گلزار: تک و تنهایم و در هیچ باند و گروهی نیستم!



 

 

 

گلزار: تک و تنهایم و در هیچ باند و گروهی نیستم!

 

محمدرضا گلزار به تازگی در گفت وگویی از تازه ترین فعالیت های سینمایی خود سخن گفته و با گلایه از نقدهای مغرضانه در خصوص فیلم «شیش و بش» اذعان داشته است که "من تک و تنهایم و در هیچ باند و گروهی نیستم". این بازیگر در این گفت وگو که با تمام وجود از «شیش و بش» صحبت کرده با اشاره به این نکته که پس از فیلم سینمایی «دو خواهر» این اولین فیلمی است که به عنوان نقش اول حضور داشته تاکید کرده است که برخلاف شیوه تبلیغات فیلم «شش نفر زیر باران» وی تنها ۲۰ دقیقه در این فیلم نقش آفرینی کرده است. متن کامل گفت وگوی محمدرضا گلزار با ماهنامه زندگی ایرانی را در ادامه می خوانید.

 

شیش و بش سه سال پیش

طرح فیلمنامه شیش و بش را من سه سال و نیم پیش نوشتم و ثبتش کردم. در این مدت هم رویش حسابی کار کردم. شرایطی ایجاد شد که انگیزه ام برای این کار خیلی بیشتر شد. طی این دو – سه سال، دو فیلم با ایده ای شبیه طرح شیش و بش ساخته شدند؛ یکی نیش و زنبور و دیگری سن پترزبورگ، فیلمنامه شیش و بش سال ۸۶ در بانک فیلمنامه ثبت شد؛ آن هم به نام خودم.

در باند هیچ کسی نیستم

من سال ۷۹ وارد سینما شدم و امروز نزدیک به ۱۲ سال است که مردم به من لطف داشته اند و من هم سعی کرده ام قدردان محبت هایشان باشم و لطف آنها را جبران کنم. حمایت مردم، مسئولیت من را سنگین تر کرده؛ من امروز در انتخاب هایم دقت بیشتری می کنم تا جوابگوی مردمی باشم که می روند و فیلم های من را می بینند.

نکته ای که من در آن تردیدی ندارم، لطف خداست. من تک و تنهایم. در هیچ باند و گروهی هم نیستم. نه در باند فلان آقای تهیه کننده ام، نه در باند فلان خانم کارگردان و نه در باند فلان بازیگر. من توکلم همیشه به خدا بوده، پشتیبانم هم همیشه مردم بوده اند. خیلی هم از آنها ممنونم.

شیش و بش کما را به یادها آورد

برای خیلی ها حضور من و آقای حیایی در کنار هم تداعی کننده فیلم کما بود. احتمالاً مردم حضور من و آقای حیایی را در کنار هم دوست داشتند که فیلم موفق بوده. ولی پارتنرهای موفق دیگری هم داشته ام؛ مثل آقای عطاران و خانم افشار.

بله، مردم حضور من و آقای عطاران در کنار هم را نیز دوست داشتند؛ یا نقش آفرینی های من و خانم افشار و بقیه دوستان بازیگرم را.

فیلمنامه شیش و بش بکر بود

تنوع فیلمنامه هایی که در سینمای ما نوشته می شود، خیلی زیاد نیست. کمتر فیلمنامه ای با مختصات جدید نوشته می شود ولی فیلمنامه «شیش و بش» چهار سال پیش، فیلمنامه بکری بود. قرار هم بود که همان سال ۸۷ آقای کمال تبریزی فیلم را بسازند. البته با آقای رامبد جوان هم صحبت شد. برای بحث تهیه کنندگی هم با دفاتر مختلفی صحبت کردیم. در همان زمانی هم که در حال بازنویسی فیلمنامه بودیم، شرایطی ایجاد شد که به مدت یکی دو سالی کمتر در عرصه سینما حضور داشتم.

