خودش به تنهایی یک کنسرت بود



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فستیوال موسیقی آینه دار

سازش را قبل از خودش به صحنه بردند. اجرایش را با قطعه‌ای از آهنگ های ناصر مسعودی، خواننده اشعار گیلکی و سپس تشت‌زنی با دست و پا شروع کرد.

به گزارش ایسنا، علی اوسط کشت‌پرور یکی از پدیده‌های دومین شب در پنجمین دوره فستیوال آینه‌دار بود که مخاطبانش را به وجد آورد.  او همان‌طور که قبل از اجرایش به دبیر هنری فستیوال آینه‌دار گفته بود، به تنهایی همراه با صدا و تنها سازش یعنی تشت به اندازه یک کنسرت، جمعی را شاد کرد.

او که ساکن املش است، به گفته خودش، ترانه‌هایی با سابقه ۶۰ ساله را اجرا کرد و از تماشاگران خواست با او در برخی از اجراها همکاری کنند.

این هنرمند همچنین ترانه «عروس گوله» را اجرا و اظهار کرد: من این ترانه را تکمیل کرده‌ام و آنچه امشب می‌خوانم با «عروس گوله» هایی که قبلا شنیده‌اید، متفاوت است.

دومین شب فستیوال آینه‌دار موسیقی کلاسیک و شهری رشت را هم به صحنه آورد. به اعتقاد علی مغازه‌ای، دبیر هنری این فستیوال  موسیقی علمی همزمان با تهران در گیلان و تولیدات آن بر پایه زبان و فرهنگ همان منطقه شکل می‌گیرد. همچنین افراد برجسته‌ای در طول ۱۰۰ سال در این موسیقی ظاهر می شوند و خودنمایی می‌کنند و از طرفی بسیاری نیز ناشناخته می‌مانند.

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فستیوال موسیقی آینه دار


او همچنین اضافه کرد: سابقه موسیقی علمی در گیلان به روابط فرهنگی و رفت آمد ایران و شوروی بر می گردد. حتی در رشت سالنی تاسیس می شود که علی نقی وزیری و روح الله خالقی در مراسم افتتاح آن حاضر می شوند. در این بین آهنگسازان برجسته مثل جهانگیر سرتیپ‌پور و خوانندگانی مثل احمد عاشورپور معرفی شدند و برخی دیگر مثل علی اکبرپور ناشناخته ماندند. همچنین خوانندگان خوبی از جمله فهیمه اکبر که ما از وجود او بی‌خبر بودیم نیز شکل می گیرند.

مغازه‌ای اعلام کرد: ما از افرادی که اطلاعاتی بیشتری از موسیقی گیلان دارند، درخواست می کنیم این اطلاعات را در اختیار ما بگذارند و در پروژه ای که تصمیم داریم در این زمینه تعریف کنیم همکاری کنند.

دبیر هنری فستیوال آینه دار سپس از گروه ارکستر آنسامبل «ما» خواست به روی صحنه بروند تا بخشی از موسیقی گیلان را که به زبان علمی درآمده است، اجرا کنند. اعضای این گروه به همراه سه خواننده بخشی از رپرتوآر ترانه‌های احمد عاشورپور همچنین ترانه «نوشو» را با یادی از  فهیمه اکبر، پژوهشگر موسیقی اجرا کردند.  

این پژوهشگر موسیقی، اجرای موسیقی کلاسیک و شهری رشت در تالار رودکی را که در اولین سانس دومین روز فستیوال آینه دار اجرا شد، شب گیلان و رشت در تهران خطاب کرد. این بخش از اجراها که با تصاویری از میدان شهرداری رشت همراه بود، یادآور نوستالژی رشت قدیم شد. 

 

اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,فستیوال موسیقی آینه دار


اجرای بعدی، اولین سانس روز شنبه این فستیوال با چاوشی‌خوانی سید محمد میرغفاری از منطقه لشت نشا و سپس کرنی‌نوازی منطقه آستانه همراه شد. اکبر سهرابی پور، ابراهیم سهرابی، محمد عبداللهی، حسین ثابتی و حسن مهدی دخت کرنِی‌هایی که هر کدام دو و نیم تا سه متر طول داشتند را به روی صحنه آوردند تا بخشی از موسیقی منطقه آستانه اشرفیه را به نمایش بگذارند.

اجراهای سانس بعدی دومین روز از پنجمین فستیوال آینه دار به موسیقی منطقه گلستان و علی‌آباد کتول اختصاص داشت و ویترینی از بهترین و برگزیدگان موسیقی این منطقه را به نمایش گذاشت.

احمد نظری دِتار نواز و بیدخوان علی آباد با لباس خاص این منطقه و کلاه نمدی که به سر داشت، به سبک خاص خودشان روی یک زانو نشست و دِتار خود را به صدا درآورد و بارها نام علی جان و محمد جان را به زبان آورد. 

مغازه‌ای درباره بیدخوانی توضیح داد: بید از بیت استخراج شده و در واقع بیدخوانی همان بیت‌خوانی است. علی اکبر اصلانی کتولی و درویشعلی خسروی بیدخوانان علی آباد اهل پیچک محله هستند و در واقع ویترین برجسته موسیقی کتول محسوب می‌شوند.

همچنین نعمت اصلانی کتولی که نوای جانش را در نی می‌دمید، هر دو خواننده کتولی را در اجراها همراهی کرد.

قرار بود لالایی با صدای شاه خانم دنکو ۹۰ ساله و شمشاد نوازی احمد نظری بخش دیگری از موسیقی کتول در دومین سانس این فستیوال باشد که به دلیل فوت یکی از بستگان نزدیک شاه خانم، او نتوانست در پنجمین دوره آینه دار حاضر شود. نظری ساز کوچکش را کوک کرد و تماشاگران را از صدای آن بی نصیب نگذاشت.

همچنین بیدخوانی موسی ملک‌حسینی، یکی از برجسته ترین هنرمندان کتولی که قرار بود با نی نوازی حسین خسروی کتولی اجرا شود با صدای دِتار احمد نظری همراه شد.

دومین شب این دوره از آینه دار با سرنا نوازی هوشنگ مرادیان و دهل نوازی اصغر عاشقی از منطقه کردکوی در تالار رودکی به پایان رسید.

به گزارش ایسنا، پنجمین دوره از فستیوال آینه دار با تمرکز روی موسیقی دامنه های شمالی البرز (گیلان، مازندران و گلستان) از روز جمعه ۹ آذرماه شروع شده و تا روز دوشنبه ۱۲ آذرماه در تالار رودکی ادامه دارد. آیین پایانی این دوره روز سه شنبه ۱۳ آذرماه در تالار وحدت برگزار می شود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------