تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -19 آبان



518پیش از میلاد:دهم نوامبر سال 518 پيش از ميلاد كار ساختن آبراه ميان درياي سرخ و رودنيل به منظور عبور كشتي هاي ايران از خليج فارس به مديترانه تكميل شد.

سنگنبشته هاي به دست آمده در طول این آبراه نشان مي دهد كه پس از اتمام كار هر قسمت از اين آبراه، جزئيات كار بر سنگ حك و در محل نصب مي شد كه مشروح آن دركتاب «تاريك و روشن هاي مصر باستان» تاليف مصر شناس آلماني «كارول ميسليويك» آمده است که اين کتاب توسط ديويد لورتن به انگليسي ترجمه شده و دانشكاه «كرنل» آمريكا آن رامنتشر ساخته است.

به نوشته «ديودوروس سيكولوس»، اين آبراه به تصميم داريوش بزرگ و عمدتا با هدف نظامي ساخته شده بود، که باستانشناسان و مورخان متفق القول؛ آن را از كارهاي بزرگ بشر در قرون قديم اعلام داشته اند.

مصر بسال 525 پيش از ميلادتوسط كامبوزيا (كمبوجيا، کمبوجیه، كامبيز) پسر و جانشين كوروش بزرگ تصرف شد و تا سال 404 پيش ازميلاد (به مدت 121 سال) يك ساتراپي (ايالت) ايران بود.

خشايارشا نيز چنين آبراهي در يونان ساخت كه با حفاري هاي دهه گذشته به دست آمده است.

 

1940م:طبق اسنادي كه به تازگي به دست آمده است، والتر ديسني (والت) فيلمساز معروف، مبتكر ميكي ماوس و پيناچيو، ايجاد كننده پارك هاي تفريحي موسوم به ديسني لند كه كمپاني او «ا.بي.سي» شبكه بزرگ تلويزيوني آمريكا را خريداري كرده است از دهم نوامبر سال 1940 خبرچين اف.بي.آي (پليس امنيت داخلي آمريكا) شده بود و درباره فعاليت هاي سياسي و طرز فكر دست اندركاران هاليوود و به ويژه فيلمنامه نگاران و بازيگران گزارش تهيه مي كرد و به اف.بي. آي. مي داد. اين سازمان پليسي فدرال عمدتا علاقه مند به شناختن كمونيستهاي هاليوود بود و مي خواست بداند كه آيا با خارج هم تماس دارند يا نه؟. والت ديسني كه در كار سينما و به ويژه فيلمهاي كارتوني، مردي هنرمند بود يك بار هم در كنگره آمريكا بر ضد يك همكار كمونيست كه قبلا خود او وي را لو داده بود شهادت داد. هنوز به درستي انگيزه همكاري والت ديسني با پليس سياسي آمريكا روشن نشده است زيرا كه او نه نياز به پول داشت و نه كمكهاي ديگر دولت. گفته شده است كه چون طمع او به پول زياد بود از اتحاديه كاركنان هاليوود كه چپ ها آن را ساخته بودند و پي در پي درخواست افزايش دستمزد و تسهيلات رفاهي ديگر براي اعضاي اتحاديه داشتند دلخور بود!. والت ديسني كه در سال 1901 به دنيا آمده بود در سالهاي جنگ جهاني دوم و پس از آن فيلمهاي تبليغاتي متعدد نظامي ساخته بود. والت در سال 1964 از سرطان ريه ناشي از دود سيگار درگذشت.