تو و من عید نوروز

چند وقتی است که بازی در فیلم «تو و من» را به پایان رسانده ام. در این فیلم، با خانم الناز شاکردوست، بهنوش بختیاری و شیرین بینا همکاری داشته ام. کل فیلم به مدت دو ماه در اصفهان فیلمبرداری شد و این روزها مراحل پایانی تدوین را می گذراند. این دومین همکاری من با آقای محمد بانکی بعد از دو خواهر است. به همین دلیل هم هست که بازیگران مشترک زیادی در این دو فیلم حضور دارند. این فیلم به احتمال زیاد، عید نوروز امسال اکران خواهد شد. من هنوز فیلم را به طور کامل ندیده ام اما باتوجه به مراحل فیلمبرداری به نظرم «تو و من» جزو فیلم های موفق سال آینده خواهد بود.

به جای تشویق تخریب می کنند

من همیشه گفته ام از نقدهای بجا و غیرمغرضانه استفاده می کنم. این نقدها باعث می شود کار من هر روز بهتر شود. در این مدت، من چند نقد مغرضانه خواندم که این مسئله واقعاً قلب مرا به درد آورد. با این شرایط سخت کار می کنیم؛ همه می دانند که من چقدر برای فیلم «شیش و بش» زحمت کشیدم اما برخی با بغض بحث هایی را مطرح می کنند که آدم را به شک می اندازد. شیش و بش طرحی است که دوستش داشتم و به صورت فیلمنامه درآوردیمش. مدام حاشیه می سازند. بعضی از جاهایی تطمیع می شوند و بعضی با نوشتن بعضی مطالب یک جورهایی آرام می شوند. کاش بدانند که ما همه عضو یک خانواده بزرگ به نام سینما هستیم. چرا به جای تشویق، تخریب می کنیم؟ این فیلم موفق بوده و موفقیتش باعث تزریق پول به سینما می شود. مگر چند فیلم در طول یک سال به فروش بالای میلیارد دست پیدا می کند؟ به جای اینکه همه اعضای خانواده سینما خوشحال باشند که موفقیت فیلمی، باعث ایجاد کار می شود و همه اهالی سینما، چه دوستان تدارکات و فنی، چه بازیگران و تهیه کننده ها و سایر عوامل، مشغول پروژه های جدیدتر می شوند، برخی دوست دارند با جوسازی، دیگران را آزرده کنند.

مطمئنم وقتی فیلمی مثل «ورود آقایان ممنوع» موفق می شود کلی برایش زحمت کشیده شده و کلی فکر پشتش است. مگر در طول یک سال چند فیلم به موفقیت اینچنین می رسند؟

گفتم که من سال ۷۹ وارد سینما شدم. یعنی اگر هوادار من وقتی فیلم «سام و نرگس» ساخته شد، هفت ساله بوده، امسال دیپلم گرفته اما بعضی دوستان همچنان مشغول حاشیه سازی اند. اینها نکته های بامزه ای است.

شاید بعضی منافع شان تأمین نشده

مردم ما باهوشند. فاصله ای که در حال حاضر با بعضی از دوستان پیدا کرده ام، به خاطر این است که آنها احتمالاً به دنبال منافعی بودند که تأمین نشده. یک سری از این دوستان موضع کاملاً مشخصی دارند اما نیاز به گفتن نیست چون مردم کاملاً از موضوع آگاهی دارند.

امین حیایی و آنا نعمتی پارتنرهای من در شیش و بش

آقای حیایی باید برای فیلمبرداری یکی از کارهای شان به فرانسه می رفتند. ما فیلم را سر زمان مقرر تمام کردیم اما فینال فیلم آن طور که دلم می خواست جلو نمی رفت. به نظر من پایان فیلم خیلی مهم است. وقتی از سر فیلمبرداری به خانه بر می گشتم، تا صبح به فینال فیلم فکر می کردم. یک دفعه به ذهنم رسید که پایان بندی فیلم را عوض کنیم و به همین دلیل، خانم نعمتی در فینال فیلم نقش پررنگی ایفا کردند.

