وضعیت قرمز تلویزیون در نوروز 94!



با اینکه انتظار می رفت مدیران جدید تلویزیون در نوروز 94 بعد از گذشت سه ماه از شروع دوره مدیریت شان سنگ تمام بگذارند و با برنامه ها و سریال های درجه یک به میدان بیایند اما به نظر می رسد وضعیت تلویزیون در عید امسال حتی از سال های گذشته هم بحرانی تر است.

با اینکه انتظار می رفت مدیران جدید تلویزیون در نوروز 94 بعد از گذشت سه ماه از شروع دوره مدیریت شان سنگ تمام بگذارند و با برنامه ها و سریال های درجه یک به میدان بیایند اما به نظر می رسد وضعیت تلویزیون در عید امسال حتی از سال های گذشته هم بحرانی تر است.

زمانی که تیم قدیمی تلویزیون با ریاست عزت الله ضرغامی و معاونت علی دارابی برکنار شدند و مدیران جدید و تازه نفس به جایشان نشستند تقریبا امیدوار بودیم که خیلی زود با تغییر و تحولات اساسی در این رسانه روبرو شویم.

مدیران جدید از روز 29 آذر در جایگاه شان مستقر شدند و خب به مقداری زمان نیاز داشتند تا به کار مسلط شوند و بتوانند برنامه های جدیدشان را پیاده کنند. عید نوروز می توانست بهترین زمان ممکن برای نمایش تغییرات جدید تلویزیون باشد چون از طرفی مهمترین اتفاق سال است و بیشترین توجه ها به سمت آن معطوف می شود و از طرف دیگر سه ماه از شروع فعالیت آنها گذشته و به هر حال 90 روز زمان مناسبی برای ایجاد تغییرات است.

حالا با تمام این امیدواری ها نوروز امسال باید منتظر اتفاق ویژه ای در تلویزیون باشیم؛ اتفاقی که این تغییر مدیریت را به صورت محسوس نمایش دهد. آیا مدیران جدید می توانند در 13 روز عید قابلیت شان را ثابت کنند و به مردم نشان دهند که با آمدنشان تغییرات ویژه ای در این رسانه ایجاد کرده اند؟ هفت صبح این مسئله را بررسی می کند.

وضعیت سریال های نوروزی
در سال های اخیر هر سال به طور متوسط چهار سریال در نوروز روی آنتن می رفت که از میان آنها می شد به طور قاطع یکی را برنده اعلام کرد، یکی دیگر را متوسط رو به بالا دانست و دوتای دیگر را هم به اصطلاح «اوت» نامید.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار تلویزیون در نوروز 94!

 

 سریال سر به راه
امسال تلویزیون کلا برای ایام نوروز سه سریال در چنته دارد؛ «فوق سری» مهدی فخیم زاده، «سر به راه» سعید سلطانی و «زشت و زشت تر» شاهد احمدلو.

از این میان «فوق سری» از محصولات دوره مدیریت قبلی تلویزیون است و «سر به راه» و «زشت و زشت تر» که هر دو گزینه های شبکه سه هستند و با انتخاب یکی، دیگری از میدان خارج می شود. بنابراین برآیند فعالیت مدیران جدید در این 90 روز فقط یک سریال است که آن هم معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش باشد.

انتخاب کارگردان ها
یکی دیگر از امیدواری هایی که زمان تعویض تیم مدیریتی تلویزیون داشتیم این بود که تیم جدید برای تولید سریال های جدید دست روی کارگردان های مطرح و باتجربه بگذارد. حالا ببینیم که تلویزیون در اولین اقدام و برای تولید مهمترین آثار سالیانه اش، به چه کسانی اطمینان کرده و مجمخوعه های نوروزی را به آنها سپرده؟

از چهار سال قبل، سریال های نوروزی شبکه یک در دست سیروس مقدم بود و خب این کارگردان به خاطر سابقه ای که در ساخت مناسبتی های موفق داشت، خیال تلویزیون را راحت می کرد که می تواند حداقل یک گزینه موفق داشته باشد.

کارگردان های سریال های نوروزی امسال اما یا تجربه ساخت سریال مناسبتی ندارند یا مجموعه های مناسبتی شان در هر دوره جزو بدترین ها دسته بندی شده.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار تلویزیون در نوروز 94!

 

سریال خانه اجاره ای
فخیم زاده اصولا کارگردان موفقی است و کارنامه پرباری دارد اما انتظار مردم از سریال مناسبتی نوروز چیز دیگری است. فخیم زاده در هیچ کدام از دوره های فعالیتش، سابقه ساخت اثر مناسبتی ندارد و انتخبا اثر او برای تعطیلات نوروز، ریسک بزرگی است.

درباره سعید سلطانی و شاهد احمدلو قضیه کاملا فرق می کند چون برخلاف فخیم زاده که سریالش محصول تیم مدیریتی قبلی است، سلطانی و شاهد احمدلو، دقیقا انتخاب های مدیران جدید هستند.

سلطانی تا به حال چهار سریال مناسبتی ساخته که هیچ کدام موفقیتی نصیب او نکرده اند. احمدلو هم دوس ریال مناسبتی «ماه عسل» و «سه دونگ سه دونگ» را در کارنامه دارد؛ سریال هایی که پایین ترین جایگاه را در نظرسنجی های هر مناسبت داشتند؛ ضمن اینکه آخرین سریال شاهد احمدلو یعنی «خانه اجاره ای» آنقدر ضعیف بود که خود مدیران ترجیح دادند آن را از باکس اصلی شبانگاهی تلویزیون خارج کنند.

