بررسي جايگاه نقد فيلم در سينماي ايران در گفت و گو با چند سينماگر منتقد تخريبچي نيست!



اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

اخبارفرهنگی - بررسي جايگاه نقد فيلم در سينماي ايران در گفت و گو با چند سينماگر
منتقد تخريبچي نيست!

برخي رابطه منتقد فيلمساز را رابطه اي مبتني بر عشق و نفرت تعريف کرده اند. منتقدان کاشفان بسياري از فيلمسازان محسوب مي شوند و نقش موثري در تثبيت جايگاه تعدادي از کارگردانان شاخص داشته اند. از سوي ديگر همين منتقدان به واسطه لحن انتقادي برخي نوشته هايشان چهره محبوبي براي سينماگران به شمار نمي آيند. هنوز هم خيلي ها نقد سازنده را نقدي مي دانند که لحن تائيدي و ستايش آميز داشته باشد.

البت هيچ سينماگري چنين عبارتي را مستقيماً به زبان نمي آورد ولي خيلي ها در نهايت نوشته مثبت را نقد مطلوب خود مي دانند.
با تعدادي از اهالي سينما درباره اهميت و جايگاه نقد فيلم گفت و گوهاي کوتاهي کرده ايم که متن آن را پيش رو داريد.

بهروز افخمي:
نقد براي مخاطب است نه فيلمساز

اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

بهروز افخمي نقد را نوشته اي مفيد براي تماشاگر سينما معرفي کرد و نه سازندگان فيلم.
افخمي در پاسخ به اين سوال که چرا برخي از سينماگران در اختتاميه جشنواره فيلم فجر شرکت نمي کنند اما در جشن منتقدان حضور دارند، به بانی فیلم گفت: فکر نمي کنم وجود داشته باشند کساني که در جشنواره شرکت نکنند اما جشن منتقدان را جدي بگيرند. من اين موضوع را الان دارم از شما مي شنوم. همه ما متعلق به همين سينماييم و فرقي نمي کند به کجا دعوت مان کنند. وي درباره اينکه چرا صنف منتقد هميشه مورد توجه فيلمساز بوده توضيح داد: منتقداني که درست مي نويسند و به نقد اصولي پايبندي دارند، حتي اگر منفي هم بنويسند باز مورد توجه همان فيلمساز قرار مي گيرند.خود من البته چندان نقدها به يادم نمي ماند! يعني چه خوب باشد و چه بد، زود فراموش مي کنم، چون هميشه وقتي يک فيلم را مي سازم در فکر فيلم بعدي هستم.
وي افزود: من هميشه گفته ام که منتقد بيشتر از آن که به درد فيلمساز بخورد به کار مخاطب مي آيد تا خوب را از بد تشخيص دهد.

کيانوش عياري:
هر نقدي اثرگذار است، حتي اگر پنهانش کنند

اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

کيانوش عياري هر نقدي را داراي اثرگذاري توصيف کرد، حتي اگر فيلمساز تلاش کند اين تاثيرگذاري را نشان ندهد.
عياري به بانی فیلم گفت: مهم ترين ويژگي نقد اين است که بدون دخالت حب و بغض و ديگر مسائل حاشيه اي و همراه با انصاف و شعور و سواد نوشته شود. هر نقدي به هر حال تأثيري روي فيلمساز باقي مي گذارد و حتي قابل رويت هم هست، مگر اينکه فرد اين اثرگذاري را پنهان کند. چيزي که واضح است و غيرقابل انکار، اهميت نقش منتقد در نوع کار فيلمسازان است.

جمشید محمودی:
نظر منتقد  براي فیلمساز مهم است

اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

جمشید محمودی کارگردان «چند متر مکعب عشق» و برنده جایزه بهترین فیلم اول در جشن منتقدان هر نقدی را برای فیلمساز قابل اهمیت توصیف کرد.
محمودی گفت: منتقدان آدم های قابل قبولی هستند. درست است که گاهی نقدهای تندی برای فیلم ها نوشته می شود، اما بر کسی پوشیده نیست که فیلمساز قطعا هر نقدی را می خوانند و این موضوع را منتقد نیز به خوبی می داند. ممکن است کارگردانی در ابتدای امر، نسبت به انتقادی که به کار وی می شود رویکرد تندی نشان دهد، اما با فاصله گرفتن از آن حال و هوا، وقتی دوباره به متن رجوع می کند، به احتمال بالا آن حرف ها را می پذیرد و می فهمد که این ایراد ها با قصد و غرض گفته نشده است. خدا را شکر در مورد فیلم ما حرف های خوب، زیاد زده شده اما پیش آمده که نقد تندی هم بخوانم و حالا که بعد از گذشت چند ماه دوباره آنها را مرور می کنم، راحت تر قبول شان می کنم. در این میان نمی توان انکار کرد وجود دارند منتقدانی که با غرض ورزی دست به قلم می برند. امیدوارم همیشه نقدهایی بخوانم که مسیر راه را برای من مشخص می کنند.