خانم آنا نعمتی بازیگر درجه یکی هستند. خیلی خوب از عهده نقش برآمدند. همیشه به دوستانم می گویم «شیش و بش» مثل بچه من می ماند. من هیچ وقت در زندگی ام کار فیلمنامه نویسی را انجام نداده بودم. قبل از انتخاب بازیگرها و در مرحله نوشتن فیلمنامه، مدام به این فکر می کردم که کدام بازیگر باید نقش زن فیلم را زنده کند. خانم نعمتی به خوبی از عهده این نقش برآمدند. کما این که قرار بود بازیگران دیگری در این فیلم کارکنند.

دستم باز بود

با مشورت با دوستان دیگر، در قسمت دوم فیلم «شیش و بش» بازیگران مطرح دیگری هم به گروه ما اضافه خواهند شد که مردم دوستشان دارند. شرط من برای ساخت فیلم «شیش و بش» این بود که در انتخاب ترکیب بازیگران و عوامل کار، دستم را باز بگذارند تا خودم عوامل را انتخاب کنم . گروهی برای شیش و بش زحمت کشیدند که من از همه آنها تشکر می کنم.

جای خالی فیلمی با دو دزد

من همیشه طرح فیلمنامه ای براساس حضور دو دزد را در سینمای ایران خالی می دیدم. این که بخواهم دوباره طرح فیلمنامه ای ارائه کنم و فیلمنامه ای بنویسم، به آینده بستگی دارد. البته فعلاً طرح فوق العاده ای دارم برای بخش دوم این فیلم که هنوز اسمی برایش انتخاب نکرده ایم و برخلاف چیزی که برخی می گویند، نام «جفت شیش» هنوز برای این فیلم قطعی نشده است. شاید خودم هم در نوشتن فیلمنامه دستی داشته باشم.

قسمت دوم شیش و بش

عموماً قسمت دوم فیلم ها به اندازه قسمت اول موفق نیستند. معمولاً قسمت اول ها موفق ترند ولی طرحی را برای قسمت دوم شیش و بش دارم که بی نظیر است؛ طرح اصلی و داستان یک خطی بخش دوم این است که این دو نفر دزد، پلیس می شوند و...

کار ثبت این طرح و کارهای مقدماتی اش را هم انجام داده ایم. یک پروژه در دست کار دارم که بلافاصله بعد از آن، قسمت دوم شیش و بش را کلید خواهیم زد.

به گودرزی اعتماد کردم

کارگردان های مختلفی قرار بود این فیلم را بسازند. من با آقای گودرزی زمانی که برنامه ریز و دستیار کارگردان بودند، در فیلم «مجنون لیلی» همکاری داشتم. از قبل با ایشان همکاری داشتم. ایشان چند تله فیلم هم برای هدایت فیلم کار کرده بودند. آقای گودرزی یکی از پیشنهادات هدایت فیلم بود. می دانید که من روی «شیش و بش» حساس بودم ولی به آقای گودرزی اعتماد کردم. ایشان هم بخوبی از پس کار برآمد و ارتباط صمیمانه ای در طول همکاری با هم داشتیم. همین که می بینم مردم از سینما بیرون می آیند و راضی اند، حس خوبی دارد و نشان می دهد که کار درست انجام شده است. عوامل دیگر کار هم واقعاً عالی بودند و قطعاً برای فیلم دوم هم از این گروه کمک خواهم گرفت.

خوشحالم که مردم فیلم را دوست دارند

به هر حال در این مدتی که من کمی از سینما فاصله داشتم، فیلم های موفق زیادی ساخته شده اما اجازه بدهید اسم فیلم خاصی را نبرم. ولی در مورد اینکه دوست داشتم در کدام فیلم بازی کنم باید بگویم که هر بازیگری دوست دارد در فیلم های موفق بازی کند. اما آنچه اکنون برای من مهم است و خوشحالم می کند این است که مردم فیلم شیش و بش را دوست دارند و از همه آنها به خاطر حمایت هایشان تشکر می کنم. همین طور از پدر و مادر نازنینم که همیشه مشوق من هستند؛ دست شان را می بوسم.

