آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

فیلمساز برجسته و برنده نخل طلای کن درگذشت

«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن شد، در سن ۶۳ سالگی درگذشت. به گزارش ایسنا،‌…

جشنواره فجر 32 - شنبه 19 بهمن



اخبار فرهنگی - جشنواره فجر 32 - شنبه 19 بهمن

به کبودی یاس، بدوک، طلا و مس تنها نمونه هایی از فیلم هایی است که اظهار نظر رهبر انقلاب درباره این فیلم ها علنی شده است.

 غلامعلی حدادعادل، مشاور عالی رهبر انقلاب و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت وگو با ویژه نامه پایان سال روزنامه همشهری در سال 87 درباره علائق فرهنگی رهبری گفته بود: رهبری از فیلم‌هایی که تهیه و پخش می شوند آگاهی دارند و می‌بینند و دقت دارند که از ابزار فرهنگی به خوبی استفاده بشود، به همین خاطر ایشان برای سازندگان فیلم توصیه‌هایی هم می‌کنند.

حداد عادل همچنین گفته بود: زمان دیدن فیلم «کودک و فرشته» با ایشان در یک مجلسی بودیم و آقا گفتند حس می‌کنم صحنه‌هایی از این فیلم از کتاب «دا» الهام گرفته شده است.

 

می‌دانم رهبری، فیلم «به کبودی یاس» را هم دیده‌اند و تحلیل جالبی هم درباره آن فیلم و فیلم درباره الی داشتند. این نشان دهنده دقت نظر ایشان است.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر

 
بدوک مجیدی
«بدوک» ساخته مجید مجیدی داستان یک برادر و خواهر به نام های جعفر و جمال است که بعد از مرگ پدرشان، در روستا توسط یک راننده ربوده شده و با فروخته شدن جعفر به عبدالله، از هم جدا می شوند. جعفر به همراه دیگر بچه های ربوده شده برای عبدالله کار کرده و جمال نیز به مدرسه اعراب در پاکستان منتقل می شود. جعفر برای یافتن خواهر خود راهی پاکستان می شود. او پس از یافتن دخترهای ربوده شده به گمان اینکه خواهرش جمال همراه بقیه با لنج در حال خروج از پاکستان هستند مخفیانه همراه آنها سوار لنج می شود و ...

بدوک که اولین بار در سال ۱۳۷۰ در دهمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد سر و صدای بسیار به پا کرد و توانست در نخستین نمایش خود در سال ۷۰، سیمرغ بلورین بهترین فیلم اول را برای مجیدی به ارمغان آورده و در بخش اصلی آن دوره از جشنواره، در حالی که بزرگانی چون بهرام بیضایی برای فیلم مسافران، رخشان بنی اعتماد برای فیلم نرگس، مرحوم علی حاتمی برای فیلم دلشدگان،مهدی صباغ زاده برای فیلم خانه خلوت، علیرضا داوودنژاد  برای فیلم نیاز و عزیز الله حمیدنژاد  برای هور در آتش حضور داشتند، دیپلم افتخار بهترین فیلمنامه را از آن خود کند.

ماجرای ساخت این فیلم به بیت رهبر معظم انقلاب هم می‌کشد. مجیدی در گفتگوی مشهوری این واقعه را این طور تعریف می‌‌کند: «اولین دیدار من با آقا بر می گردد به سال ۷۰ و فیلم بدوک. این فیلم برای من منشا اتفاقاتی هم شد و البته مصداق بسیار خوبی است که تفاوت نگاه آقا را با مسئولین فرهنگی نظام برای شما عرض کنم. این فیلم را به همراه جمعی از هنرمندان و مسئولین در جلسه ای که اقا هم حضور داشتند دیدیم. فیلم که تمام شد آقا به شدت برافروخته و ناراحت شدند. این عین عبارت آقاست: اگر فیلم مبتنی بر درام است که حرفی نیست ولی اگر مبتنی بر واقعیات است من حرف دارم.