 

والتر ديسني


1759م:«فردريك شيلر» مورخ، فيلسوف، نويسنده، نمايشنامه نگار و شاعر شهير آلمان و مردي كه از زيبايي ها و نكويي ها سخن گفته است دهم نوامبر 1759 به دنیا آمد و امروز زادروز اوست. شيلر تاريخ جنگهاي سي ساله (اروپا) را كه پر از پند و اندرز است در نوامبر 1793 منتشر كرد ـ كتابي كه گفته شده است كمك بسيار به اتحاد کنونی اروپاييان كرده است. كتاب «ماري استوارت» و یک داستان از نوشته های اوست. کتاب داستان هنوز پایان نیافته بود که شیلر درگذشت. نوشته های شیلر حتی براي بشر امروز، از بي مقام و صاحب قدرت و از فقير تا دارا پند آموزند. وي بدون اشاره مستقيم به كارهايي كه به نام انقلاب فرانسه صورت گرفته بود؛ در يك رساله، عدالت را از اراده اكثريت جدا كرد و تاكيد كرد كه صداي اكثريت دليل اثبات عدالت نيست، خواست اكثريت نمي تواند حقي را پايمال كند. قانون موضوعه بايد توسط يك هيات بي طرف (بدون داشتن حب و بغض) بررسي مجدد شود تا حق اقليت ـ حتي اگر اقليت ـ يك فرد باشد از دست نرود، عدالت يعني رعايت و حفظ حقوق فرد و جامعه (افراد). شیلر نهم ماه مه سال 1805 درگذشت.


1981م:ويل دورانت مورخ، فيلسوف و نويسنده آمريكايي و مولف «تاريخ تمدن» كه ايرانيان را مردماني ميهندوست، متفكر و باهوش خوانده است پنجم نوامبر سال 1981 در گذشت. وي در سال 1885 به دنيا آمده و 96 سال عمر كرده بود.

او اعتراف كرده است كه بدون زن دلبندش، آريل، موفق به نوشتن تاريخ تمدن چندين جلدي خود نمي شد كه كار تحرير آن نيم قرن طول كشيد. اثر او كه جلد به جلد پس از آماده شدن انتشار مي يافت جمعا در 17 ميليون نسخه چاپ شده است.

دورانت (ويليام جيمز دورانت) مطالب كتاب را به «آريل» ديكته مي كرد. علاقه اين زن و شوهر به هم به قدري بود كه در سال 1981 پس از انتقال دورانت به بيمارستان، آريل از لحظه اي كه از دكتر شنيد كه شانس زنده ماندن شوهرش اندك است ديگر لب به غذا نزد تا در گذشت. قلب دورانت نيز پس از اين كه شنيد آريل فوت شده از حركت باز ماند و به او پيوست و زن و شوهر در يك روز در كنار هم دفن شدند. آريل 13 سال جوانتر از دورانت و قبلا شاگرد او بود.

خانواده آريل از روسيه به آمريكا مهاجرت كرده بودند و هنگام ورود به آمريكا، آريل يك ساله بود.

«دورانت» پيش از نوشتن كتاب تاريح تمدن، كتب تاريخ فلسفه، اصول حكمت و مسائل اجتماعي دوران معاصر را تاليف كرده بود.

دورانت از جواني به سوسياليسم به عنوان روشي كه خواهد توانست به برابري انسانها در طول زندگاني و رفاه و سعادت آنان بيانجامد دلبست و بر خلاف نظر مادرش كه مايل بود پسرش كشيش شود به تحصيل تاريخ، فلسفه و ادبيات پرداخت و مدرس شد و سپس به پژوهش و كار تاليف پرداخت.

 

پشت جلد راهنماي كتاب 11 جلدي « تاريخ تمدن » با عكس پروفسور ويل دورانت و « آريل »

 

2008م:يكشنبه شب (نهم نوامبر 2008) استيو كرافت گزارشگر اينوستيگيتيو شبكه تلويزيوني «سي بي اس» آمريكا، در برنامه مصوّر خود گوشه اي از راز انتخاب شگفت انگيز «باراك اوباما» را ضمن مصاحبه با چهارتن از اعضاي تيم روابط عمومي و مشاوره او عيان ساخت. كرافت از اين چهار تن (ديويد آكسلرود، ديويد پلوفه، رابرت گيبز و بانو «آنيتا دان») پرسيده بود كه اين تيم چگونه موفق شد كه يك فرد غير معروف، بي پول، با نامي نامانوس براي آمريكائيان و پوستي تيره و بدون داشتن تجربه سياسي و اداري كه تنها دو سال از سناتور شدنش گذشته بود به جايي برساند كه 65 ميليون و 432 هزار راي به دست آورد. مهارت و هنر اين تيم بود كه موفقيت حاصل كرد، چگونه؟.

