اصناف «در حاشیه»، تلویزیون با کسی شوخی ندارد!



من از ابتدا به آقای مدیری گفتم که این کار را نسازد و از این طرح بگذرد، اما ‌ نظر ایشان بود که کار تولید شود. البته من بعد از مدتی نتوانستم همکاری با این سریال را ادامه بدهم، اما به دلیل دوستی با ‌آقای مدیری در جریان ماجرا قرار می‌گرفتم.

در جریان اتفاقات سریال «ساختمان پزشکان» هم بودم و به‌‌هرحال به دلیل کار در این حوزه سابقه برخورد‌ها را دارم.

 در «ساختمان پزشکان» مسائل خانوادگی عده‌ای از انسان‌ها مطرح می‌شد که برخی از سکانس‌ها هم در مطب یک روانپزشک روایت می‌شد. این موضوع به نظرم ربطی به اشخاص خاصی نداشت. اما به دلیل حرف و حدیث‌هایی که به وجود آمد سریال توقیف شد، با اصلاحاتی دوباره شروع کردند و نقش روانپزشک را تغییراتی دادند و... در نهایت هم سریال 90 قسمتی را در 55 قسمت جمع کردند. این است که چون سابقه این موضوعات را می‌دانستم، به آقای مدیری گفتم این کار را نسازد چون حدس می‌زدم که این اتفاقات بیفتد.‌ به‌هرحال اجتناب‌ناپذیر است و باید تحمل کنیم.

 وزارت بهداشت حتی حاضر شده بود خسارت هم بدهد و این سریال ادامه پیدا نکند، اما صدا‌و‌سیما پای این سریال ایستاد و دیدیم که با پخش آن اتفاق خاصی هم نیفتاد. این اقدام صدا‌و‌سیما سبب شد راه برای کارهای بعدی باز شود و وقتی قرار باشد با افرادی شوخی شود، کار در نطفه خفه نمی‌شود».

اینها بخش هایی از صحبت های خشایار الوند یکی از نویسندگان قبلی سریال مدیری، در گفت و گو با هفته نامه مثلث است که اخیراً منتشر شده و به نوعی تایید خبر چندی قبل بانی فیلم درباره پیشنهادی که مسئولان وزارت بهداشت به تلویزیون درباره «در حاشیه» کرده بودند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال در حاشیه

 
پیشتر هم نوشتیم که مدیران رده بالای تلویزیون با رد این پیشنهاد پای «در حاشیه» ایستاده اند تا دست کم در یک فصل به پخش برسد. مجموعه طنزی که فردا شب شاهد پایان پخش سری اول آن خواهیم بود. هر چند پیشنهاد وزارت بهداشت می توانست دردسر کمتری برای مدیران تلویزیون داشته باشد و از حیث مالی نیز شاید سود آورتر از شرایط حال حاضر می‌بود، اما مدیران تلویزیون ترجیح دادند با این اقدام هوشمندانه، راه را برای تکرار چنین اوضاعی در آینده ببندند. ضمن آنکه مردم نیز اغلب بدون توجه به حاشیه های منفی ایجاد شده برای «در حاشیه» از آن استقبال گرم و شایانی كردند و همين عامل، دل مديران تلويزيون را براي حمايت از مديري و گروهش گرم كرد.

 هر چند طبق اطلاع خبرنگار باني فيلم، حواشي و موضعگيري‌هاي منفي تا حدودي تلويزيون را به لاك دفاعي فرو برد تا تيغ مميزي خود را بيشتر مورد استفاده قرار دهند و جزئياتي را از مجموعه حذف كنند. اين در حالي است كه براي فصل دوم مجموعه نيز در دست بررسي بودن گزينه‌هايي همچون زندان و آسايشگاه سالمندان به گوش من رسد كه نشان از خودداري مديران تلويزيون براي افتادن به ورطه حاشيه سازي مجدد دارد. آنچه كه بي‌شك بايد جزو تبعات اعتراضات و انتقادات اصناف وكلا و پزشكان تلقي و ارزيابي شود.

شايد تلخ‌ترين شوخي‌اي كه روز گذشته در فضاي مجازي در دفاع از سريال مديري و انتقاد از جامعه پزشكان معترض مطرح شد، همان متني باشد كه بر پزشكان نسبت به بي‌تفاوتي در قبال حادثه غم انگيز مرگ 9 نوزاد در يكي از بيمارستانهاي تهران و در مقابل تهديد به گردهمايي اعتراض آميز عليه «در حاشيه»، خرده مي گرفت. نكته‌اي كه باز هم بر تفاوت‌هاي عجيب فرهنگي و اجتماعي مردم ايران در مقايسه با مردم ديگر نقاط جهان صحه مي‌گذارد.

در هر حال با توجه به اين اتفاقات اخير، خروج كاراكترهاي «در حاشيه» از بيمارستان و نقل مكان آنان به لوكيشني بي‌حاشيه در سري دوم امري گريز ناپذير خواهد بود. مگر آنكه تلويزيون بخواهد قدرت ريسك پذيري خود را افزايش بدهد كه بعيد به نظر مي‌رسد.

