داور جشنواره فیلم فجر: امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت



اخبار,اخبار فرهنگی,سیمرغ بلورین

فرشته طائرپور، عضو هیأت داوران سی و ششمین جشنواره فیلم فجر گفت: «وجدانا می‌گویم که امسال هیچ بی‌عدالتی در دیده شدن فیلم‌ها یا کوتاهی نسبت به فیلم‌ها صورت نگرفت».

به گزارش انتخاب، طائرپور در واکنش به برخی حاشیه‌ در برنامه «شب‌های شفاهی» با بیان اینکه «تصور می‌کنم، آن‌هایی که شغل‌شان بهانه‌جویی است، اگر شما روی آنتن زنده تلویزیون هم مباحث و جلسات داوری را منعکس بکنید، باز صحبت‌ها و شائبه‌ها و حرف‌های خودشان را می‌زنند در حالی کهبحث‌های داوران طی چند شبانه‌روز تا ۲ بامداد ادامه داشت و شاید بهتر این بود که تصاویر داوری ما ضبط می‌شد» گفت: «انصاف حکم می‌کند که اعلام کنم هیچ فیلمی در جلسات داوری دیده نشده نماند، برخی فیلم‌ها به جای یک‌بار، دو بار یا حتی سه بار دیده شدند و روی همه فیلم‌ها دقت شد. حال اگر مسائلی وجود دارد که دست ما را می‌بندد تا بتوانیم به تعداد کاندیداهای بیشتری توجه بکنیم، بحث دیگری است که جای صبحتش در شورای سیاستگذاری جشنواره است که اتفاقا ما هم آن را مطرح کردیم و انشاءالله بعد از جشنواره قرار است که این مباحث را روی میز بگذاریم تا حاشیه‌هایی را که خیلی جاها متاسفانه از متن پیشی می‌گیرد کاهش دهیم.»

 

وی با اشاره به اینکه «البته اگر یک هیات داوران دیگری داشتید این اعتراض‌ها ممکن بود نسبت به فیلم‌های دیگری صورت بگیرد ولی نفس این که ما در این سینما فیلم می‌سازیم یعنی جایزه»، ادامه داد: «امسال به قدری فیلم‌ها خوب بودند که ما حتی در هیات داوران این بحث را مطرح کردیم که بیاییم بگوییم همه این بیست و چند فیلم کاندیدا هستند چرا که استاندارد ساخت، خوش ساختی و تنوع موضوعات این امکان را به ما می‌داد. به هر حال وقتی مجبور می‌شویم در مراحل مختلف از گزینه‌های انتخاب شده بکاهیم تا به فینال برسانیم، طبیعتا یک جاهایی شاید به نظر برسد اجحافی صورت گرفته ولو این که ما همه تلاش‌مان را کرده باشیم که این اتفاق نیفتد.»

 

طائرپور گفت: «شاید طرح این نظر شخصی بعد از داوری درست نباشد ولی واقعا من می‌خواهم اعلام کنم که جواد عزتی، ساعد سهیلی، هادی حجازی‌فر، میلاد کی‌مرام و بابک حمیدیان (در سرو زیرآب) تا مراحل آخر جزو نامزدها بودند و نامشان در لیست‌ها تا مراحل آخر با ما بود ولی وقتی ما مجبور به کاهش هستیم، بر اساس تعداد رأی می‌رسیم به نتیجه فعلی چرا که اینجا تعداد آراء تعیین‌کننده می‌شود.»

 

او درباره نظر رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی درباره کنار گذاشتن یک فیلم از داوری به دلیل مورد پسند نبودن آن از سوی اعضای هیأت داوران هم توضیح داد: «من بعید می‌دانم منظور ایشان این بوده باشد، البته وقتی همه ما به عنوان مخاطب فیلمی را می‌بینیم، باید از آن فیلم و موضوع آن فیلم و نتیجه گیری‌اش خوش‌مان بیاید و به اجزایش توجه کنیم اما واقعا اینطور نبود که ما فیلمی را به این دلیل ندیده باشیم . ما در این دوره جشنواره فیلم‌های «اتاق تاریک»،«جاده قدیم»، «لاتاری» و باقی فیلم‌ها را دیدیم و این فیلم‌ها قضاوت شدند. البته در هر داوری اختلاف سلیقه هست اما بعید می‌دانم منظور آقای صدرعاملی به وضوح این بوده که چون از یک فیلم خوشمان نیامده اجزایش را مورد توجه قرار نداده‌ایم.»

 

این عضو هیات داوران جشنواره فیلم فجر اضافه کرد: «دل‌مان می‌خواست هیچ عامل خارجی این شائبه را ایجاد نکند که ما سفارش‌پذیر هستیم. خود من آدمی هستم که اگر احساس کنم کسی در کارم دخالت می‌کند، تاب نمی‌آورم. بحث کردن یک مطلب است اما این که بیایند و به عنوان مقام مسوول اعمال قدرت بکنند که این فیلم را اینطور ببینید یا جایزه‌ای را جا به جا کنید، من آدمی نیستم که زیر بار بروم و ممکن است از جلسه بیرون بیایم. بقیه اعضا هم همینطور. همه اعضای هیات داوران این استقلال و دقت را دارند. حتی در مورد یکی از فیلم‌ها گفتند که خواهرزاده من در آن سرمایه‌گذاری کرده، در حالی که آن خانم حتی یک درصد در آن فیلم سهم ندارد و می‌توانند دفترچه مالکیت فیلم را کنترل کنند. از این بحث‌ها زیاد است و وقتی وارد مرحله دروغ و تهمت می‌شود، خیلی باعث تاسف است و جشن را به کام ما تلخ می کند. یک آبروی کلی وجود دارد که مهم‌تر از آبروی همه ماست؛ صیانت از ساحت سینما برای همه ما اینقدر مهم است که حاضریم از آبروی خودمان بگذریم و از آبروی سینما نگذریم و برای همین است که وقتی می‌بینیم آبروی کلی دارد لطمه می‌خورد افسرده و ناراحت و معترض می‌شویم.»

 

طائرپور در پایان این برنامه با اجرای محمود گبرلو گفت: «ای کاش فیلم‌های جشنواره سی و ششم در طول سال مورد استقبال قرار بگیرد و این بیش از بحث‌ها و خبرهای زرد و حاشیه‌ای اهمیت دارد.»

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------