از پاسخهاي اين چهار تن كه يكي از آنان (گيبز) سخنگوي كاخ سفيد شده است چنين استنباط مي شود كه:

زودتر از نامزدهاي ديگر يعني از 22 ماه پيش از انتخابات كار را شروع كرده بودند. آخرين روش هاي حرفه روابط عمومي و تبليغ را بكار برده بودند. نزديك به يك ميليون نفر را بكار گرفته بودند (از جمع شدن در جلسات سخنراني ها و شعار دادن و كف زدن و ابراز علاقه به اوباما، تا تلفن به راي دهندگان بويژه زنان و جوانان كه تعصب نژادي ندارند و مراجعه حضوري به آنان و جلب كمك)، با كساني كه سابقه در دادن كمك مالي داشته اند ملاقات و نزديك به يك ميليارد دلار جمع آوري كرده بودند. همچنين توجه خودرا روي اعلان اينترنتي متمركز كردن و به همه سايت هاي پربيننده اعلان دادن و جايشان را براي مدتي طولاني خريداري كردن (كه قبلا سابقه نداشت). از همه رويدادهاي روز براي نوشتن نطق و قراردادن مطالبي كه مردم انتظار شنيدنشان را داشتند استفاده كردن. مطالبات طولاني مردم از قبيل بيمه درماني براي عموم مردم، افزايش ماليات ثروتمندان، كاهش بهاي دارو، كاهش شهريه مدارس تعليمات عاليه و افزايش وام هاي دانشجويي، دادن مهلت به بدهكاران رهني و ... را به صورت وعده و شعار درآوردن. ضعف هاي نامزدهاي ديگر و رقيب اصلي (سناتور مک کين) را با مراجعه به آرشيوها به دست آوردن و تبليغ منفي كردن. حتي گوش به پيش بيني هواشناسي داشتن و اطلاع از توفان احتمالي و بزرگ كردن كوتاهي دولت در توفانهاي قبلي و ....

آنان همچنين گفتند که بحران مالي جاري و درگيري هاي دو جنگ جاري (عراق و افغانستان) به تيم تبليغات «اوباما» كمك بسيار كرد. كمك شبكه هاي تلويزيوني (كه هنوز از صورت معما خارج نشده است) به تيم تبليغ «اوباما» سخت موثر بود. اشتباه رقيب اصلي كه «اوباما» را سوسياليست خوانده بود. غافل از اينكه نسل جوان جهان «چپگرا» است.

اين تيم در طول 22 ماه مبارزه، چند بار دچار مشكل شده بود. يك بار اظهارات ضد آمريكايي واعظ كليسايي بود كه باراك براي عبادت به آنجا مي رفت، بارديگر چاپ كاريكاتور باراك و زنش با لباس چريك و تفنگ در صفحه اول يك نشريه چاپ نيويورك بود. در آخرين روزهاي مسابقه هم ماجراي عمه «باراك» بود كه دادگاه اداره مهاجرت وابسته به وزارت امنيت ملي قبلا درخواست پناهندگي او را رد كرده بود و به او اخطار شده كه از امريكا خارج شود كه نشده بود. در عوض، درگذشت مادر بزرگ «باراك» در روز راي گيري باعث جلب احساسات عاطفي برخي از راي دهندگان شده بود و ....

