پاسخ به سئوالاتی درباره حاشیه‌های این روزهای فرهنگ و هنر



اخبار,اخبار فرهنگی,حسین نوش‌آبادی

سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در جمع خبرنگاران به پرسش‌هایی درباره موضوعات مختلف فرهنگی و هنری پاسخ داد.

حسین نوش‌آبادی در این جلسه که صبح سه‌شنبه 27 مرداد ابتدا به برنامه‌های دهه کرامت از جمله جشنواره رضوی اشاره کرد.

او در بخشی در سخنان خود به فعالیت‌های صندوق اعتباری هنر اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 17 هزار و 957 نفر عضو صندوق اعتباری هنر شده‌اند و ما پیش‌بینی می‌کنیم تعداد اعضای این صندوق به 40 هزار نفر برسد.

او اظهار کرد: بنا داریم با توجه به اعمال سیاست‌های جدید تمام کسانی که از هویت فرهنگی و هنری برخودار هستند عضو صندوق شوند تا از تسهیلات این صندوق بهره‌مند شوند.

نوش‌آبادی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره وضعیت برپایی نمایشگاه کتاب سال آینده و تعیین محل آن بیان کرد: با توجه به قولی که آقای جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از آقای قالیباف برای همکاری در برپایی نمایشگاه کتاب گرفت، به احتمال زیاد سال آینده نمایشگاه کتاب تهران در باغ‌موزه دفاع مقدس برپا می‌شود.

او افزود: ما از فعالیت‌ها و عملکرد شهرداری در حوزه فرهنگی تشکر می‌کنیم. همچنین از ساخت شهر آفتاب در جوار حرم حضرت امام خمینی (ره) برای برپایی نمایشگاه‌های فرهنگی استقبال می‌کنیم اما به نظر نمی‌رسد این مکان برای نمایشگاه کتاب سال آینده آماده شود.

در ادامه این نشست خبرنگاری ادعا کرد که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی در مصاحبه با نشریه وال استریت ژورنال گفته است اگر بهمن قبادی بخواهد به ایران برگردد ما از او حمایت می‌کنیم و این موضوع چقدر با سیاست‌های وزارت ارشاد همخوانی دارد که نوش‌آبادی نیز گفت: این سوال باید از آقای ایوبی پرسیده شود اما به هر حال سیاست اصلی وزارت ارشاد جذب نویسندگان، هنرمندان و نخبگانی است که به دلایل مختلف از کشور فاصله گرفته‌اند.

 

اگر این افراد سابقه ضدیت به جمهوری اسلامی و همکاری با شبکه‌های معاند را نداشته باشند و با دشمنان نظام و کشور در ارتباط نباشند می‌توانند به ایران بیایند و در ایران فعالیت فرهنگی و هنری خود را دنبال کنند.

 

ما از این افراد و تمامی کسانی که در سراسر دنیا دلبسته ایران و مردم ایران هستند دعوت به همکاری می‌کنیم به شرطی که جرم و تخلفی که منافی قوانین جمهوری اسلامی ایران باشد نداشته باشند.

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین در پاسخ به سوالی درباره تدوین شیوه‌نامه موسیقی با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیروی انتظامی گفت: ما اعلام کردیم که یک پیش‌نویس بین وزارت ارشاد و نیروی انتظامی تنظیم شده اما هنوز اشکالاتی دارد و نهایی نشده است بنابراین باید اشکالات و نواقص آن برای اجرا برطرف شود.

او افزود: ما معتقدیم اجرای برنامه‌های هنری خصوصا کنسرت‌ها در گرو همکاری نیروی انتظامی، قوه قضاییه و وزارت ارشاد است و ما نیز به دنبال حفظ نهاد هستیم تا این برنامه‌ها در چارچوب قانون و بدون دخالت هر کدام از نهادها در حیطه وظایف کاری دیگری در حد مطلوب برگزار شوند.

