در حاشیه مزاحمت برای کنسرت همایون شجریان / حمایت از موسیقی در برابر دلواپسان



اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار همایون شجریان

عده‌ای با تجمع جلوی در سالن و اعتراض به برگزاری کنسرت همایون شجریان خواستار لغو اجرا بودند که با برخورد قاطعانه استاندار اصفهان کنسرت «چرا رفتی» با یک ساعت تاخیر با تمام اعضای خود به روی سن رفت و این نویدبخش بهبود وضعیت برگزاری کنسرت‌هاست که در چند ماه گذشته از این دست حواشی ناخوشایند بر آنها زیاد رفته است.

25و 26 بهمن‌ماه در شهر اصفهان همایون شجریان به همراه تهمورث پورناظری و اعضای گروهش برای اجرای کنسرت آلبوم «چرا رفتی» از مجموعه تورهای این کنسرت حاضر شدند و در روز اول روی سن رفتند و با تمام اعضای گروه به اجرای کنسرت پرداختند.  اما در شب دوم مزاحمت‌هایی در بیرون سالن برگزاری کنسرت در شهر اصفهان مانع از آن شد که کنسرت با آرامش و راس ساعت روی سن نرود. عده‌ای با تجمع جلوی در سالن و اعتراض به برگزاری کنسرت همایون شجریان خواستار لغو اجرا بودند که با برخورد قاطعانه استاندار اصفهان کنسرت «چرا رفتی» با یک ساعت تاخیر با تمام اعضای خود به روی سن رفت و این نویدبخش بهبود وضعیت برگزاری کنسرت‌هاست که در چند ماه گذشته از این دست حواشی ناخوشایند بر آنها زیاد رفته است.

 
تهمورث پورناظری: این مساله را پیگیری خواهیم کرد
در صحبت‌هایی که پس از این اتفاق پیش آمد گفت‌وگویی تلفنی با تهمورث پورناظری، آهنگساز داشتم تا اخبار منتشرشده در سایت‌ها را بررسی کنم.

آقای پورناظری آیا در هر دو شب اجرای کنسرت چرا رفتی با مشکل معترضان خودجوش مواجه شدید؟
خیر، در شب دوم مساله پیش آوردند.

در سایت‌ها این‌گونه منعکس شده که معترضان در داخل سالن حضور یافته بودند و از بین جمعیت و قبل از شروع کنسرت با شعارهایی ایجاد مزاحمت کردند تا کنسرت برهم بخورد؟
در بیرون سالن عده‌ای جمع شده بودند و ما در داخل سالن بودیم و زیاد متوجه آنها و اهداف‌شان نشدیم.

ضمنا اعلام‌شده که پس از رفع مشکل معترضان، خانم‌های نوازنده مجبور شدند چادر و مقنعه بپوشند و به اجرا بپردازند. آیا چنین رفتاری صورت گرفت؟
خیر، ما با همان شکلی که در شهرهای مختلف کنسرت داده‌ایم روی سن رفتیم البته با تاخیر بسیار زیاد.

چرا این مساله را مسکوت گذاشته‌اید؟
فعلا صحبتی نکرده و آن را رسانه‌ای نکرده‌ایم اما صددرصد پیگیری می‌کنیم.
 
 
دلیل اعتراضات برای لغو چه بود؟
معترضان که این روزها اخبارشان را در حاشیه برخی کنسرت‌ها شنیده‌ایم از حضور سه نوازنده زن در گروه نوازندگان ناراضی بودند و روی سن رفتن زنان در استان اصفهان را خلاف شرع و قانون می‌دانستند.همین مساله باعث شده بود به صورت خودجوش جلوی سالن به شعاردادن بپردازند و نه‌تنها به حذف زنان نوازنده از گروه که در یک‌سال گذشته بارها در اصفهان این اقدام را موجب شده‌اند راضی نبودند بلکه خواستار لغو کلی کنسرت شدند؛ آن هم لغو کنسرتی که مجوز وزارت ارشاد را دارد و در اغلب شهرهای ایران اجرا شده است.
 
 
نیروهای خودجوش برهم‌زننده کنسرت چرا خود را محق می‌دانند؟
قوانین نانوشته یا بهتر بگویم افرادی که می‌خواهند قانون را به دلخواه خود ایجاد و اجرا کنند از پارسال تحرکات گسترده‌ای را آغاز کرده‌اند و در این راستا مدتی است حضور زنان نوازنده در اجرای زنده موسیقی در بعضی شهرها ازجمله اصفهان، تبریز، ارومیه، زنجان، گرگان، تمامی شهرهای استان خراسان، برخی از شهرهای خوزستان و... ممنوع است و گروه‌های موسیقی برای حضور نوازنده زن یا همخوان زن در گروه اجازه ندارند. البته قوانینی متفاوت در شهرهای مختلف اعمال می‌شود و همین مساله کلیت نظام مجوز وزارت ارشاد را زیرسوال می‌برد، چراکه قانون استانی وضع نمی‌شود که مجوز وزارت ارشاد در شهرستان‌ها بی‌اعتبار باشد.
 