مصطفي کيايي:
 فيلمساز موظف است هر فضاي ارزشيابي سينمايي را به رسمت بشناسد

اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

مصطفي کيايي تأکيد کرد هر فضايي که فيلمي را مورد ارزشيابي قرار مي دهد محترم است و فيلمساز موظف است به احترام افراد، در آن رويداد شرکت کند.
کيايي در پاسخ به اين سوال که آيا اهميت اختتاميه جشنواره فجر و جشن منتقدان براي سينماگران متفاوت است،  ما در هر دوي اين رويدادها شرکت کرديم و من شخصا علت اينگونه تمايز قائل شدن ها را درک نمي کنم. هر فضايي که فيلمي را مورد ارزشيابي قرار مي دهد محترم است و فيلمساز موظف است به احترام افراد، در آن رويداد شرکت کند، حتي اگر سياست هايش را قبول نداشته باشد.
وي افزود: جشن انجمن منتقدان توسط طيف خاص تري از منتقدان و با نگاه ريزبينانه تري به بررسي آثار مي پردازد و شايد براي شرکت کنندگان پوزيشن بهتري داشته باشد. خوشبختانه امروز يک رابطه خوب بين هنرمندان و منتقدان شکل گرفته و فيلمسازان مي دانند حتي از جانب آنان که گاهي به تندي در موردشان صحبت شده، قبلا مورد حمايت قرار گرفته يا خواهند گرفت. يکي از کارشناسانه ترين نقدهايي که در مورد فيلم من انجام شد، در برنامه تلويزيوني «هفت» صورت گرفت. يک بحث چالشي و دقيق بود که به خودم خيلي چسبيد. کيايي درباره نقد اصولي نيز  توضيح داد: اصولا نقد خوب، نه نقد مثبت است و نه نقد منفي. منتقد هم يکي از مخاطبان فيلم است و آزاد است به هر شکل که مي خواهد در مورد فيلم صحبت کند، اما موشکافي بيشتري به خرج مي دهد. من شخصا چندان اعتقادي به نقد آرام، خشن و ... ندارم. نقد ، نقد است و اگر  درست باشد بايد آن را پذيرفت.

گوهر خيرانديش:
 از اينکه منتقدان مرا کانديد کردند، خوشحالم

اخبار,اخبارفرهنگی,نقد فيلم در سينماي ايران

گوهر خيرانديش کانديد شدن از طرف منتقدان را خوشحال کننده توصيف کرد.
خيرانديش  گفت: فيلم ما در جشنواره گذشته در بخش هاي اصلي مورد توجه داوران قرار گرفت و من هم آنجا حضور داشتم که تقدير و تشکر کرده باشم؛ اين تشکر براي منتقدان عزيز هم وجود دارد و خوشحالم که آنان آن طراحي را که من روي نقشم به خرج دادم، ديدند. شهدخت زن صبوري بود که کنار يک هنرمند زندگي مي کرد و هرگز به دنبال ديده شدن نبود. من براي اين نقش از جهت توناليته صدا و رفتار بيروني او (در عين حال که درون گراست) يک طراحي در نظر گرفته بودم و فکر مي کردم در جشنواره فجر ديده شود، البته حالا خوشحالم که منتقدان با نگاه کارشناسانه خودشان من را کانديد کردند. هيچ وقت انتظار جايزه ندارم و الان آمده ام تا براي کساني که حتما کارشان بهتر از من بوده، دست بزنم.
وي در پاسخ به اين سوال که طي اين سال ها چه نقدي بر کار خود را همواره در ذهن دارد، توضيح داد: يک بار عزيزي در مجله فيلم نوشته بود خيرانديش را در فيلم «ارتفاع پست» چندان باور نکردم و سال ها بعد در همان مجله حرفش را پس گرفت و نوشت مادربزرگ او به عنوان يک زن جنوبي، جنس صدا و لحن و بازي و ... را از من پذيرفته و باورش نشده که من آباداني نيستم.
گوهر خيرانديش درباره اوضاع جسمي خود نيز افزود: بعد از اينکه در جريان تصادفم سرم آسيب ديد، در امريکا ترميم و کاشت مو کردم. در پشت کتفم و ستون فقراتم هنوز کمي درد دارم و منتظر تصميم دکترها هستم.

اخبار فرهنگی - بانی فیلم
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------