«تبرئه»؛ حکمی که ‌مرتضوی به‌ دنبالش بود



مرتضوی,اخبار اجتماعی ,خبرهای اجتماعی
سعید مرتضوی، دادستان سابق، از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد. بر اساس اخبار منتشرشده شعبه اول دیوان عالی کشور سعید مرتضوی، از مقامات قضائی پیشین، را از معاونت در قتل در اعتراضات سال ۸۸ تبرئه کرده است.

استدلال قاضی شعبه یک دیوان که سبب تبرئه مرتضوی شده در دادنامه‌ای که روز شانزدهم مرداد سال جاری صادر شده، این‌گونه بیان شده است: «انتساب بزه معاونت محل خدشه است، به‌خصوص اینکه دو نفر دیگر از همکاران نام‌برده که عملا در اقدامات مورد نظر دخیل بوده‌اند و حتی مباشرت در بازداشت داشته‌اند، از اتهام معاونت در قتل تبرئه گردیده‌اند...».

 

در بخش دیگری از رأی نیز آمده است که سعید مرتضوی در دادنامه صادرشده در تیرماه سال جاری، از اتهام مشارکت در بازداشت غیرقانونی نیز تبرئه شده و به این ترتیب، اساس و مبنای اتهام معاونت در قتل منتفی شده است. سال گذشته رسانه‌ها از موافقت با درخواست اعاده دادرسی سعید مرتضوی و بررسی مجدد پرونده او خبر داده بودند.

 

سعید مرتضوی، نامش با قتل‌های کهریزک گره خورده و افکار عمومی هرگز او را برای اتفاقات بازداشتگاه کهریزک نبخشیده است. او در سال ۸۸ دادستان تهران بود. پس از تغییر ریاست قوه‌ قضائیه، از سمت خود برکنار و به معاونت دادستان کل کشور منصوب شد. یک سال بعد در ارتباط با کشته‌شدن پنج نفر در کهریزک، مصونیت قضائی‌اش در شهریور ۱۳۸۹ توسط دادگاه انتظامی قضات لغو و از قضاوت تعلیق شد.

 

او سپس از سوی محمود احمدی‌نژاد، به ریاست ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سپس به ریاست سازمان تأمین اجتماعی منصوب شد. او همیشه مورد حمایت بخشی از اصولگرایان و احمدی‌نژادی‌ها بوده است.

 

البته در ماجرای فیلمی که احمدی‌نژاد از جلسه برادر کوچک لاریجانی‌ها در مجلس پخش کرد، سعید مرتضوی برای اولین‌بار طعم بازداشت را چشید. بعد از آن بارها سلول زندان خانه‌اش شد و برای اتهامات تخلف‌های اداری در سازمان تأمین اجتماعی و معاونت در قتل ماه‌ها اسیر پله‌های دادگاه بود.

 

در نهایت با شکایت بستگان محسن روح‌الامینی، یکی از چهار نفری که در سال ۸۸ در بازداشتگاه کهریزک شکنجه و کشته شد، از سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران، ابتدا به پنج سال حبس محکوم شد، اما دادگاه تجدید نظر این حکم را به دو سال کاهش داد. دادسرای تهران دوم اردیبهشت سال ۹۷ اعلام کرد سعید مرتضوی بازداشت شده و برای تحمل محکومیت به زندان اوین منتقل شده است. یک‌سال‌و‌نیم بعد هم مشمول عفو شده و آزاد شد. حتی شلاق‌هایی که برایش به‌عنوان مجازات در نظر گرفته شده بود نیز شامل عفو قرار گرفت و او خرسند به پایان محکومیتش رسید. حال نیز به‌کلی از اتهام معاونت در قتل تبرئه شده است.

 

شرق

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------