آسید مهدی شجاعی که نویسنده فیلمنامه بود گفت متاسفانه مبتنی بر واقعیات است و من هم ادامه دادم که این فیلم فقط گوشه ای از واقعیت است و اگر می خواستیم همه آن را نشان دهیم فیلم ظرفیت این همه تلخی را نداشت. و باز این عین عبارت آقاست که خطاب به مسئولینی که آنجا بودند گفتند: «اگر چنین است چرا به ما نمی گوئید؟ چرا به ما گزارش داده نمی شود؟» با همین لحن که بعدها از ما گزارش خواستند و ما هم گزارش هایمان را مکتوب کردیم و فرستادیم و اولین نتیجه آن این بود که کل مسئولین آن منطق عوض شد.»

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر

 
طلا و مس اسعدیان
فیلم سینمایی «طلاومس» که در جشنواره فیلم فجر سال 88 به سینمای کشور معرفی شد، از جمله فیلم هایی است مورد توجه رهبر انقلاب اسلامی قرار گرفته است.

فیلم طلا و مس روایت طلبه ای است به نام سیدرضا که به تازگی به خانواده اش به تهران آمده و متوجه بیماری خاص همسرش زهرا می شود و به ناچار برای تهیه هزینه درمان او تغییراتی در شیوه زندگی اش می دهد. او ضمن درس خواند به قالیبافی می پردازند تا از پس مخارج بیماری همسرش بربیاید. بهروز شعیبی- پسر سیدکاظم در آژانس شیشه ای- در این فیلم نقش سیدرضا و نگار جواهریان نقش زهرا  سادات همسر او را بازی می کند.

این فیلم به کارگردانی همایون اسعدیان در جشنواره بیست و هشتم فیم فجر علاوه بر کسب جایزه ویژه بخش «راه انبیاء» در بخش بین‌الملل «به خاطر آشکار ساختن باورهای عمیق دینی و تجلی آن در جامعه»، در 7رشته چهره‌پردازی، موسیقی، تدوین، نقش اول زن، فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم، نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر

 
رهبر انقلاب درباره این فیلم سینمایی نظراتی را بیان کرده اند که جالب توجه است. ایشان مضمون طلا و مس را «عالی» خطاب کرده اند و با بیان اینکه کارگردانی این فیلم سینمایی خوب بوده است از بازی دو بازیگر اصلی این فیلم که نقش یک روحانی و همسرش را بازی می کردند تمجید فرموده اند. رهبر انقلاب بازی شعیبی و جواهریان در این نقش را برای مخاطب «خیلی خوب» و «باورپذیر» دانسته اند و طلا و مس را نمایش کاملی از زندگی یک طلبه عنوان کرده اند.

«خانه پدری» کیانوش عیاری فک پلمب می شود
امروز شنبه در سینمای رسانه ها فیلمهایی جنجالی روی پرده خواهد رفت؛ از اثر تازه مهرجویی گرفته تا فیلم کنجکاوی برانگیز سعید سهیلی و البته فیلم توقیفی کیانوش عیاری.

فیلم اول: اشباح/ داریوش مهرجویی
تازه ترین فیلم داریوش مهرجویی بنابر برخی شنیده ها قرار است فاصله گرفتن این فیلمساز از ساخته های سال های اخیر و بازگشت به سینمای سالهای دورش باشد. اتفاقی که اگرچه در ظاهر یک عقب گرد است اما بسیاری از دوستداران مهرجویی را به این فیلم تازه امیدوار کرده است.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر


اشباح فیلمی بود که پس از رد چند فیلمنامه مهرجویی در اداره نظارت و ارزشیابی دولت دهم بالاخره مجوز ساخت گرفت و مقابل دوربین رفت.

فیلم داستان تیمسار سلیمانی و همسرش است که در روابط خود به بن بست مي رسند، تلاش هاي وكيل خانواده براي بهبود اوضاع زندگي آنها بي نتيجه مي ماند، سالها بعد گناهان تيمسار گريبان مازيار (پسر جوانش) را مي گيرد و مسير عشق و زندگي او را دشوار مي سازد.

