جام‌جهانی فوتبال سینماها را از رونق انداخت



اخبار,اخبار فرهنگی,مسابقات جام جهانی فوتبال,خوابیدن سینماها با شروع جام جهانی

 

اخبار فرهنگی - جام‌جهانی فوتبال سینماها را از رونق انداخت

مدیران سالن های سینما معتقدند که تنها دلیل افت گیشه سالن های سینما در این روزها مسابقات جام جهانی فوتبال نیست بلکه از مدت ها قبل به دلیل اکران فیلم های کم مخاطب، گیشه سینماها سیر نزولی پیدا کرده است.

با شروع مسابقات جام جهانی فوتبال 2014 برزیل، مردم کمتر تمایل به دیدن فیلم در سینما از خود نشان می دهند و بیشتر ترجیح می دهند وقت خود را برای تماشای مسابقات فوتبال از تلویزیون صرف کنند. همین مسئله سبب شد تا با تعدادی از مدیران سالن های سینما صحبت کرده تا ببنیم شرایط فعلی گیشه سینمای ایران چگونه است و تا چه اندازه این شریط به دلیل شروع مسابقات جام جهانی فوتبال است.

زمان بازی ایران- نیجریه سینما آزادی 4 میلیون تومان فروخت
علیرضا سعیدی‌پور مدیر سینما آزادی با بیان این مطلب که نمی توان گفت مسابقات جام جهانی تاثیری در فروش گیشه سینماها نداشته است، توضیح داد: هرچند فوتبال همیشه برای ایرانیان جذاب بوده است، اما فیلم های در حال اکران هم چندان در جذب مخاطب به سالن های سینما چندان موفق نیستند.

وی افزود: در بازی فوتبال ایران و نیجریه فروش سینما آزادی سیر نزولی پیدا کرد و تنها 4 میلیون تومان فروش داشت که چنین میزان فروشی برای سینما آزادی بسیار عجیب بود. البته در این میان استثناهایی نیز وجود دارد و فیلم سینمایی «طبقه حساس» به کارگردانی کمال تبریزی با اینکه هرشب یک سانس نمایش دارد، با این حال سالن پر می رود، به گونه ای که در بازی مسابقات والیبال ایران- برزیل این فیلم سینمایی توانست یک میلیون تومان در یک سانس فروش داشته باشد.

مدیر پردیس سینمایی آزادی گفت: تجربه نشان داده است که هر زمان فیلم خوب در سینماها اکران شود، مردم علاقه مند در هر شرایطی برای دیدن فیلم مورد نظر به سینما می آیند. ما انتظار نداریم که در شب هایی که تیم ملی ایران بازی دارد، مردم به سینما بروند. به عنوان مثال شهر تهران در روز بازی ایران و نیجریه از ساعت 18  به بعد خلوت شد، چراکه همه می خواستند زودتر به خانه بروند و این مسابقه را تماشا کنند. بی شک هنگام بازی ایران- آرژانتین نیز نباید انتظار داشته باشیم که مردم به سینما بیایند. حتی اگر جذاب ترین فیلم تاریخ سینمای ایران را نمایش می دادیم.

سعیدی پور در پایان بیان کرد: تنها مشکل امروز سینماهای کشور، مسابقات جام جهانی فوتبال نیست بلکه سینمای ایران فیلمی ندارد که مردم را به سمت سینما جذب کند.

در جام جهانی همه سینماها با افت گیشه همراه است
علی هیربد مدیر سینما فرهنگ دیگر مدیر سینما بود که درباره تاثیر جام جهانی فوتبال بر فروش فیلم های ایرانی از او پرسیدیم. وی با بیان این مطلب که مسابقات جام جهانی فوتبال و آغاز امتحانات مدارس و دانشگاه ها جزو دوره هایی است که گیشه سینمای ایران افت می کند، گفت: البته امسال در اکران نوبت های دوم و سوم عید نوروز،  فیلم های جذابی نمایش داده نشد تا مردم به سینما بیایند. تا آنجا که من اطلاع دارم مشکل افت گیشه در حال حاضر همه سینماها را در برگرفته است.

