به نام ایران به کام ترکیه؛ در «شب عَروس مولانا» چه می گذرد؟



اخبار,اخبارفرهنگی وهنری,مولانا

مولانا جلال الدین محمد بلخی شاعری ایرانی است که شاهکار عظیم خود را به زبان فارسی نگاشته است. «مرد جهانی» که شهرتش از «بلخ» تا «قونیه» رقم خورده و حاصل اندیشه های از سه عنصر مهم «عشق»، «صلح» و «تحمل» تشکیل شده است. با این وجود، مقبره این شاعر گرانقدر ایرانی در قونیه واقع شده و ترکیه به اندازه ‌ای در بزرگداشت و همایش‌ های مولوی تلاش کرده، برنامه‌ریزی انجام داده و تبلیغات کرده که در نهایت مدعی شده این شاعر ترکیه ‌ای بوده و حتی اشعار زیبای خود را به زبان ترکی استانبولی نگاشته است. دسامبر یا آذرماه که جزو سردترین ماه های سال در قونیه است، مصادف است با سالمرگ مولانا. «بنیاد مولانا» که شامل نوادگان و دوستداران اوست، هر ساله، هفت روز مانده به سالگرد مرگ وی را گرامی می دارند. هفت روز از۱۰ تا ۱۷ دسامبر، که به تقویم ما ۱۹ تا ۲۶ آذر است. در این روزها، همایش های متعدد دانشگاهی و «جشنواره سماع» در «قونیه» برگزار می شود. هر چند برنامه های دانشگاهی گاهی برای عموم کسالت آور می شود، اما «جشنواره سماع» که هر شب در یک استادیوم ورزشی سه هزار نفره برپا می شود، بسیار جذاب و خیره کننده است.


حال و هوای قونیه
جو «قونیه»، در مقایسه با دیگر شهرهای گردشگری ترکیه کاملا متفاوت است. «قونیه» در واقع مذهبی ترین شهر ترکیه است و هر روز، پنج بار صدای اذان در سراسر شهر می پیچد. حتی بانوان محلی نیز حجاب دارند، ساکنان آن جا به اعتقادات خود بسیار پایبندند و رعایت شئون مذهبی شهر برایشان مهم است. اهمیت این امر تا آن جا پیش می رود که حتی زنان غیر مسلمان برای ورود به جشنواره باید حجاب را رعایت کنند. همچنین برای بانوان جایگاهی جداگانه در نظر گرفته شده است.

در «شب عَروس مولانا» چه می گذرد؟
نخست یک سخنرانی درباره مولانا ایراد می شود، البته به زبان ترکی. پس از آن نوبت به موسیقی زنده با سازهای سنتی می رسد. در این میان، اشعاری از «دیوان کبیر» و «مثنوی معنوی» خوانده می شود، که چون به زبان فارسی است برای ما ایرانیان بسیار دلنشین و جذاب است. آخرین برنامه رقص «سماع» است. مردانی با لباس های سفید، دامن های بلند چین دار و کلاه های مخروطی شکلِ نمدی به دور مرشد می چرخند. چرخیدن، با موسیقی و اشعار مولانا همراه است. بسیار باشکوه و مسحور کننده که آدم را به یاد منظومه شمسی می اندازد. شاید مراسم ساعت ها طول بکشد، اما انرژی نهفته در مجلس نمی گذارد احساس خستگی کنید.

«قونیه» چگونه شهری است؟
«قونیه» به مدد مولانا یکی از شهرهای پررفت و آمد ترکیه است. بنابراین هتل ها و رستوران های زیادی در شهر وجود دارند که نگرانی مسافران را از هر لحاظ برطرف می کنند. همچنین شبکه حمل و نقل شهری، بسیار منظم کار می کند.

 

روزنامه جمله

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------