حذف گروه‌های روابط عمومی از شبکه‌ها؛ دقیق یا شتابزده؟
یکی از تحولات درون سازمانی صدا و سیما در جریان حضور مدیران جدید که چندان هم روی آن مانور داده نشده، حذف تدریجی گروه‌های روابط عمومی است.

اقدامی که قرار است با تمرکز در یک روابط عمومی کل، هم از پراکندگی این واحدها بکاهد و هم در سیاستگذاری‌ها و انعکاس اخبار رادیو و تلویزیون یک نظم و ترتیب ایجاد کند. این تغییر از عزل مدیران روابط عمومی شبکه‌ها آغاز شده است و آرام آرام کارمندان و به اصطلاح رابطان خبری را نیز در بر خواهد گرفت. اما آیا این ایده با هر استدلال دیگری که صورت گرفته و در حال اجرایی شدن باشد، دورنمایی امیدوار کننده خواهد داشت؟

یکی از اشکالات اساسی كارمندان روابط عمومی شبکه‌ها، آشنایی اندک با اصول خبرنگاری و تنظیم اخبار و حتی نگارش یادداشت بوده و هست. طی دهه اخیر که ارتباط مطبوعات و رسانه‌ها با روابط عمومی شبکه‌ها عمیق‌تر شده، این نقصان پیش از پیش دیده و احساس می‌شود. در اغلب اخباری که طی این سالها از سوی روابط عمومی برخی شبکه‌ها به مطبوعات و خبرگزاریها از جمله در بانی فیلم ارسال می‌شود، بارها شاهد اشتباهات فاحش و گاف‌های آماتوری بوده‌ایم که نشان از ناتوانی افرادی در این واحدها در زمینه خبرنویسی دارد. البته معدود شبکه‌هایی بودند که با جذب خبرنگاران حرفه‌ای، تلاش کرده‌اند تا این کاستی را تا حدودی مرتفع کنند، اما در کلیت همچنان شاهد مشکل بوده‌ایم.

حالا در این تغییرات اخیر، مشخص نیست که آیا در تجمیع واحدهای روابط عمومی، قرار است چهره‌های حرفه‌ای و کاربلد در گروه خبرنگاران قرار گیرند یا همچنان در بر همان پاشنه خواهد چرخید و تغییرات در حد ظاهری خواهد بود. به ویژه که در این حذف و عزل‌ها، باید فکری اساسی و تصمیمی عادلانه نیز برای کارمندان روابط عمومی شبکه‌ها کرد که به عنوان ضربه‌گیر، سالها در این سمت متحمل مصائب و شنونده گلایه‌ها و درخواست‌ها بوده‌اند.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال در حاشیه

 
«میکائیل» کشی، «خندوانه» خوری!
همپوشانی معدود برنامه های پر بیننده در شبکه های سیما مشکلی بود که تلاش شد در دوره مدیریت قبلی تلویزیون رفع یا کمرنگ شود.این شبها اما دوباره چنین مشکلی در کنداکتور سیما ایجاد شده است.

سریال «میکائیل» سیروس مقدم طي دو هفته گذشته آنتن گرفته است و خیلی ها با قصه آن همراه شده اند و آنرا پیگیری می کنند. این در حالی است که سری جدید برنامه خندوانه نیزبه تازگی در شبکه نسیم آغاز شده و در یک تغییر مشخص، به جای ساعت 23 که سال گذشته پخش می شد، ساعت 22 روی آنتن می رود. زمانی که کاملاً با تایم سریال مقدم همپوشانی دارد و امکان تماشای یکی از این دو برنامه را از مخاطب می گیرد . به ویژه که دلیلی منطقی نیز برای این تغییر ساعت خندوانه عنوان نشده و احتمالاً جلو کشیدن یک ساعته از نوروز امسال، توجیهی برای آن در نظر گرفته شده است.

 سال گذشته هم این همپوشانی میان «رادیو هفت»محبوب در شبکه آموزش و «خندوانه» رخ داده بود که منصور ضابطیان و گروهش را دلخور کرده بود. تازه در نظر بگیرید گروهی را که برنامه اي پر مخاطب در یکی از شبکه های ماهواره ای فارسی زبان را در چهار شب ابتدایی هفته دنبال می کنند و ساعت 22، شبکه های داخلی را از دست می دهند. البته «رادیو هفت» در دور جدید فعالیت خود ساعت 23 را در دستور کار دارد که با این سیاست از تقارن با خندوانه رامبد جوان می دهد.

