داستان اضافه وزن سه، چهار بازیکن استقلال!



استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی
استقلال در حالی لیگ بیستم را پشت سر می‌گذارد که مشکل بدنی یکی از مسائل اساسی این تیم در طول فصل بوده است. 

به گزارش ورزش سه ، حضور سه مربی بدنساز متفاوت در استقلال از تمرینات پیش‌فصل تاکنون موجب شده تا این تیم از نظر بدنی با آسیب دیدگی‌ها و مشکلات زیادی مواجه شود و بازیکنان هم بخاطر کار کردن با مربیان مختلف شرایط متفاوت بدنی پیدا کنند و تیم هم در جریان بازی‌ها با چالش روبرو باشد. مسعود مومنی که سابقه فعالیت در تیم‌های آلانیا اسپور، پرسپولیس، صبای قم و ... را به‌عنوان مربی بدنساز دارد و ازجمله مربیان با دانش در این عرصه محسوب می‌شود، قبل از شروع فصل ۱۴۰۰-۱۳۹۹ به‌عنوان مربی بدنساز استقلال انتخاب شد، اما پس از گذشت دو هفته به پایان همکاری با آبی‌ها رسید و به شکل غیرمنتظره‌ای از کادر فنی این تیم جدا شد. 

 

مومنی در گفت‌وگو با "ورزش سه"، پیرامون دوران کوتاه مدت حضورش در استقلال، دلیل جدایی از این تیم، شرایط جسمانی بازیکنان، دلیل اُفت بدنی و مصدومیت متوالی آبی‌پوشان و ... در جریان لیگ بیستم صحبت کرده که مشروح اظهارات وی را در زیر می‌خوانید:

 

زمانی که آقای فکری سرمربی استقلال شد، در کنارشان آقای صمد مرفاوی و افراد دیگری ازجمله حنیف عمران‌زاده، سعید عزیزیان و ... را به‌عنوان مربی داشتند و با توجه به اینکه بنده آقا صمد را می‌شناختم و چندین مقطع با ایشان همکاری کردم، با من تماس گرفتند تا به استقلال بروم. در همان برهه دو پیشنهاد داشتم که البته جدی نبود ولی قبول کردم به استقلال بروم چون دوست بسیار صمیمی‌ام، آقای مرفاوی که یکی از مربیان کاربلد فوتبال ایران است، این پیشنهاد را پذیرفتم.من در سوپر لیگ ترکیه سابقه کار کردم و وقتی به آنجا رفتم، به من یاد دادند تا وقتی قراردادت را نبستی، کارت را شروع نکن، اما من بخاطر رفاقت با آقای مرفاوی و اعتماد به محمود فکری پذیرفتم تا از روز قبول مسؤولیتم، تیم را تمرین دهم. در همان زمان نیز از سوابق و شرایط تیم اطلاع داشتم و طبق تحلیل خودم و گفته کارشناسان، متوجه بودم که یکی از بزرگترین مشکلات استقلال، مسئله بدنی بازیکنان است.صادقانه کارم را در استقلال شروع کردم و صبح و ظهر می‌دیدم که این تیم نیاز به بهبود وضعیت بدنی دارد. برخی از بازیکنان استقلال هم در گذشته سابقه کار کردن با بنده را داشتند و همچنین پرویز مظلومی که از بزرگان باشگاه استقلال است، عنوان می‌کردند که استقلال در ۹ سال اخیر اینطور تمرین بدنسازی نداشته است.

 

استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

* آن مربی در کار بدنسازی حرفه‌ای نبود

فکر می کنم اگر کارم در استقلال را ادامه می‌دادم، آقای فکری بیشتر از همه نفع می‌برد و در جامعه فوتبال به ایشان کمک می‌کرد ولی نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد که پس از دو هفته تمرین، تصمیم به قطع همکاری با بنده گرفتند. شاید برخی افراد می‌خواستند یک مربی را به ایشان تحمیل کنند یا شاید هم آقای فکری از همکاری با من خوشش نمی‌آمد! بعد هم که جدا شدم، ایشان یک بدنساز دیگر به استقلال آورد که انسان خیلی خوب و محترمی بود ولی فکر می‌کنم این مربی، در کار بدنسازی حرفه‌ای نبود و به همین دلیل آسیب دیدگی‌ها شروع شد. متاسفانه پایه‌ی بدنی بازیکنان پایین بود و در بیشتر بازی‌ها از نظر بدنی کم آوردند.

 

* اگر در استقلال می‌ماندم، کمک زیادی می‌کردم

با تمام شرایطی که برای بنده اتفاق افتاد، فکر می‌کنم اگر در استقلال می‌ماندم، می‌توانستم کمک زیادی به موفقیت تیم کنم تا از نظر بدنی بالا  بیایند و این موضوع را به آقای مرفاوی هم گفتم. میزان آسیب‌دیدگی در زمان فکری زیاد بود و این اتفاق را همه متوجه شدند. من هم وقتی از تیم بیرون آمدم، بازی‌ها را رصد می‌کردم و می‌دانستم که از نظر بدنی مشکل دارند. کاری به نوع تاکتیک و سیستمی استقلال ندارم و اصلا به این موضوع ورود نمی‌کنم چون در حوزه اختیارات و کار بنده نیست ولی به نظرم بزرگترین مشکل استقلال، بحث بدنی بود.