وی ادامه داد: به نظر من شورای صنفی نمایش برای تقسیم بندی اکران فیلم های پرفروش در طول سال باید دقت بیشتری کرده و اختیار انتخاب زمان اکران فیلم ها را به دست شرکت های پخش‌کننده ندهد تا فیلم های پرفروش سال تنها در زمان اکران عید نوروز و عید فطر به نمایش درآیند. در این دو فصل اکران، بهترین فیلم ها با هم به نمایش درمی آیند و دیگر در طول سال فیلمی نداریم که بتواند مردم را به سینما جذب کند.

مدیر سینما فرهنگ گفت: معمولا در شرایطی مانند مسابقات جام جهانی فوتبال فیلم هایی که با استقبال کمتری مواجه می شوند در نوبت اکران قرار می گیرند و حتی فیلم هایی اکران می شوند که قرار نبوده در نوبت اکران قرار گیرند. به عنوان مثال به تازگی یک فیلم سینمایی در یکی از بهترین سرگروه های سینمایی تهران اکران شده که نه تنها قرار نبود در این زمان اکران شود، بلکه در حالت عادی امکان نداشت در چنین سرگروهی نمایش داده شود.

وی با اشاره به اینکه شورای صنفی باید با دقت بیشتری به مسئله اکران فیلم ها ورود پیدا کند و فیلم های سینمایی را به فراخور فصل و زمان اکران به نمایش درآورند، تاکید کرد: علاوه بر زمان‌بندی نامناسب اکران، در حال حاضر فیلم های خوبی هم اکران نشده است، به عنوان مثال طی 3 هفته گذشته چهار فیلم سینمایی در سالن های سینما به نمایش درآمده که هیچ کدام نتوانسته اند در جذب مخاطب موفق باشند.

هیربد با توضیح این که در چنین شرایطی سالن‌داران تنها گروه از بدنه سینمای ایران هستند که ضربه می خورند، گفت: ما این روزها مجبور هستیم چراغ سینماهای خود را روشن نگه داریم تا برای هر سانس مثلا 4 نفر به سینما بیایند. چرا برنامه ریزی اکران فیلم ها باید آنقدر بد باشد که یک سینمادار مجبور به نمایش فیلم برای 4 نفر باشد. این کار برای سینمادار اصلا به صرفه نیست ولی نه تنها مجبور است هزینه بالایی را برای نمایش فیلم پرداخت کند، بلکه خود مخاطب هم از دیدن یک فیلم در سالنی که تنها چند تماشاچی دارد، لذت نمی برد.

مدیر سینما فرهنگ بیان کرد: به خاطر داشته باشیم که سینماداران سرخود کاری را انجام نمی دهند و تابع دستورات شورای صنفی نمایش و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اما فیلم هایی که این روزها ساخته می شود، جوابگوی سینمای ایران نیست. شاید برخی از فیلم ها ناگهان فروش خوبی داشته باشند اما این فیلم ها مقطعی بوده و به عنوان مسکن برای گیشه سینمای ایران است.

فیلم ها جذاب نیستند و در حال گیشه افت می‌کند
عبدالله علیخانی مدیر سینما عصر جدید در پاسخ به این که وضعیت گیشه سینماها این روزها چه گونه است، گفت: سینماها به طور معمول فروش خوبی ندارد، حالا که جام جهانی آغاز شده چگونه می توان انتظار داشت که سینماها فروش خوبی داشته باشند. سینماها بعد از گذشت 20 روز از اکران نوروزی و با شروع امتحانات مدارس و دانشگاه ها با فروش کمی همراه هستند. حالا هم که مسابقات جام جهانی فوتبال آغاز شده و بعد از آن ماه مبارک رمضان هم در راه است؛ در چنین شرایطی سالن های سینما تا بیش از یک ماه دیگر در تعطیلی بسر می برند و از استقبال کمی از سوی مردم برخوردار خواهند بود.

