عجایب شش گانه معاون سیما



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,صداوسیما

 سیدمرتضی میرباقری معاون سیما و چند نفر از مدیران شبکه های تلویزیون، یکشنبه ظهر در نشستی خبری حاضر شدند تا درباره برنامه های رسانه ملی در تابستان توضیح بدهند؛ نشستی که با سوالات خبرنگاران درباره حاشیه های اخیر برنامه های تلویزیون، به نشستی پرخبر تبدیل شد. در این میان، میرباقری درباره برخی موضوعات، حرف هایی عجیب و غریب زد که تعجب رسانه ها را برانگیخت و برخی واکنش ها را هم در پی داشت.در ادامه ۶ فراز خبرساز و ۶ نکته را درباره صحبت های او می خوانید، صحبت ها از ایسنا و مهر نقل شده اند:

 

 

۱- دورهمی تا پایان ۹۶ ادامه دارد

میرباقری چه گفت؟ «دورهمی» مهران مدیری تا پایان سال ۹۶ برای شبکه نسیم تولید شده است و بعد از ۹۶، اگر شبکه دیگری علاقه مند باشد که با مهران مدیری کار کند، مدیری با آن شبکه کار خواهد کرد. هم اکنون شبکه سه کاندیدا شده است که با مهران مدیری همکاری داشته باشد در این صورت اسم برنامه، «دورهمی» نخواهد بود و محتوای آن تغییر می کند و برنامه ای با محتوای دیگر تولید خواهد شد.

 

نکته: خبر ادامه برنامه «دورهمی» تا پایان سال ۹۶ در حالی مطرح شده که روابط عمومی این برنامه ۱۲ خرداد خبر از پایان ضبط برنامه داد و اعلام کرد که تا دو ماه آینده (تیر و مرداد) پخش برنامه ادامه خواهد داشت. به علاوه مدیری  فعلاً درگیر فیلم سینمایی اش است و خبر هایی هم درباره حضورش در شبکه سه مطرح شده. جالب اینجاست که در ابتدای همین نشست هم، محمد احسانی مدیر شبکه «نسیم»، زمان پایان «دورهمی» را آخر مرداد ماه اعلام کرد!

 

۲- مشکل مالی نداریم

میرباقری چه گفت؟ سازمان صداوسیما برای ساخت سریال هیچ مشکل مالی ندارد؛ چرا اصرار بر وجود مشکل مالی است؟ صداوسیما هیچ مشکل مالی ندارد.

 

نکته: معاون سیما در حالی مشکلات مالی این سازمان را که مدت هاست نقل رسانه ها بوده، از بیخ و بن تکذیب کرد که تا پیش از این، هر روز خبر یا نقل قولی درباره مشکلات مالی تلویزیون منتشر می شد. علی اصغر پورمحمدی مدیر شبکه سه ۱۹ خرداد یکی از مشکلات پخش نشدن «حالا خورشید» را علاوه بر بیماری رشیدپور، مشکلات مالی عنوان کرده بود.

 

در اواخر فروردین هم سیروس مقدم کارگردان «پایتخت»، اعلام کرد که سری پنجم این مجموعه را به خاطر «شرایط مالی سازمان» با استفاده از کمک مالی موسسه اوج جلوی دوربین می برد. حتی نوروز امسال هم تلویزیون به خاطر به توافق نرسیدن مالی با تهیه کننده «کلاه قرمزی»، این برند مهم را از جدول پخش خارج کرد. اتفاقی که باعث شد حمید مدرسی به دنبال پخش مجموعه اش در شبکه نمایش خانگی بیفتد.

 

۳- مالک «کلاه قرمزی» صداوسیماست

میرباقری چه گفت؟ «کلاه قرمزی» در مالکیت صداوسیماست و آقای جعفری جلوه (مدیر شبکه دو) چندین جلسه را با عوامل «کلاه قرمزی» در کنار گروه حقوقی داشتند و ما علاقه مند هستیم که این مشکل حل شود اما باید این موضوع در چارچوب قانون و مسیر حقوقی - کارشناسی حل شود. تلاش ما این است که دیگر منابع را برای هنرمندان فراهم کنیم. گاهی اقداماتی غیرحرفه ای انجام می گیرد که در مسیر اختلال ایجاد می کند.

 

نکته: «کلاه قرمزی» یکی از بحث های مناقشه برانگیز این روز های تلویزیون است. از طرفی تلویزیون مدعی است مالکیت مجموعه عروسک های «کلاه قرمزی» را در اختیار دارد و از طرفی تهیه کننده و پخش کننده هم در روز های اخیر نشان داده اند جدی تر از آن هستند که به سادگی متوقف شوند. حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی هم در اظهارنظری همه حقوق «کلاه قرمزی» را متعلق به حمید مدرسی تهیه کننده این سریال دانسته است.

