در ایتالیا هم کتابفروشی زیاد نیست/ قیمت کتاب در ایران ارزان‌تر است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رئیس انجمن ناشران ایتالیا تاکید کرد: در ایتالیا به ناشران سوبسید و هزینه کمکی از طرف دولت تعلق نمی‌گیرد و ناشران عملا مستقل هستند و حمایت دولتی و حکومتی نداریم. .

آلفیری لورنزون (رییس انجمن ناشران ایتالیا) که به همراه هیئت ایتالیایی میهمان ویژه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شباهت‌ها و تفاوت‌های بازار کتاب و نشر در دو کشور ایران و ایتالیا گفت: ما شناخت عمیقی از وضعیت بازار کتاب و نشر در ایران نداریم و اصلا به همین دلیل به صورت جدی در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شرکت کرده‌ایم تا نشر و بازار کتاب ایران را بشناسیم و درباره ظرفیت‌های آن کسب اطلاع کنیم. هرچند به نظرم بازار نشر و کتاب در ایران چندان تفاوتی با ایتالیا ندارد.

 

او سپس وجود کتابفروشی‌های زنجیره‌ای را نمونه‌ای از شباهت‌های بازار نشر در دو کشور دانست و اظهار داشت: دیدم که شما هم چندین کتابفروشی زنجیره‌ای مثل شهرکتاب در ایران دارید و ما هم در ایتالیا از این دست کتابفروشی‌های زنجیره‌ای داریم. البته در کنار آن‌ها کتابفروشی‌های مستقل هم در ایتالیا مشغول به کار هستند اما در کل آنجا هم مثل ایران تعداد کتابفروشی‌‌ها زیاد نیست. علاوه بر این،  اینجا هم جوان‌ها علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی هستند مثل ایتالیا.

 

لورنزون البته با اشاره به پایین تر بودن قیمت کتاب در ایران نسبت به ایتالیا یادآور شد: قیمت کتاب در ایران بسیار ارزان‌تر از قیمت کتاب در ایتالیا است. اصولا یکی از مشکلات ما در ایتالیا در رابطه با همین قیمت بالای کتاب‌ها است که حتما باید راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم. هرچه هست که امیدوارم حضور ما در نمایشگاه کتاب فرصت خوبی ارتباط بیشتر دو کشور در حوزه کتاب و نشر باشد.

 

رئیس انجمن ناشران ایتالیا همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا نشر ایتالیا هم از حمایت دولتی مثل تخصیص یارانه استفاده می‌کند؟ و اینکه در کل شیوه حمایتی از نشر در کشور ایتالیا چگونه است، بیان کرد: در ایتالیا به ناشران سوبسید و هزینه کمکی از طرف دولت تعلق نمی‌گیرد و ناشران عملا مستقل هستند و حمایت دولتی و حکومتی نداریم. با این حال یک مرکز ویژه برای کتاب و مطالعه داریم که برای جذب مخاطب و تشویق به کتابخوانی برنامه‌ریزی می‌کند.

 

او درباره وضعیت نشر الکترونیک در ایتالیا و اینکه آیا تاثیری بر بازار کتاب کاغذی گذاشته یا خیر نیز گفت: این ادعا که کتاب الکترونیکی بازار کتاب کاغذی را کساد کرده و می‌کند درست نیست و شاید بیشتر از طرف روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها ساخته و پرداخته شده است. بیشتر از ده سال است که کتاب الکترونیکی به صورت جدی در ایتالیا بازار دارد و هر کتاب کاغذی همراه یک نسخه الکترونیکی چاپ و منتشر می‌شود. درواقع بازار کتاب الکترونیکی تنها ۵۰ درصد بازار کتاب ایتالیا را در دست دارد. در آمریکا هم با وجود زیرساخت قوی کتاب الکترونیکی، کتاب کاغذی همچنان جایگاه ویژه‌ای دارد.

 

لورنزون ادامه داد: ما بررسی کردیم و دیدیم که تنها یک درصد مخاطبان کتاب الکترونیکی می‌خوانند و در کنار استفاده از کتاب الکترونیکی حتما کتاب کاغذی هم استفاده می‌شود. هرچند استفاده از کتاب الکترونیکی بیشتر به شرایط و وضعیت بستگی دارد، مثلا برای من که اکنون در سفر هستم همراه داشتن کتاب الکترونیکی راحت‌تر است تا اینکه چندین کتاب کاغذی را همراه خود داشته باشم. البته ما درخواست کرده‌ایم که به گونه‌ای سیاست‌گذاری مالیاتی اصلاح شود تا از کتاب الکترونیک هم همان مالیات کتاب کاغذی گرفته شود. واقعا هم متن و محتوای هر دو محصول یکی است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------