 

استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

* مربی بدنساز مجیدی

حالا فرهاد مجیدی به استقلال آمده و آقای نوشادی که یکی از بهترین مربیان بدنساز ایران است را همراه خودش آورده و شک نکنید این تیم از نظر بدنی موفق می‌شود. نوشادی یکی از دوستان عزیزم و جزو بهترین‌هاست و به نظرم مشکل بدنی استقلال را رفع می‌کند.

 

* اختلاف نظر داشتیم، اما می‌ماندم

در ابتدای فصل که زمان طلایی بدنسازی تیم است، استقلال زمان کمی داشت چون فکری دیر به استقلال ملحق شد، اما در آن زمان هم می‌توانست کارش را انجام دهد که این اتفاق نیفتاد. با بدنسازی من استقلال می‌توانست به شرایط بدنی ایده‌آل برسد چون استقلال تمام ابزارهای لازم از خط دروازه تا نوک حمله را داشت و در هر پست از سه، چهار بازیکن عالی و سطح اول برخوردار بود. اعتقاد دارم که می‌شد این تیم را در بالاترین سطح بدنی قرار داد ولی نظر فکری این بود که بنده نباشم یا شاید هم کارم را قبول نداشت!

 

در چند موضوع با ایشان(فکری) نظریه‌های  ما مختلف بود و به نوعی اختلاف نظر داشتیم ولی با اینحال من حاضر بودم تا به ایشان و استقلال کمک کنم. بنده ۳۰ سال سابقه کار و در لیگ برتر و خارج از کشور را دارم، اما نمی‌دانم آقای فکری کارم را قبول نداشتند یا به ایشان تحمیل شد که شخص دیگری را بیاورند. این شرایط بوجود آمد و بخاطر همین مسائل مجبور شدند من را کنار بگذارند و به توافق نرسند.

 

* بدنسازی استقلال در زمان فکری هدر رفت

درست است که الان زمان بدنسازی و رفع مشکل بدنی استقلال نیست ولی تمریناتی به نام صرفه‌جویی در زمان داریم که نوشادی کارش را بلد است و در استقلال انجام می‌دهد. آن زمان طلایی که قبل از شروع فصل بود را استقلال از دست داد و به نوعی به بطالت گذارند. حتی در کوران بازی‌ها نیز می‌توانیم تیم را از نظر بدنی به شرایط خوبی برسانیم و تمرینات خاصی انجام دهیم که به مسابقات ضربه نزند، اما هیچ‌کدام از این‌ها در زمان لازم در استقلال نیفتاد و در دوره آقای فکری این فرصت بدنسازی از دست رفت. روی بدنسازی تیم که یکی از ارکان مهم در تیم به حساب می‌آید و از تاکتیک و تکنیک مهم‌تر است، فکری نتوانست این کار را به خوبی انجام دهد. شاید هم مشاوران غلط به فکری  مشاوره می‌دادند و به او ضربه زدند.

 

* ۴-۳ بازیکن اضافه وزن داشتند!

۱۰۰ درصد مشکل بدنی استقلال در عدم نتیجه‌گیری این تیم تاثیر داشت. یکی از بزرگترین مشکلات تیم آقای فکری بدنی بود. علی‌رغم اینکه برخی می‌گویند تاکتیک‌های مختلف عامل نتیجه نگرفتن استقلال بود، اما بزرگترین مشکل این تیم، بحث بدنی بود. سه، چهار بازیکن استقلال با اینکه جزو بهترین‌های ایران هستند، در نیم‌فصل اول اضافه وزن داشتند. اگر با دقت نگاه می‌کردید، متوجه می‌شدید که آنها چابُکی لازم را ندارند و نمی‌توانند به عقب برگردند. این بازیکنان که اضافه وزن داشتند، از دقیقه ۷۰-۶۵ کاملا به مشکل می‌خوردند و نمی‌توانستند کار کنند.