 

نقش مهارتها و ابزارهاي روابط عمومي در انتخابات = زوال دمكراسي

 

2005م:دمكرات ها در انتخابات فرعي هشتم نوامبر 2005 چند منطقه آمريكا، از كاليفرنيا تا نيوجرزي برنده شدند. رسانه هاي آمريکا پيش بيني كرده بودند كه اگر اوضاع بر همين منوال پيش برود و نظر مردم نسبت به كارايي دولت جورج دبليو بوش تغيير نكند، در انتخابات پارلماني نوامبر 2006 اكثريت هر دو مجلس كنگره به دست حزب دمكرات خواهد افتاد. نتايج انتخابات نوامبر 2006 نشان داد که اين پيش بيني درست بود.

«هووارد دين» رئيس شوراي عالي حزب دمكرات آمريكا گفته بود كه پيروزي هشتم نوامبر 2005 مقدمه پيروزي دمكراتها در نوامبر سال بعد و نوامبر سال 2008 خواهد بود. وي افزوده بود كه مردم آمريكا در اين چند سال و عمدتا در سال 2005 متوجه شدند كه ما دمکراتها چه مي گوييم و آنان (حزب جمهوريخواه) چه مي كنند و كداميك از ما مفيدتر به حال آمريكا و آمريكاييان هستيم. دكتر «دين» كه يك پزشك است همچنين گفته بود: انتخابات هشتم نوامبر 2005 ثابت كرد كه آمريكاييان از سوء استفاده از قدرت، خود ـ راي بودن و فرهنگ فساد (اداري) متنفرند و مي خواهند كه دولتشان رو راست باشد و در راهي منطقي گام بردارد و دشمنان خارجي و ناراضيان داخلي خود را به حداقل برساند.

مفسران برخي از روزنامه ها در نوامبر 2005 در اين زمينه نوشته بودند كه تلفات و ادامه ناآرامي هاي عراق، تاخير دولت در كمك رساني به آسيب ديدگان توفان در شهرهاي دلتاي ميسي سيپي، افزايش تورم، بالا بودن غير منطقي بهاي بنزين كه ضمن سه ماه 33 ميليارد دلار به جيب كمپاني هاي نفتي ريخته است و سختگيري هاي غير ضروري به نام جلوگيري از تروريسم مردم را خسته كرده و از حزب جمهوريخواه دور ساخته است.

 

«تيم كين» با دختر ده ساله اش پس از پيروزي در انتخابات ويرجينيا

 

2005م:در جريان انتخابات فرعي نوامبر 2005 پديده هاي جالبي به چشم خورد از جمله كثرت مشاركت راي دهندگان و كوششهاي داوطلبان (بدون دستمزد)، براي مثال: در ويرجينيا كه شهر واشنگتن را در برگرفته است و درصد بيشتري از روساي جمهوري آمريكا از اين ايالت بوده اند، 4800 داوطلب به 800 هزار خانه مراجعه و براي نامزد دمكرات ها تبليغ كرده بودند و هزاران داوطلب ديگر به 600 هزار خانه در اين زمينه تماس تلفني گرفته بودند.

 

1888م:«اندري تولولفAndrei Tupolev» طراح و مخترع بيش از يكصد نوع هواپيما دهم نوامبر سال 1888 در روسيه به دنيا آمد، در مهندسي مكانيك و تكنولوژي دكترا گرفت و دست به كار ساخت هواپيما زد و يكي از موسسان انستيتوي علوم هوايي ـ فضايي وطنش بود. معروفترين هواپيماهايي كه توپولف طراحي كرد توپولف هاي 134 و 154 (TU) هستند. وي با ساختن بمب افكن دور پرواز توپولف ـ 95 كه قادر بود كره زمين را دور بزند شهرت جهاني يافت. بسياري از كشورها ازجمله انگلستان و آمريكا، صرف نظر از كمونيست بودن توپولف، او را عنوان عضويت افتخاري آكادمي هاي علوم خود دادند. توپولوف كه خدمت شايان به وطن خود كرده بود در سال 1972 درگذشت. پسر او كه در علوم تكنولوژي دكترا دارد از طراحان معروف هواپيما در جهان بشمار مي رود. وي كه جاي پدر را در صنايع هواپيماسازي روسيه گرفته است طراح جت مافوق سرعت صوت توپولف 144 است.