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال در حاشیه

 
 هر چند شاید تکرار چند باره «خندوانه» بتواند به عنوان راهکاری برای حل این مسئله در نظر گرفته شود، اما واقعیت این است که ساعت پیک شبانه نمی توانند جایگزین مناسبی در طول روز داشته باشند و خیلی ها که به جز ساعت های پایانی شب دسترسی به تلویزیون و فرصت تماشای آنرا ندارند، هر دو برنامه را نصفه و نیمه دنبال می کنند.
اتفاقی که معمولا در مناسبت های مهم در پخش برنامه های پر طرفدار از جمله سریالها در نظر گرفته می شود و این بار چنین نشده است.

خوشبختی مدیران شبکه تهران در شبکه سه ؟!

 

اخبار,اخبار فرهنگی ,سریال در حاشیه


مراسم تکریم و معارفه مدیران در شبکه سه سیما دیروز در ساختمان این شبکه برگزار شد و نکته جالب و مهم آن، حضور مدیران قبلی شبکه تهران در شبکه سه است.

در این مراسم که با حضور سید غلامرضا میر حسینی  مدیر شبکه سه و مدیران شبکه برگزار شد ،  میثم فکری به عنوان  مدیر  گروه معارف ، ناصر کریمان  به عنوان مدیر گروه اجتماعی  وعلیرضا فارسیجانی به عنوان مدیر تامین برنامه  شبکه سه معرفی  و از خدمات محمد باقر تورنگ،  فضل ا.. شریعت پناهی وعلیرضا نیک اندیش، مدیران سابق معارف، اجتماعی وتامین برنامه  قدردانی شد.  همچنین کامبیز اخوان صفا به عنوان مشاور مدیر شبکه سه سیما معرفی شد .

در این میان کامبیز اخوان صفا مدیر تامین برنامه شبکه یک و قائم مقام شبکه دو ، مدیریت در شبکه تماشا  و  شبکه اِچ دی بوده را در کارنامه کاری خود دارد.

میثم فکری نیز مشاور شبکه رادیویی تهران و قائم مقام گروه اجتماعی شبکه سه بوده است.اما نکته جالب خبر، حضور ناصر کریمان و علیرضا فارسیجانی است.

کریمان کارشناسی ریاضی کاربردی است و پیش از این مدیر پشتیبانی ،نظارت کیفی و بازرگانی سیما فیلم ، مشاور   انجمن سینمای جوان ، مدیر شهرک سینمایی غزالی ، مدیر گروه اجتماعی، گروه تفریحات و سرگرمی و قائم مقامی شبکه پنج را در کارنامه کاری خود دارد.فارسیجانی نیز کارشناسی حقوق و کارشناسی ارشد مدیریت رسانه  است و پیش از این مدیر پخش شبکه  پنج  از 87 تا 89  و مدیر تامین برنامه شبکه پنج از 90 تا 94  را  در کارنامه کاری خود دارد.

کریمان و فارسیجانی در این تغییر، جایگاهی به مراتب مهمتر و تأثیرگذارتر از قبل پیدا کرده‌اند. کریمان در شبکه تهران سابق و شبکه پنج فعلی به نوعی مغز متفکر برنامه‌سازی و تعیین راهبردها بود و هر چند خروجی چندان رضایت بخش نبود، اما این قضیه ربطی به کیفیت عملکرد او نداشت. چرا که اصولاً شبکه پنج مدتهاست با مشکل مالی مواجه است و از سوی مدیران پیشین هم در جریان رقابت، آنچنان جدی گرفته نمی‌شد. حالا با حضور کریمان در شبکه سه، فرصت برای اجرایی شدن بهتر سیاست‌های او فراهم است. ضمن آنکه شبکه سه در جریان تولید و پخش برنامه، اهمیت به مراتب بیشتری دارد و از کنداکتور پربیننده‌تری نیز برخوردار است. از سوی دیگر، فارسیجانی نیز با آنکه در هر دو عنوان مدیر پخش و مدیر تأمین برنامه در شبکه تهران فعالیت داشته، اما اینجا در شبکه سه از فرصت‌های اید‌ه‌ آل‌تری برخوردار خواهد بود. احکامی که نشان از لیاقت این دو چهره دارد و آندو باید از شرایطی که ایجاد شده در راستای تأئید این شایستگی استفاده کنند.

ضمناً بد نیست بدانید طبق اطلاع خبرنگار بانی فیلم، روز گذشته حکم امیر محمدی مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تهران نیز زده شد و بزودی اعلام رسمی خواهد شد. جالب آنکه اخیراً گفته می‌شد با توجه به کارکرد جدید شبکه تهران در زمینه تولید برنامه‌های اقتصادی، این گروه حذف خواهد شد که گویا فعلاً چنین نخواهد شد.

 

پیش از این محبوبه سمیعی زفرقندی مدیریت این گروه را برعهده داشت که در طول حضور او برنامه‌های پرمخاطبی چون «رنگین کمان»، «یه عصر طلایی» و «مثبت من» روی آنتن رفتند. امیر محمدی سابقه مدیریت گروه اجتماعی شبکه یک را در کارنامه دارد.

 

اخبار فرهنگی - بانی فیلم

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------