 

استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

* مشکل بدنی استقلال در دربی

بحث استقامت بی‌هوازی در استقلال وجود داشت. دقیقا در دربی این اتفاق(مشکل اضافه وزن برخی بازیکنان) کاملا مشاهده می‌شد و اوج مشکل بدنی استقلال در دربی رقم خورد. استقلال آن بازی را باخته بود و فقط خلاقیت قایدی موجب شد تا به تساوی برسد.  در آن زمان، واقعا بدن این بازیکنان خیلی خراب بود و مشکل داشتند. وقتی هم بدن بازیکنان خراب باشد، روی مسائل روحی روانی هم تاثیر می‌گذارد و از نظر سایکولوژی هم پایین می‌آید.نمی‌دانم فکری در افکارش چه چیزی داشت، اما به نظرم در تیم‌های گذشته شاید با مربی بدنسازی کار می‌کرد که تفکر جدیدی نداشت. البته به هیچ عنوان نمی‌خواهم جسارت کنم چون واقعا تمام مربیان برای من قابل احترام هستند، اما فکر می‌کنم فکری در طول سال‌های مختلف با بدنسازهایی کار کرد که شیوه‌های کهنه و قدیمی پیاده می‌کردند و فکری دوست داشت استقلال را به همراه روش بدنسازی کند.همه تیم‌ها در لیگ برتر ایران سطح بالا و قابل احترام هستند ولی نمی‌توانیم کتمان کنیم و باید بگوییم که استقلال و پرسپولیس به نوعی تافته جدابافته هستند. افکاری که فکری برای تیم بزرگ استقلال داشت، کافی نبود. استقلال باید به موقع فشار می‌آورد و کارهای به خصوص روی بازیکنان انجام می‌داد که اگر به من فرصت می دادند کمک می‌کردم و این اتفاقات در تیم می‌اُفتاد.

 

* او ۱۰۰ درصد از مرفاوی مشورت نمی‌گرفت

فکری یک دستیار به نام صمد مرفاوی داشت که بازیکن بزرگ و سرمربی تیم‌های مختلف بوده ولی فکر می‌کنم ایشان ۱۰۰ درصد از آقای مرفاوی کمک نمی‌گرفتند. در دنیای فوتبال، کمک‌های اول سرمربیان بزرگ همه کاره است ولی با اینکه برای فکری احترام بسیار زیادی قائل هستم، اما وقتی شما شخصی به نام صمد مرفاوی با کوله‌باری از تجربه در دوران بازی و مربیگری را در کنارت داری و نمی‌توانی به نحو احسن استفاده کنی، خودت ضرر خواهی کرد. در یکی، دو بازی که استقلال بهتر از برخی مسابقات عمل کرد، در آن زمان بود که مرفاوی یکی، دو هفته کار را در اختیار داشت.

 

* آن تفکرات در فوتبال امروز جواب نمی‌دهد

در مسئله اختلاف نظر مربیان در کنار زمین دخالت نمی‌کنم چون در حوزه کاری‌ام نیست، اما آقای فکری دید که من چطور کار می‌کنم و تصمیم به قطع همکاری گرفت. دو موضوع مد نظر من بود؛ یا فکری در سال‌های قبل و تیم‌های گذشته که لیگ یک بودند، با مربی بدنسازی کار کرده بود که افکار قدیمی و سنتی داشت که در فوتبال امروز جواب نمی‌دهد یا شاید هم به ایشان تحمیل کرده بودند که فلان فرد را بیاورد و مجبور به انجام این کار شد.کاری به رزومه افراد ندارم، به هیچ‌کس جسارت نمی‌کنم و برای همه احترام قائل هستم ولی وقتی یک مربی از آمریکا  به‌عنوان بدنساز می‌آورید و پس از فعالیت او میزان آسیب دیدگی‌ها بالا می‌رود و توان بدنی پایین می‌آید و همچنین خودتان به دنبال یک بدنساز دیگر می‌روید، منطقی است؟ اگر بدنساز داشتید، چرا خواستید یک نفر دیگر را بیاورید؟ اگر شخصی که در تیم داشتید و بد بود، چرا نفر اول(خود من) را نگه نداشتید؟ این اتفاقات باهم جور درنمی‌آید.

 

استقلال,اخبار ورزشی ,خبرهای ورزشی

* اضافه وزن در حال رفع شدن است

پس از حضور فرهاد مجیدی، با اینکه استقلال نمی‌تواند کار خاصی روی زمان‌بندی انجام دهد، اما بدنش شاداب‌تر شده و روان‌تر بازی می‌کند. دو، سه بازیکن اضافه وزن داشتند ولی این مشکل هم در حال رفع شدن با کادر جدید است. آقای نوشادی یکی از مربیان تحصیل کرده و کاربلد است و در تیم‌های بزرگ بوده ولی به قول اکثر کارشناسان زمان طلایی بدنسازی قبل از فصل را از دست داده است. البته در آسیا تیم‌ها تا دندان مسلح هستند و از کوچک‌ترین فرصت بهره می‌برند، اما امیدوارم موفق باشند و در ادامه کارشان خوب پیش بروند.

 

* فکری آدم خوب و سلامتی است

در گذشته گفتم وقتی فکری با من به توافق نرسید، پیراهن استقلال برای من گشاد بود ولی این حرف را به طعنه گفتم ولی می‌دانستم وقتی یک تیم بدنسازی خوبی نداشته باشد، به بن‌بست می‌خورد. من استقلال را دوست دارم و برای آنها آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم در ادامه راه موفق باشد. فکری انسان خوب و سلامت است ولی اگر خدایی نکرده اشتباهی در استقلال داشته، باید از آن پند بگیرد.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------