 

حتی در روز های اخیر گفت وگویی بدون نام، از یکی از مدیران سابق تلویزیون منتشر شده که در آن ادعا کرده، چندین سال پیش مدیر وقت شبکه دو، همه حقوق این عروسک ها را به تهیه کننده واگذار کرده است.به نظر می رسد ماجرای حق مالکیت معنوی «کلاه قرمزی» به سادگی آنچه که معاون سیما گفته نباشد و در آینده خبر های مهم تری از مناقشه حقوقی میان تلویزیون و حمید مدرسی به گوش برسد.

 

۴- سریال های ماورایی در راه هستند

میرباقری چه گفت؟ ما در ماه رمضان دوره قبل بحث های معارفی زیادی داشتیم و تلاشمان این بود که این بحث ها و ایمان به غیب تقویت شود. سال آینده به این سمت خواهیم رفت.

 

نکته: معنای این جمله، آن است که رویه پخش سریال های ماورایی در ماه رمضان که از سال ۱۳۸۳ و در دوره تصدی خودش بر معاونت سیمای رسانه ملی شروع شده بود، قرار است ادامه پیدا کند. ظاهراً میرباقری بعد از ۱۳ سال، هنوز هم راه نجات کنداکتور ماه رمضان را سریال های ماورایی می داند؛ سریال هایی که اوایل مخاطب زیادی را جذب کردند و هرچه که گذشت، منتقدان بیشتری پیدا کردند.

 

روند این مجموعه ها در سال های ۸۹ و ۹۰ با دو اتفاق مهم، متوقف شد و از آن زمان دیگر در تلویزیون رویت نشدند: جنجال حقوقی مرگ یک کودک بر اثر تأثیرپذیری از سریال «۵ کیلومتر تا بهشت» و همچنین برکناری میرباقری و جایگزینی علی دارابی به عنوان معاون سیما در سال ۸۹ . حالا و در سال ۹۶ که دیگر هیچ کس از پخش مجموعه های ماورایی در ماه رمضان استقبال نمی کند، باید منتظر موج دوم این آثار باشیم.

 

۵- آخر «زیر پای مادر» تغییر نکرده بود

میرباقری چه گفت؟ ایراد ما نیز نسبت به لاین سریال این بود که تمامی سریال ها اوج می گیرند و در قسمت آخر فرود می آیند، این سریال در چند قسمت فرود آمد و این طراحی عوامل سریال بود. روند سریال طبق فیلم نامه ای بود که خود سعید نعمت ا... نوشته بود.

 

نکته: این دیگر از آن گفته هاست! معاون سیما در حالی همه چیز را منکر شده که شواهد زیادی درباره تغییر اتفاقات قسمت آخر «زیر پای مادر» وجود دارد. از تبدیل شدن ۳۰ قسمت سریال به ۲۷ قسمت و کوتاه بودن غیرعادی زمان قسمت های نیمه دوم سریال گرفته، تا عکسی که سازندگان سریال منتشر کرده اند  که پایان بندی پیش بینی شده آن را لو می دهد.

 

تصویری که همان شب پخش سریال در صفحه اینستاگرام رسمی آن منتشر شده، خبر از پایان بندی دیگری برای این مجموعه می دهد که بنا به دلایلی که هیچ وقت مشخص نشد، تغییر کرد. در این میان اعتراض های تلویحی کامبیز دیرباز و پریوش نظریه هم در فضای مجازی منتشر شد و تغییر پایان بندی آن را تأیید کرد. حالا مرتضی میرباقری، صراحتاً تغییر های قسمت آخر را تکذیب کرده است.

 

۶- «ثریا» در کنداکتور قرار دارد

میرباقری چه گفت؟ این برنامه (ثریا) چند بار به دلیل پخش برنامه هایی مثل دیدار با رهبری پخش نشد اما در کنداکتور قرار دارد و دوباره روی آنتن می رود. درباره برنامه «ثریا» هیچ کسی به ما دستور نداده است که این برنامه پخش نشود.

 

نکته: صحبت های میرباقری درباره «ثریا» در حالی مطرح شده که تا پیش از ماه مبارک رمضان امسال، در طول شش ماه، «ثریا» فقط ۴ مرتبه روی آنتن شبکه یک بوده است؛ اتفاقی که نمی توان از آن به عنوان «در کنداکتور قرار داشتن» یاد کرد. پیش از ماه رمضان هم صحبت های زیادی درباره فشار های وارد شده به رسانه ملی، برای حذف این برنامه از کنداکتور مطرح شد که میرباقری همه را تکذیب کرد.

 

با این حال سوالی که پیش می آید، آن است که چرا این اتفاقاتِ به گفته آقای معاون، «برنامه هایی مثل دیدار با رهبری» فقط برای «ثریا» پیش می آید و اگر قرار است این استثنائات، آن قدر زیاد شوند که یک برنامه در شش ماه (۲۶ هفته) فقط ۴ نوبت موفق به پخش شود، چرا ساعت یا روز پخش آن تغییر نمی کند؟ سوالاتی که باید مدیران سیما به آن ها پاسخ بدهند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------