طراح بزرگ ديگر روسيه كه او هم در دهم نوامبر به دنيا آمده است مهندس ميخائيل كالاشنيكوفMikhail kalashnikov است. وي كه در سال 1919 به دنيا آمده است اينك 86 سال دارد و هنوز سرگرم كار و تكميل جنگ افزار است. كالاشنيكوف نيز مهندس ميكانيك بود كه جنگ جهاني دوم آغاز شد و به عنوان فرمانده تانك به جبهه رفت و در آنجا در سال 1941 شديدا مجروح شد. همين جبهه رفتن، او را سازنده اسلحه كرد. هنوز در بيمارستان بود كه يك اختراع خود را اعلام داشت و آن دستگاه خودكار شمارش فشنگهايي بود كه يك تانك شليك مي كرد. كالاشنيكوف سپس به ساختن يك تفنگ خودكار همه كاره پرداخت و در سال 1947 آن را به اتمام رسانيد كه به تفنگ AK - 47 (آفتومات كالاشنيكوف ساخت 1947) معروف است و معروفترين تفنگ جهان بشمار مي رود و بيش از هر تفنگ ديگر ساخته شده و در زرادخانه ها است. كالاشنيكوف سپس به تكميل تفنگ خود ادامه داد و مسلسل «آر.پي.ك.» را ساخت. او كه به كار تفنگ سازي ادامه مي دهد دو بار از دولت شوروي مدال قهرمان سوسياليستي گرفته است. كالاشنيكوف نيز يك كمونيست است. پس از فروپاشي شوروي، اصحاب صنايع اسلحه سازي آمريكا از او به كشور خود دعوت كردند و پذيرايي مفصل بعمل آوردند تا به اتفاق در آمريكا تفنگ كالاشنيكوف را بسازند كه وي نپذيرفت و گفت كه اگر يك كشور كوچكتر چنين پيشنهادي بدهد ممكن است با نظر مثبت آن را بررسي كند.

 

Andrei Tupolev

 

1674م:دهم نوامبر 1674 با امضای سازشنامه وست مینستر میان هلند و انگلستان، نيو آمستردام در آمریکای شمالی به انگلستان تعلق گرفت. مهاجران هلندی سالها پیش از آن زمينی را در دهانه رود هادسن به مبلغی معادل 24 سكه طلا از سرخپوستان خريداري كرده و در آنجا شهري بندری به نام نیو آمستردام براي خود ساخته بودند که آن را به انگليسي ها باختند و انگليسي ها نام این شهر را به «نيويورك» تغيير دادند كه اينك بزرگترين شهر ايالات متحده است. نيو آمستردام قبلا مورد تهديد چهار كشتي توپدار انگليسي قرار گرفته بود. هلندي ها كه تنها يك كشتي مسلح و دويست تفنگدار داشتند تسليم شده بودند. در قرون هفدهم و هجدهم میلادی میان هلند و انگلستان که باهم رقابت استعماری داشتند چهار جنگ روی داده بود. پیش از این دو؛ پرتغال، اسپانیا و جمهوری ونیز برتری دریایی داشتند و قدرت های استعمارگر اروپایی بودند. الیزابت اول پادشاه انگلستان برای این کشور ناوگانی نیرومند به وجود آورد و در یک نبرد به برتری دریایی اسپانیا پایان داد که بعدا با رقیبی همچون هلند رو به رو گردید و ....


