پرمخاطبترین شبکه رادیو کدام شبکه است؟
- مجموعه: اخبار فرهنگی و هنری
- تاریخ انتشار : سه شنبه, 04 دی 1397 12:22
با علی سیفی مدیر رادیو جوان در معاونت صدا درباره برگزاری جشنواره برنامههای رادیویی پس از وقفهای که ایجاد شده بود، همصحبت شدیم و نظر او را درباره لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم پرسیدیم. او نیز از انتظارات، پیشنهادها و حضور فعالتر رادیو جوان در جشنواره بینالمللی رادیو صحبت کرد که در ادامه میخوانید.
نظر شما در باره برگزاری جشنواره برنامههای رادیویی چیست؟
با برگزاری جشنواره رادیو معمولا چند هدف محقق میشود یا حداقل در هنگام برگزاری جشنواره به چند موضوع مهم توجه میشود. از مهم ترین این مسائل میتوان به ظهور و بروز نظریههای جدید در حوزه رادیو، تضارب اندیشهها و در مرحله بعد فهم مشترک برای یافتن معیارهای جدید کیفی سازی برنامهها اشاره کرد. از طرف دیگر ذات این جشنوارهها رقابت است که باعث میشود افراد و گروهها، تواناییهای خود را در معرض پرسش، نقد و آزمایش قرار دهند و با عبور از یک مرحله به مرحله بالاتر قدم بگذارند. البته نباید از بعد دیگر جشنواره یعنی تلاش برای دیده شدن و بهترشدن هم صرفنظر کرد.
از لزوم برگزاری جشنواره چهاردهم بگویید؟ با وجودی که مدتی در برگزاری آن وقفه ایجاد شده بود؟
به نظر میرسد نمیتوان ضرورت برگزاری جشنواره چهاردهم رادیو را، جدا از کارکرد جدید رسانه شنیداری رادیو تعریف کرد؛ در واقع بخش مهمی از این کارکرد در شعار جشنواره چهاردهم یعنی «رادیو صدای لحظهها»، و بخش دیگر آن در دستورالعمل شرکت در جشنواره متجلی شده. به این صورت که رسانه رادیو، ظرفیت خارقالعاده خود را دوباره کشف، و رسانههای دیگر مثل تلویزیون و ... را به عرصه بزرگ رقابت در زمان بحرانها و فوریتها دعوت کرده است.
همچنین رادیو به نقش حیاتی مشارکت مخاطب در برنامه پی برده و به عنوان یک ضرورت با عنصر تعامل برخورد کرده و هوشمندانه مخاطب را به سمت تعامل اثرگذار یعنی مشارکت در تولید کل یا بخشی از برنامه، سوق داده که به نظر من در این تعامل باید رسانه مراقب باشد جایگاه مرجع تشخیص بودن خود را حفظ کند.
رادیو جوان برای شرکت فعالتر در جشنواره چهاردهم چه کرده است؟
همانکاری که احتمالا اهالی شبکههای دیگر کردهاند؛ حضور پر قدرت در جشنواره. البته شبکه جوان، مدتهاست به دلیل شرکت در جشنوارهها ی بزرگ و کوچک نامی و نشانی به دست آورده و به پختگی رسیده.
رادیو جوان در حال حاضر به خاطر داشتن برخی استانداردها در صدر پر مخاطبترین شبکه های رادیویی کشور قرار دارد و برنامهسازان شبکه ، تلاش می کنند این جایگاه را حفظ کنند؛جایگاهی که بخشی از آن حاصل کوششهای گذشتگان است و بخشی هم نتیجه تلاش برنامه سازان جوان در چند سال اخیر.
موضوع دیگر که برنامهسازان و مدیران شبکه به آن توجه خاص دارند تولید برنامه برای رفع نیازهای مخاطب هدف است . در واقع برنامههای رادیو جوان نه برای شرکت در جشنواره، بلکه برای رضایت مخاطب طراحی شدهاند.به بیان دیگر، رادیو جوان همواره درگیر جشنوارهای است که پایانی ندارد؛ جشنوارهای که داوری آن به عهده مخاطبان است. رادیو جوان آنطور که شایسته است، حضور مییابد.
پیش بینی شما برای حضور آثار رادیو جوان برای جشنواره به چه میزان است و در چه ساختارها و قالبهایی برنامه دارید؟
گرچه از برخی قالب های کوتاه مورد علاقه برنامهسازان رادیو جوان، در این جشنواره کمتر اثری میتوان پیدا کرد، با این حال آن طور که شایسته شبکه جوان است. در تمامی قالبها، آثاری انتخاب شدهاند که به امید خدا ارسال خواهدشد.
نحوه حضور همکاران رادیو جوان در جشنواره به چه صورت است؟
تلاش میکنیم ، برای حضور در جشنواره فرصت برابر، در اختیار برنامهها و برنامه سازان قرار دهیم. در بخشهایی که لازم است برنامه تولید شود از هر برنامه سازی که وارد میدان شود حمایت می کنیم و در جاهایی هم که باید برنامهای انتخاب شود نظر کارشناسی صاحبنظران را در اولویت قرار میدهیم.
شما از جشنواره چه انتظاراتی دارید؟
داوری عادلانه؛ پرهیز از این نگاه که جوایز را مصلحتی توزیع کنیم؛ پرهیز از این نگاه که چه کنیم کسی در پایان دلخور نباشد؛ و پاسداری از نیروهای با استعدادی که امروز داشتههای ارزشمند رسانه ملیاند.
تجربه پیشکسوتان به کیفی سازی جشنواره چه کمکهایی میکند؟
عاقلانهترین تصمیم، این است که از نظر و مشورت پیشکسوتان، تا آنجا که ممکن است استفاده کنیم و به یاد داشته باشیم که بسیاری از تجربهها در حوزه رادیو و حتی تلویزیون هنوز مکتوب نشده!
توجه به جنبه آموزش جشنواره تا چه اندازه انجام میشود؟
به گمان من، جشنواره بیشتر عرصه رقابت است تا آموزش و یادگیری. هر چند ممکن است آموزش عوامل به عنوان یک هدف ثانویه، از طریق کارگاههای جنبی یا بازنگری و بازشنوایی برنامههای کیفی و غیرکیفی و مقایسه این برنامهها محقق شود.
آیا نگرش نقادانه به جشنواره از هم اکنون وجود دارد؟
همواره وجود داشته و حالا هم وجود دارد. در زمان برگزاری و حتی پس از اعلام نتایج این نقدها خواهد بود. اما باید به این نکته توجه شود که هدف از نقد بیان کاستیها و نارساییها و ارائه راهکار به منظور اصلاح است یا تخریب.
بدیهی است هر گونه تلاش برای اصلاح معایب باید به صورت پیشنهاد از هماکنون در اختیار برگزارکنندگان جشنواره قرار گیرد تا جشنوارهای در خور همکاران فرهیخته رادیو برگزار شود.
روزنامه ابتکار