این همه شکایت؛ فدراسیون کی دست بکار می شود؟



اخبار,اخبار ورزشی,فدراسیون فوتبان
به نظر می رسد فیفا در ساختمان اداری خود باید اتاقی به منظور رسیدگی به شکایت بازیکنان و مربیان خارجی علیه تیم های ایرانی و حتی فدراسیون فوتبال تعبیه کند!

به گزارش ورزش سه، ماهی نیست که شورای حل اختلاف فیفا یا کمیته انضباطی رایی را علیه تیم های ایرانی صادر نکند و به نظر می رسد آراء صادره علیه تیم های ایرانی با آرایی که علیه دیگر باشگاه های کشورهای عضو فیفا صادر می شود برابری می کند! کمتر اتفاق افتاده که در خبرها بخوانیم مثلا فلان بازیکنی که در یک تیم آلمانی یا انگلیسی بازی می کند به خاطر دریافت مطالبات خود از فیفا شکایت کند و اگر هم شکایتی صورت بگیرد بر سر اختلاف در جمع مطالبات است نه عدم پرداخت که این شکایت ها بیشتر در شورای حل اختلاف مطرح می شود. چرایی این مسئله نیز واضح است. تیم های درگیر در لیگ برتر موظف به اجرای قوانین فیرپلی در فوتبال هستند. در برخی لیگ ها تیم ها موظف هستند در پایان فصل مدارک تسویه حساب با بازیکنان و کادر فنی را در اختیار فدراسیون فوتبال قرار دهند. در غیر اینصورت مجوز حضور آنها در لیگ بعدی صادر نمی شود و حتی گاها شاهد هستیم فیفا تیم ها را به خاطر عدم رعایت فیر پلی در مسایل مالی از لیگ های اروپایی کنار می گذارد. 

 

اما در فوتبال ایران هیچ قانونی در این زمینه وجود ندارد. با وجود شکایت های متعددی که از سوی بازیکنان و مربیان ایرانی علیه باشگاه ها مطرح می شود هنوز باشگاه ها ملزم به این نشده اند که در پایان فصل مدارک تسویه حساب با اعضای طرف قرارداد را به فدراسیون فوتبال ارایه دهند. انباشت ها شکایت ها و بدهی ها هم نتوانسته در تاریخ فوتبال ایران مانع از حضور تیمی در فصل بعدی بازی ها شود. به طور حتم حکایت بازیکنان و مربیان خارجی تفاوت دارد به این خاطر که آنها به فیفا شکایت می کنند نه فدراسیون فوتبال و از سویی فیفا با اهرم هایی چون جریمه دیرکرد، کسر امتیاز و تهدید به کنار گذاشتن از بازی ها و بستن پنجره نقل و انتقالات دستمزد مربیان و بازیکنان خارجی را وصول می کند. و یا به عبارت ساده تر بازیکنان و مربیان خارجی بر خلاف بازیکنان و مربیان ایرانی خیلی زود و به سنت آخر قرارداد خود هم می رسند و از همه مهمتر دیرکرد پول خود را هم می گیرند. 

 

این ها بی شک به خاطر نقض قوانین در فوتبال ایران است و حتما به خاطر بی توجهی فدراسیون فوتبال به شکایت های متعددی که علیه تیم های ایرانی در فیفا مطرح می شود. حتی اگر یک قانون جزیی مطرح می شد؛ نظیر این اگر تیمی با شکایت بازیکن و مربی خارجی در فیفا مطرح شود و رای صادره علیه او باشد تا سه فصل حق بخدمت گیری بازیکن و مربی خارجی را نخواهد داشت خیلی از این مشکلات حل می شد. هر چند بهترین قانون برای رعایت فیر پلی در فوتبال حرفه ای ارایه مدارک تسویه حساب با بازیکنان و کادر فنی در پایان فصل است.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------