1918م:دهم نوامبر سال 1918، ويلهلم دوم قيصر آلمان كه دو روز پيش از آن كناره گيري كرده بود و وارد هلند شده بود از اين دولت درخواست پناهندگي كرد كه پذيرفته شد و تا پايان عمر ( چهارم ژوئن سال 1941) در آن كشور بسر برد و دو كتاب خوب نوشت. نخستين كتاب او كه در 1922 انتشار يافت «خاطرات 1878 تا 1914» عنوان دارد كه حاوي راههايي است كه به جنگ جهاني اول منجر شد. در اين كتاب، قيصركوشيده است ثابت كند كه منظور او يك جنگ محدود بود كه پس از آغاز شدن، از كنترل خارج شد و جهاني گرديد. كتاب دوم قيصر شرح افكار و كارهاي ايام جواني او و تمايلات ناسيوناليستي اش است.

ويلهلم دوم با اين كه از جانب مادر نوه ملكه ويکتوريا پادشاه انگلستان بود بيش از هر كس ديگر از انگلستان متنفر و از سياست خارجي آن دولت منزجر بود و تحت تاثير همين بيزاري دست به ساختن ناوگان بزرگي براي آلمان زد كه بتواند كمر انگلستان را بشكند.

او كه در سال 1859 به دنيا آمده بود در سال 1888 قيصر همه آلمان شده و دو سال بعد بيسمارك صدر اعظم آن كشور را بركنار كرده بود كه خود در کتابش به اين اشتباه اعتراف كرده است. ويلهلم با حكومت پارلماني و نيز سوسياليسم هردو مخالف بود و در مورد آلمان، هر دو را مانع از ابر قدرت شدن وطنش مي دانست. ويلهلم دوم با پارلمانها به صورتی که بودند مخالف بود و می گفت که اعضای پارلمان در هر قدمی که بر می دارند منافع خودرا در نظر می گیرند. با همین طرز فکر،از مذاكرات و بحثهاي طولاني مجلس چنان بيزار بود كه اجازه نمي داد روزنامه هاي حاوي اين مطالب را روي ميز او بگذارند. اين مذاكرات را اتلاف وقت ملت مي دانست.

وي در مصاحبه با ديلي تلگراف چاپ لندن كه مشروح آن در شماره 28 اكتبرسال1908 اين روزنامه به چاپ رسيد دشمني خود با انگلستان را با دفاع از ايجاد يك بحريه نيرومند براي آلمان علني ساخت.او ضمن دفاع از عمل خود گفته بود كه خاور دور در حال بيدار شدن از خواب و قدرت گرفتن است و آلمان براي حفظ منافع جهاني خود ناچار است يك نيروي دريايي وسيع داشته باشد كه بتواند در درياهاي دور دست وارد عمل شود. ويلهلم دراين مصاحبه مشهور كه به اتحاديه سازي ها در اروپا دامن زد پيش بيني روزي را كزده بود كه چين بيدار شود و قدرت را بگيرد.

ويلهلم كه تاريخ از او به عنوان يك ناسيوناليست آلماني ياد مي كند آنقدر زنده ماند كه قدرت گيري دوباره آلمان شكست خورده را به چشم ببيند و شاهد پيروزي هاي نظامي آن در سالهاي اول جنگ جهاني دوم باشد. با وجود اين گفته بود که تا سلطنت اعاده نشود وي به آلمان باز نخواهد گشت. ويلهلم در منطقه "دوم Doom " هلند عمارتي را با اراضي اطرافش براي سکونت خود خريداري کرده بود و براي اين که دچار ضعف جسماني نشود هر روز به بريدن درخت مي پرداخت و تا زمان مرگ نزديک به چهل هزار درخت را قطع کرده و اراضي اطراف ساختمان را عريان ساخته بود. دولت هلند در سال 1945 محل سکونت قيصر پيشين آلمان را ملي اعلام کرد و اينک از آن به عنوان موزه استفاده مي شود و براي بازديد عموم باز است . مقابل اين عمارت مجسمه ويلهلم قرار داده شده است.