 
ماجرای ممنوعیت حضور نوازندگان زن روی سن در شهر اصفهان چیست؟
خرداد 93 علیرضا قربانی خواننده و سرپرست گروه اشتیاق در اصفهان به دلیل داشتن نوازنده زن با مشکل مواجه شد و با تاخیر 50 دقیقه‏ای روی سن رفت. او تنها توانست برای سه نوازنده از شش زن نوازنده گروهش جایگزین پیدا کند. خواننده تیتراژ پایانی سریال «شب دهم» در مصاحبه‌ای با ایسنا گفت: «خواهشم از تمام مسئولانی که می‌توانند در این باره نظر بدهند این است که مقداری همفکری و اعتماد بیشتری کنند.

 

چراکه همه آنها واقعا خواهران خودمان هستند.  خانم‌هایی که در اداره، در کارخانه و در صحنه‌های اجتماعی مشارکت صددرصدی جدی دارند، اینکه چطور می‌توانیم در اینجا حذف‌شان کنیم، به نظر من یک مقدار برخورنده است و جای تفکر و اعتماد بیشتری دارد‌. چراکه آنچه در عرف و آنچه در عوالم این جامعه برخورنده نیست را می‌شود اجرا کرد.» آن زمان مدیرکل فرهنگ و ارشاد استان اصفهان نیز درباره حذف زنان نوازنده از روی سن این‌گونه موضع‌گیری کرده بود که «زنان نوازنده می‌توانند به شهرهای دیگر مهاجرت کنند و اگر مایلند در آنجا روی صحنه بروند و تجربه به دست بیاورند.»

 

محمد قطبی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اصفهان این جایگزینی را این‌گونه توضیح داده بود: «در تیم‌ملی فوتبال هم افراد مختلفی حضور دارند، اما هر وقت و به هر دلیلی یکی از بازیکنان نتواند بازی را ادامه دهد یک نفر دیگر جایگزین می‌شود.» او البته در زمینه کنسرت همایون شجریان موضع‌گیری متفاوتی اتخاذ کرد که به بهبود شرایط در این استان جای امیدواری وجود دارد، زیرا این استان بیشترین محدودیت‌ها را برای نوازندگان زن داشته است.

 

واکنش ارشاد اصفهان و انتقاد از مداحان پاپ‌خوان
اما با وجود آنکه بارها حرف‌هایی در حمایت از معترضان از سوی مدیرکل ارشاد اصفهان زده شده بود، او تمام‌قد از عملکرد استاندار اصفهان دفاع کرد و نشان داد که مدیران اگر در تصمیمات خود مصمم باشند، هیچ گروه خودجوشی نمی‌تواند برهم‌زننده برنامه دارای مجوز قانونی باشد. هرچند استانداری اصفهان با عزم و اراده‌ای مصمم مانع برهم‌زنندگان شد اما محمد قطبی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان با انتشار بیانیه‌ای، نسبت به حاشیه‌های کنسرت همایون شجریان واکنشی درخور نشان داد و معترضان را به گفت‌وگو و تمکین به قانون دعوت کرد. آن‌گونه که در بیانیه مدیرکل ارشاد اصفهان آمده و در خبرگزاری ایسنا نیز نقل شده است گویا برهم‌زنندگان تفکری چون مجلس رقص و زنان بی‌حجاب را به جای کنسرت القا کرده بودند که  قطبی به آنان پاسخ داده: «کاش چهار انگشت فاصله را زود‌تر طی می‌کردید و قبل از دیدن قضاوت نمی‌کردید، که شرمنده شوید. شاید حالا فهمیده باشید که «شنیدن کی بود مانند دیدن». دنبال خواننده زن می‌گشتید، نوازندگان با حجاب دیدید. 

 

دنبال رقص و لعاب می‌گشتید، چهار کلام حرف حساب شنیدید و کلاه گشادی سرتان رفت.» او همچنین در دفاع از موسیقی سنتی در برابر هجمه موسیقی غربی با اتکا به آواز همایون شجریان برآمده و گوشه‌ای هم به مداحان پاپ‌خوان وارد کرده است و گفته: «نوای گلوی همایون شجریان یکی از قله‌های موسیقی سنتی معاصر به حساب می‌آید که با آن و نواهای مشابه آن می‌توانیم ذائقه نسل جوان و نوجوان را دوباره با سنت و گذشته خویش آشنا سازیم و سپر بلایمان باشد در مقابل آنچه از ناکجاآباد بر ما پرتاب می‌شود. آنان که با اجرای موسیقی همایون شجریان موافق نیستند یا سنت را نمی‌شناسند یا موج موسیقی مدرن را یا از قدرت موسیقی سنتی در برابر موسیقی بیگانه بی‌خبرند.

 


کاش این مدعیان در مقابل مداحی پاپ ذاکر و ذاکر‌ها صف می‌کشیدند و از اینکه ذائقه بچه‌مذهبی‌های عاشق امام حسین(ع) آلوده به موسیقی پاپ شود، مانع می‌شدند. کاش اجازه نمی‌دادند ریتم شور عزاداری را به جای تک‌ضرب پنجه‌پور و سه ضرب حاج‌صادق بگذارند.»

 

اخبار فرهنگی - فرهیختگان

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------