كنكور كرونا را شكست داد!



 اخبار دانشگاه ,خبرهای دانشگاه, کنکور

 

با توجه به شیوع کرونا در کشور، برگزاری کنکور ۹۹ همچنان موضوع چالش‌برانگیز میان دو وزارتخانه علوم و تحقیقات و وزارت بهداشت و درمان به حساب می‌‌آید و کنکور امسال باعث بروز بحث‌ها و مناقشاتی میان مسئولان سازمان سنجش با وزارت بهداشت، بین نمایندگان مجلس با دولت و حتی بین داوطلبان شده است. حتی برخی معتقدند که شرایط کنکور امسال در ۵۱ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

 

در این بین برخی بر این باورند که اصرار برای برگزاری کنکور در روزهایی که به باور کارشناسان این تجمع چندین‌میلیون نفری می‌تواند باعث ابتلای صدها‌هزار نفر به ویروس کرونا شود، از سوی مافیای کنکور صورت می‌گیرد که در صورت عدم برگزاری آن خسارت صد‌میلیارد تومانی به آنها وارد خواهد شد. اتفاقی که به باور حسن شجاعی‌علی‌آبادی، عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس، ناشی از منبع عظیم تجارت کنکور برای برخی افراد است. برخی از پزشکان معتقدند که هزاران نفر در معرض ابتلا به ویروس قرار می‌گیرند، چراكه شرایط برگزاری آزمون و پوشیدن ماسك و حفظ فاصله در عمل مانند محاسبه‌های روی كاغذ پیش نمی‌رود. همچنین مینو محرز، عضو ستادملی مقابله با کرونا، برگزاری کنکور در شرایط شیوع ویروس کرونا خطرناک می‌داند و معتقد است جمع کردن تعداد زیادی از افراد در یک محیط امکان سرایت ویروس کووید ۱۹ را افزایش می‌دهد.

 

در اين شرايط مهرداد ويس‌كرمي، عضو اين كميسيون پس از اين جلسه به خانه ملت گفت كه نبايد اسير تصميمات پوپوليستي شد چون راهكار جايگزيني در قبال برگزار نشدن كنكور 99 وجود ندارد. او همچنين به اعتراض برخي از خانواده‌ها براي برگزاري کنکور اشاره کرد و گفت كه برخي از اين اعتراضات از سوي «فرصت‌طلبان» بوده است. طبق گزارش برخي از رسانه‌ها درآمدهاي موسسات و آموزشگاه‌هاي کنکور در سال گذشته مبلغي حدود 100‌ميليارد تومان برآورد شده و هيچگاه وزارت علوم و سازمان سنجش اين مبلغ را تاييد نکردند. با اين حال ابراهيم خدايي، رئيس سازمان سنجش آموزش کشور وجود مافياي کنکور و تحت فشار قراردادن سازمان سنجش آموزش کشور را براي برگزاري کنکور رد مي‌کند و معتقد است «با توجه به پيش بيني‌ها وضعيت شيوع کرونا در پاييز بدتر مي‌شود و نمي‌دانيم چرا زمان برگزاري کنکور عقب‌تر و به سمت فصل پاييز مي‌‌رود، درصورتي که کنکورها برگزار نشود و به سال آينده واگذار شود، سال آينده که ظرفيت ها دو برابر نمي شود.»

 

6کنکور براي 2ميليون‌ نفر

طبق اعلام سازمان سنجش کشور در آزمون دکتري، 179‌هزار و704 نفر، در آزمون کارشناسي ارشد 649هزارو441نفر، در آزمون سراسري يک‌ميليون ‌و393هزار و 31نفر، در آزمون کارداني نظام جديد شامل دانشگاه‌هاي فني و حرفه‌اي همچنين مؤسسات آموزش عالي غيردولتي غيرانتفاعي 113هزار و86 نفر و در کارداني به کارشناسي ناپيوسته 46هزار و706 نفر براي کنکور 99ثبت نام کرده‌اند. طبق برنامه‌هاي زمان‌بندي اين سازمان، 4 آزمون سال99 به‌ ترتيب در تاريخ‌هاي 26تيرماه، دوم و سوم مردادماه، 30 و 31مردادماه و 14شهريورماه براي مقاطع دکتري، کارشناسي ارشد، سراسري، کارداني نظام جديد و کارشناسي ناپيوسته برگزار مي‌شود و در کل 2ميليون ‌و381‌هزار و 968 داوطلب در اين آزمون‌ها شرکت مي‌کنند.