 

سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری با نهادهای قضایی و امنیتی است اما براساس قانون صدور مجوزها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما نمی‌توانیم این نقش را به دیگری واگذار کنیم چون نقش صدور مجوزها برای وزارت ارشاد یک نقش حاکمیتی است اما در جهت برگزاری مطلوب برنامه‌ها سیاست ما همکاری با قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.

او همچنین در پاسخ به سوالی درباره تولید و پخش کلیپ‌های غیرمجاز در فضای مجازی اظهار کرد: هر نوع کار هنری اعم از ساخت کلیپ‌های تصویری و صوتی باید فرایند قانونی خودش را طی کند.

 

اگر این فرایند طی نشود این محصول غیرمجاز تلقی می‌شود و نه تنها حمایتی از آن صورت نمی‌گیرد بلکه به عنوان یک تخلف با آن برخورد می‌شود، بنابراین کلیپ‌های غیرمجازی که توسط عناصر معلوم‌الحال تولید می‌شود فاقد اعتبار و تخلف است و براساس قانون با آن‌ها برخورد خواهد شد.

او افزود: ما منکر این نیستیم که در سطح بازار آلبوم‌ها و کلیپ‌های صوتی و تصویری است که به صورت غیرمجاز تولید شده است.

 

وظیفه برخورد با این محصولات هنری نیز به عهده ستادهایی متشکل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر نهادهای امنیتی است.

نوش‌آبادی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او درباره تبلیغات فیلم‌های سینمایی ایرانی در شبکه‌های ماهواره‌ای سوال کرد، گفت: براساس ابلاغیه وزارت ارشاد به تمام نهادهای فرهنگی، موسسات هنری و فیلمسازان اعلام کرده‌ایم که اگر تبلیغ فیلمی از شبکه‌های معاند با رضایت صاحب فیلم انجام شود تخلف است و با او برخورد می‌شود.

 

در گذشته دغدغه همکاری نکردن صداوسیما با فیلمسازانی وجود داشت اما الان با همکاری‌ای که با صداوسیما برای تبلیغ فیلم‌ها با کمترین هزینه به‌وجود آمده است این عذر از برخی از فیلمسازان گرفته شده است.

 

بنابراین ما براساس آیین‌نامه‌های موجود بر این تبلیغات نظارت می‌کنیم و اگر فیلمی با رضایت صاحب اثر در رسانه‌های معاند تبلیغ شود آن را تخلف محسوب می‌کنیم، اما باید بدانیم که خیلی از دست‌اندرکاران و سازندگان این فیلم‌ها خود هیچ نقشی در تبلیغ فیلم‌هایشان در این رسانه‌ها ندارند.

نوش‌آبادی در پاسخ به سوال خبرنگاری که مدعی شد این روزها ترانه‌ای با نام «عرب‌کُش» در سایت‌ها قرار گرفته که شایعه دارا بودن مجوز وزارت ارشاد را هم دارد، گفت: به هیچ وجه از سوی ارشاد مجوزی برای این اثر و مشابه آن صادر نشده است.

 

سیاست وزارت ارشاد تقریب اقوام و مذاهب و همبستگی ملی بین اقوام ایرانی است و هر حرکتی که بخواهد این انسجام را مخدوش کند هم محکوم است و هم مجوزی برای آن صادر نمی‌شود. ما مجوز دادن به چنین اثری را تکذیب می‌کنیم.

او در پاسخ به سوالی درباره توقیف روزنامه «9 دی» اظهار کرد:‌ هیأت نظارت بر مطبوعات در رابطه با این روزنامه تصمیم گرفته است و این تصمیم فقط مربوط به وزارت ارشاد نیست. وزارت ارشاد تنها یک عضو از اعضای هیأت نظارت بر مطبوعات است.

 

این هیأت یک هیأت فرادستگاهی و فرادولتی است و همه نمایندگان قوا در آن حضور دارند و تمام تصمیمات گرفته شده آن تصمیم وزارت ارشاد نیست. تصمیمات مشترک و جمعی است و نباید هر اقدام این هیأت را تصمیم وزارت ارشاد دانست.

