مردم مي‌گويند: ببینید تا توقيف نشده!



اخبار,اخبار فرهنگی وهنری,فیلم اکسیدان

  اکسيدان، معضل جديد سينماي ايران شده است. معضل البته نه به‌معنايي که دو سال قبل، محمد حيدري، دبير جشنواره فيلم فجر درباره فيلم «آشغال‌هاي دوست‌داشتني» محسن اميريوسفي به‌کار برد. فيلم جديد حامد محمدي که به تهيه‌کنندگي پدرش منوچهر محمدي، روي پرده سينماهاست از هيچ خط قرمزي نگذشته اما بعضي ذهن‌ها تصور مي‌کنند از خط قرمز گذشته است؛ ذهن‌هايي که با «مارمولک» هم مشکل داشتند.

 

نکته جالب اين‌بار اين است که نمايندگان مجلس ‌گير داده‌‌‌اند که فيلم به مسيحيت توهين کرده است؛ درحالي‌که نماينده مسيحي مجلس، هيچ واکنشي نداشته و از سوي زعماي مسيحيت مقيم ايران نيز عکس‌العملي ديده نشده است. اين اتفاق‌ها زماني افتاده است که با دستور از بالا، فيلم «مادر قلب اتمي» درحالي‌که فقط پنج هفته از اکرانش گذشته بود، سه‌شنبه با يک تلفن که از وزارت ارشاد به سينماها شد از روي پرده پايين آمد.

 

اين اتفاق باعث شد سينماهاي نمايش‌دهنده «اکسيدان» سه‌شنبه شب تا چهار صبح چهارشنبه، سانس فوق‌العاده براي اين فيلم داشته باشند، چون مردم گمان کرده بودند که «اکسيدان» هم احتمالا به سرنوشت «مادر قلب اتمي» دچار خواهد شد. اين البته يکي از تبعات ناکارآمدي مديران سينماست که در مقابل هر کاري خارج از حيطه مديريتي‌شان، توان ايستادن ندارند و حتي نمي‌توانند جلوي بي‌قانوني‌هايي که اتفاق مي‌افتد را هم بگيرند. 

 

جامعه ارامنه نظر مثبت دارند

فيلم «اکسيدان» اين روزها روي پرده سينماست؛ فيلمي به تهيه‌کنندگي منوچهر محمدي که با حاشيه‌هاي بسياري روبه‌رو شده و عده‌اي از نمايندگان به‌دليل آنچه توهين به مسيحيت عنوان شده، خواهان توقيف و توقفِ پخش آن هستند. در اين ميان منوچهر محمدي، دو جلسه‌ با نمايندگان مجلس و جامعه ارامنه داشته و مي‌گويد آنچه پس از اين دو جلسه برايم روشن شد، اين بود که بعد از ديدن فيلم و شنيدن نقطه‌نظرات متقابل، فضا براي پاره‌اي از حرف‌ها و شايعات خاتمه‌يافته تلقي مي‌شود. 

 

او درباره جزئيات اين دو جلسه مي‌گويد: روز دوشنبه، ۱۹ تير هفته جاري، در محل معاونت پارلماني وزارت ارشاد، جلسه‌اي با حضور نماينده محترم جامعه ارامنه برگزار شد که در آن جلسه تعدادي از نمايندگان ارامنه و نمايندگان معاونت سينمايي و اينجانب حضور داشتيم. اين جلسه، جلسه خوب و مفيدي بود و پاره‌اي از سوءتفاهمات برطرف شد و دوستان عزيز جامعه ارامنه در مجموع نظر مثبتي داشته‌اند و البته پاره‌اي نکات مطرح شد که بنده به‌عنوان تهيه‌کننده توضيحات لازم را دادم. 

 

تهيه‌کننده «اکسيدان» درباره جلسه‌اي که روز سه‌شنبه با نمايندگان مجلس داشته‌اند نيز به ايسنا توضيح داده است: «اين جلسه با حضور نمايندگان محترم کميسيون فرهنگي مجلس و گروهی ديگر از نمايندگان در محل معاونت سينمايي تشکيل شد و بعد از تماشاي فيلم ضمن ارائه توضيحات لازم به دوستان نماينده، نقطه‌نظرات دوستان را هم درباره فيلم شنيديم.»

 

محمدي با اشاره به نقطه‌نظرات مطرح‌شده، خاطرنشان کرد: «علاوه بر نقطه‌نظرات مثبت، پاره‌اي نکات هم مطرح شد، در جهت اينکه در فيلم‌هاي آتي در پرداختن به اين‌گونه سوژه‌ها بايد رعايت شود. آنچه در دو جلسه اخير براي من به‌عنوان تهيه‌کننده روشن شد، اين بود که بعد از ديدن فيلم و شنيدن نقطه‌نظرات متقابل، فضا براي پاره‌اي از حرف‌ها و شايعات خاتمه‌يافته تلقي مي‌شود.

