تازه های تقویم تاریخ

داريوش بزرگ پدر ناسيوناليسم ايراني

تقویم تاریخ - 13 تیر

489پیش ازمیلاد:4 ژوئيه سال 489 پيش از ميلاد داريوش بزرگ - شاه شاهان - كه بر تمركز امور و ايراني…

تقویم تاریخ -13 اردیبهشت



1515م:چهارم ماه مه 1515 پرتغالي ها در جزيره ايراني هرمز مستقر شدند و فصل تازه اي در تاريخ منطقه باز شد كه عنوان آن را «مداخله غرب در خاور ميانه و استثمار اين منطقه كه مهد تمدن بشر بود» قرار داده اند - فصلي كه هنوز بسته نشده است. پاپ الکساندر ششم طبق فرمان مورخ چهارم مه 1493 خود، جزاير شرق جهان را به پرتغالي ها و سرزمين هاي غرب جهان (قاره آمريکا) را به اسپانيايي ها بخشيده بود!.

 

دا آلبوكرك


1952م:سوم مه 1952 روزنامه هاي تهران به استثناي جرايد محافظه كار از جمله «اطلاعات» به نام دفاع از ميهن، جنگ با «نيويورك تايمز» را كه دو روز پيش از آن در مقاله اي «ملي شدن نفت ايران» را يك اشتباه ايرانيان خوانده بود آغاز كرده و ضمن حملات متقابل، به تاريخچه و مديريت اين روزنامه و ... پرداخته بودند.

 

1469م:سوم ماه مه زادروز «نيكلو ماكياولي» متفكر، سياستمدار و نويسنده دوران رنسانس (تجديد حيات) ايتالياست كه بسال 1469 در فلورانس به دنيا آمد و 58 سال عمر كرد. وي كه نخست از هواداران مردمسالاري و محدود بودن قدرت رئيس كشور بود و به همين سبب هم به دستگاه حكومت راه يافته بود بعدا طرفدار قدرت مطلقه رئيس كشور شد و عقايد خود را در اين زمينه در كتاب «Principe شاهزاده» شرح داده است كه كار تاليف آن در سال 1513 پايان يافت.

 

نيكلو ماكياولي


1950م:دكتر «جان كرك لين» استاد دانشگاه آلاباماي آمريكا كه در دهه 1950 ماشين «هارت ـ لانگ گيبون» را تكميل كرد در آوريل 2004 در 86 سالگي درگذشت. با كمك اين دستگاه است كه مي توان هنگام عمل جراحي قلب باز، جريان خون را از قلب جدا ساخت و در طول عمل و تا زماني که لازم باشد، دستگاه گيبون عمل قلب را انجام مي دهد و در طول عمل، به گردش خون و پالايش آن آسيب نمي رسد. فكر ساختن اين دستگاه از دكتر گيبون بوده است كه دستگاه به نام او اسم گذاري شده است.

 

1993م:مجمع عمومي سازمان ملل ضمن تصويت يك قطعنامه در سال 1993، سوم ماه مه (روزي چون امروز) در هر سال را «روزجهاني آزادي مطبوعات» اعلام كرد. از 186 سال پيش آن، روز اول ماه مه «روز آزادي مطبوعات» بود. فرانسويان در سال 1819 يكم مه را روز آزادي مطبوعات اعلام كرده بودند كه هر سال رعايت مي شد. مجمع عمومي سازمان ملل به مناسبت تصويب اين قطعنامه در اعلاميه اي چنين آورده بود: هدف مجمع از رسميت دادن جهاني به روز آزادي مطبوعات، عمدتا اين بوده است كه در اين روز ضمن برگزاري مراسم و انتشار مقالات، اهميت آزادي مطبوعات و نقش آن در تكامل و پيشرفت هر جامعه بشري يادآوري شود تا مقامهاي مربوط (دولتها) خود را مكلف به رعايت آن بدانند و اصل 19 اعلاميه جهاني حقوق بشر را در اتخاذ هرگونه تصميمي مد نظر بگيرند.

آزادي مطبوعات در چارچوب وظايف «يونسكو» قرارگرفته و از سال 1997 جايزه اي براي مدافعان آزادي مطبوعات منظور گرديده كه تعيين برنده و يا برندگان آن به يك هيات حرفه اي 14 نفره واگذار شده است. اين جايزه مهم به نام «گيرمو كانو عيسازا» روزنامه نگار كلمبيايي اسمگذاري شده است زيرا كه «كانو» كه يك گزارش تحقيقي (اينوستيگيتيو) و دنباله دار درباره كارتلهاي مواد مخدر مي نوشت در سال 1986 به دست عوامل آنها كشته شد.

 

گيرمو كانو عيسازا


2007م:سوم ماه مه 2007 پنجاه سال از بكار گرفته شدن هواپيماي جت در خطوط هوايي براي حمل بار و مسافر گذشت. در اين روز در سال 1952 يك جت مسافربر انگليسي ساخت كارخانه «دهاويلاند» از لندن به يوهانسبورگ (آفريقاي جنوبي) مسافر حمل كرد و فصل تازه اي در صنعت هواپيمايي باز شد.


2006م:دوم ماه مه 2006 برلوسكني پس از چند هفته مقاومت و كشانيدن مسئله انتخابات عمومي ايتاليا (به سبك آمريكاي نوامبر 2000) به ديوان كشور، سرانجام به كاخ رياست جمهوري آن كشور رفت و (به گزارش رسانه ها) اشك ريزان از نخست وزيري ايتاليا كناره گيري كرد.

 

برلوسكني درميان اندوه


2006م:رسانه ها، سوم ماه مه 2006 ازقول منابع اطلاعاتي آمريكا نوشته بودند كه دولت چين تنها 130 بمب و كلاهك اتمي از موجودي خود را در اختيار واحدهاي ارتش اين كشور قرار داده و بقيه همچنان در انبارها نگهداري مي شوند.


1851: شهر سانفرانسيسکو (کاليفرنيا ) در آتش سوخت . در اين حادثه 30 تن هم کشته شدند.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------