 

ويلهلم دوم

 

1945م:امروز در اندونزی روز «هاری پهلوان» یعنی روز قهرمانان است. پهلوان واژه ای پارسی است که از طریق هند در اندونزی رایج شده است. دهم نوامبر 1945 و سه ماه پس از اینکه میهندوستان اندونزیایی اعلام استقلال کردند، استعمارگران هلندی با کمک نیروهای انگلیسی در جاوه شرقی پیاده شدند تا بساط سابق را پهن کنند که در شهر «سورابایا» با مقاومت قهرمانانه میلیشیای دولت ملی رو به رو، متوقف و به عقب رانده شدند. استقلال اندونزی که قبل از جنگ جهانی دوم مستعمره هلند بود هفدهم آگوست 1945 اعلام شده بود. در جریان جنگ جهانی دوم، ژاپنی ها اندونزی را از دست هلند خارج ساخته بودند که پس از تسلیم شدن ژاپن در نیمه آگوست، ناسیونالیست ها اندونزی اعلام استقلال کرده و برای جلوگیری از بازگشت استعمار به ایجاد میلیشیا دست زده بودند.


745: مطابق تقويم ميلادي، امام موسي كاظم (ع) امام هفتم شيعيان در اين روز چشم به جهان گشود و در چهارم سپتامبر سال 799 به اشاره هارون الرشيد مسموم شد.

1483: مارتين لوتر بنياد گذار الماني پروتستانيسم به دنيا آمد.

1837: در چنين روزي اعلام شد كه برده داران آمريكايي «اليجاه لاجوي»را كه از برده داري انتقاد كرده بود و مالكيت انسان بر انسان را گناه خوانده بود دو روز پيش از ان كشته بودند.

1864: فرانسه و ساير قدرتهاي اروپايي كه از قدرت گيري و توسعه ايالات متحده نگران شده بودند براي پيشگيري از تصرف بقيه اراضي مكزيك توسط دولت واشنگتن، ماكسيميلين، دوك بزرگ اتريش را امپراتورمكزيك كردند كه اين سياست هم به جايي نرسيد.

1924: براي نخستين بار مردم تكزاس آمريكا كه قبلا يك جمهوري مستقل بود يك زن را به رياست (فرماندار) اين ايالت انتخاب كردند و او «ماريام فرگوسن» بود.

1928: استقاده از سويج خودكار ويژه كه تيتر اول روزنامه ها را پيش از انتشار به صورت روشن و خاموش كردن لامپ در اطرف ساختمانهاي بلند نشان دهد در شهر نيويورك آغاز شد.

1951: براي نخستين بار تلفن مستقيم راه دور(بدون كمك اپراتور) به كار افتاد.

1975: مجمع عمومی سازمان ملل دهم نوامبر 1975 ضمن تصویب قطعنامه 3379 صهیونیسم را نوعی نژادپرستی اعلام کرد. همین مجمع در دسامبر 1991 تحت فشار جورج بوش (پدر) رئیس جمهور وقت آمریکا با تصویب قطعنامه دیگری که به شماره 4686 ثبت شده است موضوع قطعنامه 3379 را لغو کرد. قطعنامه تازه 111 رای موفق و 25 رای مخالف داشت. بسیاری از نمایندگان کشورهای عضو غیبت داشتند!.

1977: يك هواپيماي شركت هواپيمايي ساترن آمريكا با مسافرانش در آسمان اين كشور ربوده شد و ربايندگان تصميم داشتند آن را بر لابراتوار اتمي آمريكا بكوبند كه در پي مذاكرات طولاني راديويي از اين عمل منصرف شدند و هواپيما را به كوبا بردند.

ــ سال 1977: پاپ براي نخستين بار در تاريخ كليساهاي كاتوليك، تكفير زنان كاتوليك مطلقه آمريكايي را كه دوباره شوهر كنند ممنوع كرد. وي به كشيشهاي كاتوليك دستور داد كه از ادامه اين عمل خودداري كنند و تنها بر طلاق و ازدواج مجدد يك زوج كاتوليك صحه نگذارند و ازدواج مجدد صرفا «مدني» باشد. اين دستور به تدريج جهاني شده است.

منبع:iranianshistoryonthisday.com

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------