پشت صحنه شیش و بش عالی بود

علاوه بر تهیه کننده، بازیگران، کارگردان، فیلمبردار، صدابردار، عکاس و... از تک تک عواملی فنی و تدارکات و همه دوستان همکارم صمیمانه تشکر می کنم. کاش پشت صحنه شیش و بش را می دیدید. دوستانی که پشت صحنه بودند، می دانند که چه می گویم. زحمات این عوامل و انرژی بسیار خوب پشت دوربین است که مقابل دوربین منتقل می شود. مطمئن باشید فیلم های موفق، حاصل کار تیمی خوب است. به همین دلیل هم باید از تک تک عوامل قدردانی کرد.

شیش و بش؛ بازگشت دوباره من

دو خواهر؛ آخرین فیلم اکرانی من بوده؛ البته در این مدت من یک نقش کوتاه در فیلم «دموکراسی تو روز روشن» داشتم اما شیش و بش را می توان بازگشت دوباره من به سینما قلمداد کرد، بویژه اینکه خودم برایش زحمت زیادی کشیدم و خوشبختانه نتیجه کار هم بسیار موفق بود.

کنسرت هایمان موفق بود

مرم این قدر به من انرژی می دهند که باعث می شود من اینگونه با عشق برایشان کار کنم. در دوره ای که حضور من در سینما کم رنگ شده بود، تصمیم گرفتم چند کنسرت برگزار کنم و در این کنسرت ها کار جدیدی ارائه کنم. به همین دلیل گروه ریزار را ثبت کردم. «ریزار» مخفف اسم خود من است. دوست داشتم مردم با یک بلیت، گلچینی از آهنگ ها و خوانندگانی را که دوست دارند، ببینند و بشنوند. در کنسرت اول، آقای امیر طبری، سهراب پاکزاد، بابک جهانبخش و مازیار فلاحی من را همراهی کردند و در کنسرت دوم هم آقای مازیار فلاحی و روزبه نعمت اللهی.

در هر دو کنسرت، درامز و پرکاشن زدم و در هیچ کدام گیتار نزدم. خواستم کار جدیدی انجام داده باشم. این کنسرت ها تلفیقی از خوانندگان خوب بود که با استقبال خوبی هم روبه رو شد. خوشحالم که کار همه این دوستان دیده شد. باید بدانند حالا که لطف خدا شامل حالشان شده، این موفقیت را تثبیت کنند و ادامه دهند و قدر این شرایطی را که خدا برایشان فراهم کرده، بدانند.

مازیار در کنسرت بعدی ریزار

موفقیت های مازیار فلاحی به دلیل لیاقتش است. او از دوستان خوب من است و لیاقتش بسیار بیشتر از اینهاست و من مطمئنم که اتفاقات بزرگتری در انتظارش است. اگر قدر خودش را بداند که می داند، او با مشاوره هایی که از برادر عزیزش می گیرد، سیر ترقی را خیلی سریع طی خواهد کرد. من هم به عنوان یک دوست در کنارش هستم و کنسرت بعدی ریزار قطعاً با حضور ایشان خواهد بود.

در شش نفر زیر باران نقش اصلی نیستم

من در فیلم «شش نفر زیر باران» نقش کوتاهی دارم. در تبلیغات فیلم طوری عنوان شده که انگار من نقش اصلی فیلم هستم ولی این فیلم نقش اصلی ندارد.

من هم چیزی حدود ۲۰ دقیقه در این فیلم حضور دارم. پروژه ای که قرار است به زودی شروع کنیم، پروژه ای است که در دفتر آقایان آقاگلیان قرار است تهیه شود. فعلاً قرار است در این باره صحبت نکنیم تا موعدش سر برسد.

گفته بودم شیش و بش موفق می شود

روزی که به دفتر آقای شایسته رفتم تا درباره فیلم شیش و بش صحبت کنم، چند جمله روی کاغذ نوشتم. دست خط آن روزم را هنوز دارم. آنجا نوشتم که این فیلم، موفقیت های بسیار زیادی کسب خواهد کرد. فیلم پشت صحنه نخستین روز فیلمبرداری هم هست. فیلم مربوط به روز اول و قبل از پلان اول است. در آن فیلم گفته ام که به امید دیدارتان در روز اکران. این فیلم با اقبال خوبی روبه رو خواهد شد. با توکل به خدا و لطف همیشگی مردم هم این اتفاق افتاد.... / مصاحبه : شبکه ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------