فیلم دوم: حق سکوت/ محمدهادی ناییجی
یکی دیگر از محصولات حوزه هنری در جشنواره سی و دوم است که ساخت آن را کارگردانی جوان برعهده داشته و در بخش نگاه نو جشنواره حضور دارد. "حق سکوت" به کارگردانی محمدهادی نائیجی نام دیگری در شناسنامه تولید خود دارد که حاصل کار را کنجکاوی برانگیر می کند. حضور سیدرضا میرکریمی در مقام تهیه کننده می تواند این فیلم را به بهانه ای برای تکرار خاطره خوش تماشای دو فیلم "خسته نباشید" و "تاج محل" در جشنواره سی و یکم، در این دوره از جشنواره تبدیل کند.

"حق سکوت" داستان یک روحانی و چالش‌های پیش روی او در موقعیتی خاص را به تصویر می‌کشد.

فیلم سوم: کلاشینکف/ سعید سهیلی
پس از فیلم جنجالی "گشت ارشاد" حالا کم نیستند کسانی که در انتظار فیلم تازه کارگردان آن فیلم باشند. سعید سهیلی فیلم "کلاشینکف" را چند ماه بعد از فروکش کردن حاشیه های فیلم قبلی اش کلید زد.

 

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر

 
در این فیلم از حضور بازیگران تازه ای همچون  فرهاد اصلانی، رضا عطاران و جواد عزتی بهره برده است و همین ویژگی می توان باعث استقبال مخاطبان جشنواره از فیلم شود.


فیلم "کلاشینکف" داستان جوان سربازی است که خواهرش مورد اذیت و آزار اشخاص ناشناسی قرارگرفته، با اسلحه‌ای که همراه دارد پست نگهبانی‌اش در بانک را ترک می‌کند.

فیلم چهارم: خانه پدری/ کیانوش عیاری
پس از سه سال انتظار عیاری بالاخره توانست فیلم تازه اش را سرسلامت از خان ممیزی عبور دهد و به اکران برساند. فیلم خانه پدری که در آغاز با حمایت موسسه ناجی هنر وابسته به نیروی انتظامی کلید خورد، پس از ساخت مقبول مسئولان این نهاد قرار نگرفت و چالش بر سر اکران عمومی آن آغاز شد.

اخبار ,اخبار فرهنگی ,جشنواره فیلم فجر

 
از طرف دیگر اداره نظارت و ارزشیابی ارشاد در دولت گذشته هم حاضر به کوتاه آمدن درباره نمایش برخی صحنه های فیلم نبودند و امکان اکران آن را منوط به حذف آن صحنه ها کردند؛ صحنه هایی که عیاری بر نقش اساسی آن ها در فیلم تأکید داشت.

حالا خانه پدری بدون حذف یک پلان در جشنواره سی و دوم رونمایی می شود و به رغم حضور دربخش خارج از مسابقه قطعاً با استقبال مواجه خواهد شد. مهران رجبی، مهدی هاشمی و شهاب حسینی از بازیگران اصلی فیلم سینمایی "خانه پدری" هستند.

فیلم پنجم: خانوم/ تینا پاکروان
تنها فیلم امین حیایی در جشنواره امسال است که کارگردانی آن را تینا پاکروان برعهده دارد. پاکروان پس از کارگردانی چند تله فیلم حالا برای ورود به سینمای حرفه داستانی اجتماعی را انتخاب کرده است.

فیلم داستان سه زن در نقاط مختلف تهران را روایت می کند که شرایط زندگی آن ها از شمال تا جنوب شهر متأثر از شرایط اجتماعی با یکدیگر تفاوت هایی دارد و روایت همین تفاوت ها بدنه اصلی فیلم را تشکیل می دهد.

شقایق فراهانی، سیامک انصاری، اشکان خطیبی، اندیشه فولادوند و پانته‌آ پناهی‌ها در کنار امین حیایی در این فیلم ایفای نقش می کنند. حضور کیمیا حسینی که با حضور در فیلم "جدایی نادر از سیمین" به شهرت رسید هم به عنوان بازیگر نوجوان در این فیلم می تواند جالب توجه باشد.

اخبار فرهنگی - مجله مهر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------