او در رابطه با توقیف روزنامه «9 دی» و ارتباط آن با ابلاغیه شورای امنیت ملی درباره طرح مباحث هسته‌ای اظهار کرد:‌این ابلاغیه از سوی شورای امنیت ملی اعلام شد که ما آن را به تمام روزنامه‌ها، رسانه‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی ابلاغ کردیم. این مسئله به وزارت ارشاد مربوط نمی‌شد بلکه ابلاغیه شورای امنیت ملی بود.

 

بنابراین تخطی از این ابلاغیه تخطی از مصوبه‌های شورای امنیت ملی است. اما بعضی این ابلاغیه را باور نکردند یا نپسندیدند و یا نخواستند آن را انجام بدهند که حالا هم باید خودشان پاسخگو باشند.

او افزود: فضاسازی‌ها و حاشیه‌سازی‌ها برای هیأت نظارت بر مطبوعات به خاطر این مسئله درست نیست.

در ادامه خبرنگار ایسنا سوالی پرسید درباره مناسبی بودن برنامه‌های فرهنگی-هنری مبنی بر اینکه همه ساله با فرارسیدن مناسبت‌های مختلف تمام نهادها و سازمان‌ها حجم انبوهی از منابع را صرف برپایی جشن‌ها و مراسم می‌کنند که پس از یک هفته به فراموشی سپرده می‌شوند و هیچ اقدامی در جهت اصولی‌ کردن این برنامه‌ها صورت نمی‌گیرد.

 

نمونه آن هم برنامه‌های مربوط به هفته دفاع مقدس است؛ این در حالی است که ما هنوز یک موزه عکس که از مهم‌ترین منابع و سندهای به‌جامانده از دوران هشت‌ساله جنگ تحمیلی است نداریم و سیاست وزارت ارشاد در این زمینه چیست که نوش‌آبادی در پاسخ اظهار کرد:‌مناسبت‌ها بهانه‌ای برای یادآوری موضوعات مهم هستند.

 

این نام‌ها و هفته‌ها سمبولیک‌ هستند تا یادآوری کنند که ما در جهت تقویت مبانی فرهنگی کشور قدم برداریم. اینکه هر هفته یا روز نامی داشته باشد نشان‌دهنده ظرفیت‌های فرهنگی بالای کشور است و تمام برنامه‌هایی که برگزار می‌شود نیز باید برای رسیدن به هدف باشد.

او اضافه کرد: ما در هفته‌های آتی هفته دفاع مقدس را نیز در پیش داریم که اهمیت ویژه‌ای برای ما دارد. در این هفته برنامه‌های زیادی از جمله تجلیل و تکریم از کسانی که در مقطعی از تاریخ کشور فداکاری و پایداری کردند، داریم و این برنامه‌ها معمولا با همکاری سایر دستگاه‌ها و نهادها انجام می‌شود.

او گفت: البته ما متولی برنامه‌های هفته دفاع مقدس نیستیم اما در زمینه موزه عکس باید گفت که در تهران مدتی است موزه دفاع مقدس تأسیس شده است و در آن ظرفیت‌ها و امکانات برنامه‌های مختلف از جمله موزه عکس وجود دارد.

نوش‌آبادی همچنین درباره پایان بازسازی تئاترشهر اظهار کرد: متأسفانه بازسازی این مکان فرهنگی به دلیل وجود برخی از مشکلات از جمله تأمین منابع با کمی تأخیر انجام شده است. اما در عین حال مقرر شده که فاز اول این بازسازی در هفته دولت به بهره‌برداری برسد و بقیه کار بازسازی تا پایان تابستان تمام شود.

او گفت: پیمانکار تئاترشهر قول داده به کارش سرعت بدهد و الان هم بدون وقفه در حال کار هستند.

اخبار فرهنگی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------