 

من به‌شخصه ايجاد و گسترش و رواج اين فرهنگ که قبل از تماشاي فيلم درباره آن اظهارنظر کنيم را رد مي‌کنم. تجربه‌اي که درباره «اکسيدان» به وجود آمد را تجربه مفيدي براي سينماي ايران و کليه نهادها، صاحب‌نظرها مي‌دانم و اميدوارم اين تجربه براي سينماي ايران به شکلي جدي ادامه پيدا کند تا فرصت براي کساني که با عدم اطلاع و ايجاد حاشيه‌سازي قصد ايجاد مشکل براي فرهنگ و سينماي کشور را دارند، به‌وجود نيايد.»

 

«اکسيدان» همه مسير نظارت را طي کرده است

در اين ميان سيدرضا صالحي‌اميري، وزير فرهنگ‌وارشاد اسلامي نيز در حاشيه جلسه هيأت‌دولت با اشاره به موضوع نظارت بر اکران فيلم‌هاي سينمايي با بيان اينکه نظارت بسيار قوي بر فيلم‌ها وجود دارد، تصريح کرد: «در مورد فيلم «اکسيدان» نيز همه مراحل مربوطه طي شده است. همه مي‌دانند که فرايند نظارت بسيار قوي بر فيلم‌ها وجود دارد و اين نظارت تا مرحله اکران ادامه مي‌يابد و در مورد فيلم «اکسيدان» نيز همه مراحل مربوطه طي شده است.»

 

صالحي‌اميري همچنين درباره واکنش‌هاي برخي نمايندگان مجلس درباره این فيلم اظهار کرد: نمايندگان مجلس نامه‌اي در زمينه فيلم «اکسيدان» به من نوشتند و نارضايتي داشتند که من جلسه‌اي را با نمايندگان برگزار کردم و قرار شد که آنان ابتدا فيلم را ببينند و بعد از ديدن فيلم جلسه‌اي براي بررسي محتواي آن برگزار شود.

 

از نظر ما جهت‌گيري کارگردان و تهيه‌کننده براي دفاع ميان اقليت‌ها و اديان بوده اما اينکه چه ميزان در اين هدف موفق بوده‌اند يا نه، بحثي ثانوي است اما نکته مهم اينجاست که ما نمي‌توانيم به صرف يک اعتراض و يک قضاوت، يک فيلم را از صحنه اکران خارج کنيم يا موضع خاصي درباره آن داشته باشيم. سياست وزارت ارشاد حمايت از جامعه بزرگ سينماي ايران است و درعين‌حال به اعمال نظارت بيشتر بر روند فيلم‌ها توجه دارد و آنچه من مي‌توانم وعده کنم اين است که مطمئن باشند که ما در عين حمايت از جامعه بزرگ سينماي ايران روند نظارت را هم تقويت کنيم. 

 

وي با بيان اينکه در مورد مدرسه ملي سينما موضوع تعطيلي آن مطرح نيست، اظهار داشت: اين مدرسه يک کالج خواهد بود براي تربيت کادرها در سينماي ايران و بيشتر به کارايي آن توجه مي‌شود. مدرسه ملي سينما يکي از کارهايش توجه به جوانان علاقه‌مند به سينماست و قرار است بيشتر جنبه کاربردي براي جوانان داشته باشد تا جنبه کلاسيک. 

 

وزير ارشاد در پاسخ به اين پرسش که آيا براي حضور در کابينه جديد با او صحبت شده يا خير، اظهار کرد: به نظرم همچنان نبايد رسانه‌هاي در‌ اين‌زمينه گمانه‌زني کنند و شخص رئيس‌جمهوري براي مشخص‌کردن همکارانش تأثيرگذار است و همه ما باور داريم که بايد کمک کنيم تا رئيس‌جمهوري بهترين کابينه را تشکيل دهد و من هم به‌عنوان يک همکار، هميشه در کنار رئيس‌جمهوري هستم و آنچه براي ما آرزوست، موفقيت رئيس‌جمهوري در پاسخ به مطالبات مردم است. 

 

صالحي‌اميري در پاسخ به اين پرسش که آيا وزارت ارشاد برنامه خاصي براي بهتر کردن اوضاع ارائه مجوز به هنرمندان موسيقي پاپ داشته است؟ گفت: «در بحث موسيقي در کشور ما منطق، آيين‌نامه و ضوابطي دارد که ما طبق آن ضابطه حرکت مي‌کنيم و تحت فشار و فضاسازي‌هاي انجام‌شده قرار نخواهيم گرفت. موسيقي يک هنر جمعي مورد نياز جامعه است و يکي از کانون‌هاي اصلي مصرف فرهنگي در جامعه ماست و اينکه ما با يک قضاوت ناآگاهانه و ناعادلانه کل موسيقي را زير سؤال ببريم درست نيست.

 

ما بايد اشکالات را در‌اين‌زمينه مرتفع کنيم و نمي‌گوييم که مشکلي وجود ندارد. سياست ما در معاونت امور هنري اين است که حوزه موسيقي را تقويت و درعين‌حال بر روند توليد و توزيع آن نظارت دقيق‌تري داشته باشيم و ما بايد تلاش کنيم حواشي اجراي موسيقي را در سالن‌ها با نظارت بيشتري پيگيري کنيم تا جامعه متدين ما نيز تکدر خاطر پيدا نکند.»

 

 vaghayedaily.ir

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------