آبی یعنی شهریورماه به جز نوار شمالی و جنوب شرق کشور در سایر نقاط کشور بارش قابل ملاحظه‌ای پیش‌بینی نمی‌شود، گفت: این فصل خشک‌ترین فصل کشور است و فقط گاهی بارش‌های پراکنده در گوشه و کنار کشور رخ می‌دهد و مقدار بارش جدی نیست. بارش در جنوب شرق کشور شامل جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان، جنوب شرق کرمان و نوار شمالی کشور شامل استان‌های اردبیل، گلستان، گیلان، مازندران ، مناطق شمالی آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بعدازظهر به‌صورت رگبار و رعد و برق اتفاق می‌افتد.

 

وی در ادامه توضیح داد: عمدتا وقتی سیستم پرفشار در سواحل شمالی حاکم می‌شود، جریانات شمالی می‌شوند. وجود رشته کوه البرز در جنوب دریای خزرموجب فرارفت رطوبت و ایجاد ابرهای جوششی و بارندگی در سواحل شمال را موجب می‌شود. انتقال رطوبت از روی اقیانوس هند به سمت جنوب شرق کشور نیز باعث می‌شود، در بعد از ظهرها رشد ابر، وقوع رگبار و رعد و برق را در این مناطق شاهد باشیم.

 

بارش‌ها بین ۴۰ تا ۸۵ درصد کمتر از حد نرمال

رییس مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش در کشور اظهار کرد: از ابتدای سال آبی تاکنون بارندگی به‌طور جدی کمتر از نرمال بوده است و در برخی مناطق مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان تا ۸۵ درصد زیر حد نرمال بوده است. در بسیاری از نقاط کشور مثل جنوب غرب استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه بارش‌ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد زیر حد نرمال گزارش شده که عدد بسیار بزرگی است چون این مناطق جزو کانون‌های پربارش کشور بوده‌اند. در واقع کشور ما کم‌بارش است ولی در فلات ایران چند منطقه وجود دارد که میزان بارندگی سالانه آن از سایر مناطق خیلی بهتر است. یکی از این مناطق نوار شمالی و دیگری غرب کشور است که شامل استان‌هایی چون کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان و چهار محال و بختیاری می‌شود.

 بارش‌های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود

 

وی درباره پیش‌بینی بارش در پاییز سال آینده گفت: مدل‌های فصلی بیانگر این هستند که بارش‌های پاییزی با تاخیر آغاز می‌شود و امسال به نظر می‌رسد مونسون هند قوی‌تر از حد نرمال عمل کند. در این شرایط نفوذ سامانه‌های بارشی به کشور حدود دو هفته  به تاخیر می‌افتد.

 

وظیفه در پایان اظهارکرد: در غالب مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی، مقدار بارش‌های پاییزه تا اواسط آذر کمتر از حد نرمال برآورد شده است؛ به بیان دیگر حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد احتمال دارد که مقدار این بارش‌ها کمتر از حد نرمال باشد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------