وی با اشاره به اینکه وضع سینمای ایران خراب است، توضیح داد: نمی توان شرایط گیشه سینما را بر دوش امتحانات، مسابقات فوتبال و یا ماه رمضان انداخت. در واقع فیلم هایی که این روزها ساخته می شوند فیلم نیستند، مردم دیگر از دیدن این فیلم ها خسته شده اند. چرا انتظار داریم که مردم با وجود قصه های تکراری به سینما بروند. مردم به درستی خوب و بد را از هم تشخیص می دهند و به همین دلیل به دیدن فیلم های بد نمی روند، در واقع اجبار نیست که فیلم بد ببینند.

مدیر سینما عصر جدید در پاسخ به این که پخش کنندگان تا چه اندازه در به وجود آمدن مشکل رکود گیشه سینماها در فصل های خاص نقش دارند، گفت: صاحبان فیلم ها به دنبال بازگشت سرمایه خود هستند و می خواهند فیلم هایشان در بهترین زمان ممکن اکران شود. آنها می خواهند اگر فیلم ضعیفی هم در دست دارند در شرایط مناسب تری اکران کنند تا دیده شود.

وی با بیان این که هم پخش کننده و هم صاحب سینما حق دارند، بیان کرد: مگر در طول سال چند فیلم مردم پسند در سینمای ایران تولید می شود. به طور کلی در طول سال 60 فیلم سینمایی اکران می شود که  معمولا از این تعداد 5 فیلم مورد استقبال عموم قرار می گیرد و باقی فیلم ها چندان مورد قبول مخاطب نیست.

علیخانی ادامه داد: مشکل اصلی ما فقر در فیلمنامه، قصه و سوپراستار است. ما که نباید در همه فیلم هایمان نصیحت کنیم. سینما آینه جامعه است و باید معضلات جامعه در آن مطرح شود، ما نیازمند فیلم هایی هستیم که جوان ها با آن احساس قرابت کنند. این مسئله ای است که مدتها است در سینمای ایران دیده نشده است.

مدیر سینما عصر جدید گفت: سینمای عصر جدید با 3 سالن سینما از 20 روز گذشته حتی نتوانسته است هزینه حقوق کارمندان خود را از طریق گیشه تامین کند. حال تصویر کنید که ما برای هر فروش باید سهم صاحب فیلم و شهرداری را هم پرداخت کنیم. این در حالی است که اگر در طول سال 20 فیلم واقعا خوب ساخته شود، با برنامه ریزی مناسب در طول سال فیلم برای نمایش داریم، در چنین شرایطی حتی برای اکران فیلم در زمان های مرده سینما مانند جام جهانی رقابت به وجود می آید. به عنوان مثال هشت سال پیش در مسابقات جام جهانی فوتبال، 2 فیلم سینمایی «آتش بس» به کارگردانی تهمینه میلانی و «سوغات فرنگ» به کارگردانی کامران قدکچیان اکران شدند که هر دو با فروش بسیار بالایی همراه بود.

تاثیر 20 درصدی جام جهانی در گیشه سینما مرکزی
حسین مقیمی مدیر سینما مرکزی نیز معتقد است مسابقات جام جهانی تاثیرات کمی روی فروش فیلم ها در سینما مرکزی داشته است، البته فیلم هایی که در حال حاضر در سینما اکران می‌شوند، فیلم هایی است که از سه هفته پیش تاکنون اکران شده و کسانی که می خواستند این فیلم ها را ببینند تا امروز دیده اند، به همین دلیل تا زمانی که فیلم جدید نمایش داده نشود نمی توان گفت که آیا مسابقات جام جهانی تاثیری در گیشه داشته است یا خیر.

وی در پایان گفت: البته طی یک ماه گذشته، امتحانات مدارس و دانشگاه، مسابقات جام جهانی فوتبال و ماه رمضان دست به دست هم دادند تا فروش گیشه در سینما افت کند. البته فروش گیشه به نوع فیلم ها نیز بستگی دارد. معمولا در چنین شرایطی فیلم های پرمخاطب را اکران نمی کنند که و معمولا برای عید فطر می گذارند که البته چنین تصمیم گیری هایی اشتباه است و ما باید فیلم های خوب را در طول سال اکران کنیم.

اخبار فرهنگی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------