افخمی با کنایه به اصغر فرهادی تبریک گفت



اخباربازیگران,خبرهای هنرمندان,افخمی

همان‌طور که اصغر فرهادی با فیلمش به کانون توجه رسانه‌های جهان و ایران تبدیل شده بود همکار دیگرش در ایران نیز با اظهارنظرهای عجیب‌وغریبش درباره جشنواره‌ای که فرهادی و شهاب حسینی در آن به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کردند، توجه همه را به خود جلب کرده بود.

به گزارش وقایع‌اتفاقیه، بهروز افخمی شاید همین را می‌خواست. به‌خاطر همین از بین این همه رسانه و روزنامه، به سراغ وطن امروز رفت تا عکس و یکی از نقل‌قول‌هایش تیتر یک این روزنامه شود: «کن، جشنواره دگرباشان جنسی‌ است». اینکه بهروز افخمی چقدر آگاهانه چنین حرفی را درباره جشنواره‌ای زد که زمانی خودش با فیلم «گاوخونی» در آن شرکت کرده بود، پرسشی است که خودش باید به آن پاسخ بدهد اما اینکه بعد از همه آن پیشینه اصلاح‌طلبانه از نمایندگی مجلس ششم گرفته تا ساختن فیلم تبلیغاتی مهدی کروبی، به اینجا رسید که همصدا با دلواپسان به طرد و تخطئه اتفاقی بپردازد که همه از آن به عنوان افتخار یاد می‌کردند پروسه‌ای است که بررسی‌اش مجالی دیگر می‌طلبد.

 

روزهای بعد از آن برای افخمی به توضیح، دفاع و گاهی توجیه این مصاحبه گذشت. حرف‌های جنجالی‌اش همچنان ادامه پیدا کرد و خلاصه به مدد آن حسابی مورد توجه قرار گرفت. او که این روزها همه توانش را معطوف برنامه «هفت» کرده، در مصاحبه‌ای گفت قرار است علی معلم را به برنامه‌اش دعوت کند تا درباره این اتفاق و جشنواره کن سخن بگوید اما ظاهرا به همین هم بسنده نکرده و با انتشار یادداشتی پرطعنه و کنایه ضمن تبریک به اصغر فرهادی و شهاب حسینی، دوباره همان ادعاها را درباره جشنواره کن مطرح کرده است.

 

او در یادداشتی نوشت: «تبریک می‌گویم به آقایان اصغر فرهادی و شهاب حسینی به‌خاطر موفقیت و درخشش آخرین فیلمشان در جشنواره‌ کن. شهاب حسینی نشان داد آن‌قدر خوب بازی می‌کند که حتی فرانسوی‌ها می‌فهمند؛ با اینکه زبان فارسی سرشان نمی‌شود و نحو و لحن و ظرافت‌های زیروبم این زبان بسیار لطیف را دریافت نمی‌کنند. اصغر فرهادی هم با دریافت این جایزه شیرین خودش را در بالاترین سطح فیلمسازی هنری دنیا تثبیت کرد.

 

نکته‌ای که عوام نمی‌دانند و روشنفکران وانمود می‌کنند نمی‌دانند این است که جشنواره‌ کن غیر‌از آنکه به فیلم‌های خلاف اخلاق امتیاز مخصوص می‌دهد، نقاط ضعف دیگری هم دارد که به ژست و قمپز فرانسوی‌ها مربوط می‌شود. جشنواره‌ کن هیچ دوست ندارد فیلمسازی را که پیشتر به‌وسیله‌ آمریکایی‌ها کشف شده و اسکار گرفته، تأیید کند و جایزه بدهد. فرانسوی‌ها از 50، 60 سال قبل که جشنواره کن را به راه انداختند همیشه ادعا داشته‌اند اغلب فیلمسازان هنری دنیا را خودشان کشف و معرفی کرده‌اند و حتی فیلمسازان هنری آمریکایی را از توی آمریکا پیدا کرده‌اند و با جشنواره کن برای اولین‌بار به دنیا شناسانده‌اند.

 

با این ژست و این قمپز خیلی برای کن زور داشت فرهادی را بعد از اسکاری که از آمریکایی‌ها گرفته تحویل بگیرند و درواقع نظر آمریکایی‌ها را تأیید کنند. البته فشاری که روی جشنواره کن به‌خاطر نادیده‌گرفتن فیلم قبلی فرهادی، یعنی «گذشته» وجود داشت، این‌قدر زیاد بود که نمی‌توانستند زیاد مقاومت کنند و مجبور شدند ژست و قمپز عاقل‌اندر‌سفیه خودشان را در مقابل آمریکایی‌ها فراموش کنند. مشتاق دیدن خود فیلم هستم و امیدوارم واقعا خیلی خوب باشد.»

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------