برنامه های جدید و جذاب کجا هستند؟
از سریال ها که بگذریم وضعیت برنامه های نوروزی تلویزیون هم هنوز مشخص نیست. هر سال تا این موقع ها تقریبا مشخص شده بود که هر شبکه چه ویژه برنامه ای دارد و در آنها چه اتفاقی قرار است بیفتد اما برای امسال، هنوز هیچ اطلاع رسانی خاصی صورت نگرفته. تنها برنامه هایی که به طور قطعی اعلام شده اند، «یادگاری» و «آقای گزارشگر» هستند. «یادگاری» که از مدت ها قبل روی آنتن می رود و از همان ابتدای پخش تا الان هیچ وقت نتوانسته به برنامه پرمخاطب و جذابی تبدیل شود. میزان استقبال از این برنامه تا حدی پایین بود که در زمان مدیریت قبلی، پخش آن از ساعت 21 به 19 موکول شد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی,اخبار تلویزیون در نوروز 94!

 

«آقای گزارشگر» هم که برگ برنده جدیدی برای مدیران جدید تلویزیون نیست. حالا سوال اینجاست که پس برنامه های ویژه و جدید مدیران جدید، کجای کنداکتور ونوروز قرار دارد؟ چرا هیچ کس چیزی درباره آنها اعلام نمی کند؟

چه خبر از رویکرد جدید؟
روز گذشته شبکه پنج اعلام کرده که برای نوروز 94 می خواهد برای عید کودکان، ویژه برنامه «رنگین کمان» را با دو عروسک «پنگول» و «چرا» روی آنتن بفرستد اما مگر شبکه پنج، قرار نبود در رویکرد جدید، شبکه ای صرفا اقتصادی باشد. پنگول و چرا کجای این رویکرد هستند؟

اصلا مگر نباید طبق برنامه ریزی جدید، برنامه های کودک در یک شبکه جمع شوند و رسالت پخش برنامه کودک از سایر شبکه ها گرفته شود؟ الان بعد از سه ماه هنوز هیچ تغییری در این زمینه به وجود نیامده و اصلا وضعیت برنامه های کودک مشخص نیست.

علی بخشی زاده مدیر سابق شبکه دو برای ریاست شبکه پویا انتخاب شد اما از زمان حضورش در این شبکه، با کمترین تغییری روبرو نشده ایم.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

احتمالا در نوروز امسال هم مثل سال قبل، به جای تولید برنامه های مفرح، چند کارتون جدید خریداری می شود و شبکه پویا، دو و پنج، در طول عید چندین بار هر کدام از آنها را پخش می کنند.

تنها اتفاق امیدوارکننده در حوزه کودک، همان «کلاه قرمزی» است که خب این برنامه هم هر سال روی آنتن می رود و باز هم اتفاق جدیدی به حساب نمی آید.

بلاتکلیفی مجریان تحویل سال
مسئله ابهام برانگیز دیگر، برنامه های تحویل سال شبکه های مختلف هستند که هنوز غیر از احسان علیخانی که تا حدی حضورش در شبکه سه قطعی است، به طور رسمی از سایرین اسمی به میان نیامده.

مجریان تحویل سال، یک جورهایی حکم مسئله ای فوق سری را پیدا کرده اند که هیچ شبکه ای حاضر نیست اسامی شان را فاش کند. شبکه پنج که شنیده می شد شهاب حسینی را به عنوان گزینه تحویل سال انتخاب کرده، بعد از تکذیب جدی او، کلا سکوت اختیار کرده. شبکه دو هم بعد از اینکه اجرای بیژن بیرنگ را تکذیب کرد، از هیچ گزینه دیگری اسم به میان نیاورد؛ فقط می ماند شبکه یک که امسال با آمدن فضل الله شریعت پناه، مدیر سابق گروه اجتماعی شبکه سه به این شبکه، انتظار می رفت اتفاق جالبی را برای ویژه برنامه نوروزی آن شاهد باشیم اما روز گذشته بابک بادکوبه، تهیه کننده ویژه برنامه تحیول سال شبکه یک به باشگاه خبرنگاران گفته که خودش می خواهد این برنامه را اجرا کند و بخش های مصاحبه با میهمان ها را به یک مجری جوان بسپارد. حالا معلوم نیست این جوان همان علی ضیا است یا یک جوان دیگر!

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

مسئله پیچیده مدیران
مشکل اصلی تیم جدید تلویزیون این است که بیشتر مدیرانش به جای اینکه از بیرون و از میان نیروهای خلاق و تازه نفس انتخاب شوند، از یک شبکه به شبکه دیگر رفته اند؛ مثلا برای شبکه حساس پویا، به جای اینکه مدیری متخصص در این عرصه انتخاب شود، مجددا اختیارات به علی بخشی زاده مدیر سابق شبکه دو سپرده شده؛ مدیری که چند سال، تمام توانایی اش را در زمینه کودک و نوجوان به نمایش گذاشته بود و خب مشخص بود خلاقیت دیگری در این عرصه ندارد.

یا مجید زین العابدین مدیر سابق شبکه سه، اگر خلاقیت خاصی در اداره یک شبکه داشت طبیعتا می توانست در این سال ها کاری کند که شبکه سه وضعیت بهتری داشته باشد. خب وقتی چنین اتفاقی نیفتاده معلوم است که با رفتن او به شبکه پنج هم اتفاق ویژه ای نمی افتد. اینها به کنار، مسئله اینجاست که مدیران جدیدی که از بیرون سازمان هم به مجموعه تزریق شده اند، فعلا کاری از پیش نبرده اند.

 

اخبار فرهنگی - هفت صبح

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------