۲ فیلم ایرانی در مهم ترین رویداد مستند جهان



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام

جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام در فهرست اسامی فیلم‌های حاضر در این رویداد سینمایی تاکنون نام دو اثر ایرانی را در برنامه قرار داده است.

به گزارش ایسنا،  سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم مستند آمستردام (ایدفا) امسال در بخش رقابتی آثار نیمه‌بلند میزبان فیلم «دلبند» به کارگردانی یاسر طالبی خواهد بود و «حلب: سکوت جنگ» به کارگردانی امیر اصانلو نیز نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی مستند کوتاه خواهد بود.

 مستند «دلبند» قصه‌ زندگی دشوار اما دلخواه یک مادر هشتادساله و تنها به نام فیروزه است؛ پیرزنی که زندگی منحصر به فردی در دل رشته‌کوه‌های البرز دارد. او همراه با گله گاوهایش، به تنهایی در دامنه کوه زندگی می‌کند و علی‌رغم اصرار فرزندان و دوستان خود حاضر نیست محل زندگی‌اش را ترک کند. این فیلم چهار فصل زندگی فیروزه در بستر مهربانی، تلاش، شجاعت و قدرتش در برخورد با موانع پیش‌ رو را بازگو می‌کند. فیروزه آگاهانه این سبک زندگی را انتخاب کرده و خوشبختی زندگی را در قناعت، کار و تلاش می‌داند.

این مستند به تهیه‌کنندگی الهه نوبخت از تولیدات مشترک مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و الی ایمیج است.

طبق اعلام دست‌اندرکاران این مستند؛«دلبند» در بخش مسابقه اصلی شصت و یکمین جشنواره لایپزیک آلمان هم پذیرفته شده بود که به دلیل همزمانی تقریبی هر دو فستیوال و شرط نمایش اول جهانی،«ایدفا» انتخاب نهایی گروه شد.

 مستند «حلب: سکوت جنگ» نیز روایتی شاعرانه از جنگ و ویرانی‌های آن و سکوت مرگباری است که بر شهر حلب به عنوان پررونق‌ترین شهر سوریه در سال‌های نه چندان دور حاکم شده است.

تاکنون ۱۹۰ فیلم از کشورهای گوناگون به بخش‌های مختلف جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) راه یافته‌اند و فهرست آثار این رویداد سینمایی در حال تکمیل شدن است.

سی‌ویکمین جشنواره بین‌المللی مستند آمستردام (ایدفا) از تاریخ ۱۴ تا ۲۵ نوامبر (۲۳ آبان تا ۴ آذر) در کشور هلند برگزار می‌شود.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------