 

چالش بر سر برگزاري کنکور در شرايطي است که بنا بر اعلام وزارت بهداشت و درمان در ظرف مدت يک روز (از شنبه 21 تير تا يکشنبه 22 تير 99) 2هزار و 186 بيمار جديد مبتلا به کوويد-19 در کشور شناسايي شدند. همچنين 194 بيمار نيز جان خود را از دست دادند و مجموع بيماران در کشور به 257‌هزار و 303 نفر رسيد و 12‌هزار و 829 نفر جانشان را از دست دادند. همچنين استان‌هاي تهران، فارس، کرمان، البرز، کهگيلويه و بوير احمد، گلستان، بوشهر، هرمزگان و آذربايجان شرقي هم در وضعيت هشدار اين بيماري قرار دارند.

 

فقط 3 ساعت زمان مي‌خواهيم

وزير علوم تصميم درباره برگزاري يا عدم برگزاري کنکور را به ستاد ملي مقابله با کرونا واگذار کرده است. همان‌طور که منصور غلامي در روز 19 تير پس از شركت در جلسه مشترك با كميسيون آموزش مجلس، آب پاكي را روي دست داوطلبان كنكور سراسري ريخت و اعلام كرد كه نه لغوي در كار است و نه تعويقي و گفت: « دانش‌آموزان حدود دو هفته در كلاس‌هاي درس حضور يافتند و حتي امتحانات نهايي خود را داده‌اند، ما در كنكور فقط سه ساعت وقت داوطلب را مي‌گيريم و آنها در فضايي با استاندارد بهداشتي بالا در آزمون شركت مي‌كنند». به گفته وزير علوم، اطلاعات لازم در مورد نحوه برگزاري آزمون سازمان سنجش به تدريج در اختيار داوطلبان قرار مي‎گيرد.

 

اما سعيد نمکي، وزير بهداشت، با بيان اينکه هنوز تکليف کنکور مشخص نشده است، گفت: از رئيس سازمان سنجش و همکاران در وزارت بهداشت خواستم به من اعلام کنند با چه مکانيزمي مي‌توانيم هم به داوطلبان و خانواده‌هايشان اطمينان بدهيم که کمترين آسيب را خواهند ديد و هم از برگزاري کنکور محروم نشويم. نمکي گفت که بايد بدانيم احتمال اينکه از 15 شهريور و اوايل پاييز، همزماني کوويد19 با آنفلوآنزاي فصلي را داشته باشيم، جدي است و تاخير در زمان برگزاري کنکور، سبب حذف هميشگي آن در سال جاري خواهد شد.

 

چراغ سبز وزارت بهداشت

در شرايطي که مقامات ارشد دو وزارتخانه توپ برگزاري کنکور را به زمين ستاد مقابله با کرونا انداخته‌‌اند، رئيس جمهور در جلسه ستاد ملي مبارزه با کرونا اعلام کرد که اجتماعات بايد ممنوع و در موارد خاص به حد ضرورت محدود شود و حتي نسبت به برگزاري کنکور هم اگر دوستان ما در وزارت بهداشت اشکالي داشته باشند، چارچوبي براي آن تدوين مي‌کنيم که مشکلي ايجاد نشود. پس از اين صحبت‌ها بود که ايرج حريرچي، معاون وزير بهداشت اعلام کرد که کنکور 99 برگزار مي‌شود و نمي‌توانيم دانشگاه‌ها را تعطيل کنيم و بايد به اين موضوع متعادل نگاه کنيم. به گفته اين مقام ارشد وزارت بهداشت، داوطلبان کنکور در جلسه آزمون ماسک خواهند زد و داوطلبان در شهرهاي خودشان حضور دارند و فاصله‌هاي ميان آنها مناسب است. همزمان سخنگوي سازمان سنجش گفت که جلسه مسئولان نتيجه خاصي در بر نداشت و تصميم نهايي درباره زمان برگزاري کنکورها اتخاذ نشد و بعد از اعلام نتيجه به رئيس جمهوري تصميم‌گيري نهايي اعلام خواهد شد. همچنين فاطمه زرين آميزي، سخنگوي سازمان سنجش آموزش کشور خبر از توزيع کارت ورود به جلسه آزمون دکتري داد و گفت که اين آزمون در زمان تعيين شده برگزار خواهد شد.

 

 آرمان ملی/منیره چگینی 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------