آخرین اخبار فرهنگی - هنری

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آخرین وضعیت بیماری ترانه علیدوستی | زهرا مینویی: برخلاف میل ترانه باید خبررسانی کنم

ترانه علیدوستی از مرداد ۱۴۰۲ به سندرم Dress مبتلا شده‌اند که پزشکان علت آن را یک تداخل دارویی تشخیص داده‌اند. به گزارش…

مراسمي براي بزرگ‌آقاي هنر نمايشي



اخبار,اخبار فرهنگی , علي ‌نصيريان

 علي ‌نصيريان اين روزها بزرگ آقاي سريال شهرزاد است. حالا او را به واسطه نقش‌ اين روزهايش بيشتر به ياد مي‌آوريم؛ نقشي كه وقتي مي‌خواهند براي او بزرگداشتي برگزار كنند، عنوانش مي‌شود بزرگداشت «بزرگ آقاي هنر نمايشي ايران».

براي شب بزرگداشت بزرگ آقا بسياري از چهره‌هاي سينمايي خودشان را رسانده بودند. البته اين مراسم بدون حضور بسياري از چهره‌هاي سريال شهرزاد و بازيگران مطرح ديگر سينماي ايران برگزار شد؛ نقدي كه امين تارخ نتوانست در حرف‌هايش از آن چشم‌پوشي كند و اشاره كرد كه جا داشت بسياري از چهره‌هاي سينمايي در اين شب حضور مي‌يافتند.


محمدعلي كشاورز، علي معلم، حسن فتحي، شمس‌لنگرودي، احترام پورمند، اميرحسين رستمي، الهام حميدي، مهدي پاكدل، رسول نجفيان، مصطفي زماني، سروش صحت، سارا منجزي، زندوكيلي، حجت اشرف‌زاد، محمد امامي و سيدهادي رضوي (تهيه‌كنندگان سريال شهرزاد) از جمله چهره‌هاي هنري حاضر در اين مراسم بودند. از چهره‌هاي ورزشي هم رانكو ايوانكوويچ، افشين پيرواني، مهرداد ميناوند، آرش برهاني و جواد نكونام به بزرگداشت نصيريان آمدند؛ مراسمي كه با تاخيري دوساعته شروع شد و بسياري از آنها كه دير رسيده بودند زود رفتند.


رضا رشيدپور كه اجراي اين مراسم را بر عهده داشت به حضور محمدعلي كشاورز كه اين چند وقت خبر از ناخوش‌احوالي‌اش زياد شنيده بوديم اشاره كرد. كشاورز اما در مراسم بزرگداشت دوست قديمي‌اش سر حال بود و آمده بود تا دوستي‌اش را بيشتر به دوست قديمي‌اش ثابت كند و تا پايان مراسم هم ماند.


كشاورز قدري هم در اين شب حرف زد و گفت: سلام مي‌كنم به ملت ايران كه ما اگر كاري هم مي‌كنيم به خاطر آنهاست. علي نصيريان نمايشنامه‌اي نوشت به نام «بلبل سرگشته» و آن را در پاريس روي صحنه برد كه بسيار مورد توجه اهل فرهنگ و فرانسوي‌ها قرار گرفت. او هم مي‌داند اگر كاري مي‌كنيم براي ملت‌مان مي‌كنيم و اگر چيزي ياد گرفتيم هم از ملت خودمان است.


او گفت كه نصيريان همچون فردوسي، مولوي و سعدي نامش در تاريخ ثبت خواهد شد.


حسن فتحي اين ماه‌ها با سريال شهرزادش خوش درخشيده است؛ سريالي كه بسياري از چهره‌هاي سينمايي در آن حضور دارند اما علي نصيريان نقش ماندگار بزرگ آقا را يك سر و گردن بالاتر از همه بازي كرده است. فتحي هم در اين شب به نقش ماندگار نصيريان در اين سريال اشاره كرد و گفت كه هميشه به نسل جوان گفته كه علي نصيريان كسي است كه مي‌تواند الگوي مناسب براي آنها باشد.


حسن فتحي سومين بار است كه با نصيريان همكاري مي‌كند. ميوه ممنوعه و روشن‌تر از خاموشي دو كار قبلي بودند كه اين كارگردان نصيريان را در كنار خود داشت. حالا فتحي بر اين ملاك مي‌تواند بگويد كه نصيريان هربار توانايي‌هايش بيشتر و بازي‌هايش جذاب‌تر مي‌شود.


او با اشاره به نقش اين بازيگر در سريال «ميوه ممنوعه» يادآور شد: بعد از اين فيلم از خود پرسيدم نصيريان مي‌تواند بعد از اين نقشي فراتر ايفا كند؟ زمان گذشت تا «شهرزاد» آمد و من هر بار كه سر صحنه و بعدها در تدوين و الان هم به عنوان بيننده بازي‌اش را مي‌بينم مثل كسي كه انگار چيز جديدي كشف مي‌كند از ديدنش لذت مي‌برم. امروز مثل او در هنر كم داريم. اميدوارم نصيريان‌ها را بعد از اين بيشتر داشته باشيم.


علي معلم هم نصيريان را از بزرگان سينماي ايران ناميد و اظهار كرد: مشايخي، انتظامي، رشيدي و نصيريان كساني هستند كه جوانان زير سايه‌شان رشد مي‌كنند. نصيريان به پشتوانه استادي‌اش و تقدير چندين نقش ماندگار بر صفحه سينما و تلويزيون به يادگار گذاشت. او به ما ياد داد چيزي كه امروز هستيم مهم نيست ادامه راه را بايد درست طي كنيم. متاسفانه جوانان امروز به ۷۵ سالگي‌شان فكر نمي‌كنند. نصيريان مثل درخت ريشه داري است كه هيچ دولت و تفكري نمي‌تواند او را ناديده بگيرد. افرادي از جنس او فخر ايران هستند اميدوارم جوانان از موهبتي كه كنارشان دارند درس بگيرند و زير سايه‌شان به جايي برسند.


او به وقت‌شناسي اين بازيگر پيشكسوت اشاره كرد و گفت در روزگاري كه وقت‌نشناسي و رفتارهاي ناپسند رواج يافته بدانيم كه نصيريان باشعورترين، وقت‌شناس‌ترين و بي‌توقع‌ترين هنرمندي بود كه ديده‌ام.


داود رشيدي ديگر دوست قديمي و همدوره علي نصيريان هم به دليل ناخوشي نتوانسته به مراسم بيايد اما احترام برومند، همسرش در مراسم حاضر بود و از حضور نيافتن رشيدي عذرخواهي كرد و در مراسم حضور داشت و متني از سوي اين بازيگر درباره خاطرات و همكاري‌هايي كه رشيدي و نصيريان داشتند خواند.


داريوش مهرجويي، جمشيد مشايخي، محمود دولت‌آبادي، فرهاد آييش و عبدالله اسكندري هم گرچه در اين مراسم حاضر نبودند اما كليپي از حرف‌هاي آنها پخش شد بعد از آن بود كه نصيريان حرف زد و گفت كه با ديدن دوستانش حال و هوايش عوض شده است.


نصيريان بيش از شش دهه است در عرصه نقش و نمايش حضور دارد.  او گفت كه بعد از اين همه سال تا امروز كه در سريال شهرزاد بازي كرده بدون اغراق دل سپرده نقش و نمايش بوده است. در اين مراسم از چيزهايي مثل وقت‌شناسي نصيريان حرف زده شد اما خود او مي‌گويد اين چيزها واقعا اهميتي ندارد و اينها جزيي از اصل بازيگري هستند و همه به خاطر اين است كه به كارمان احترام بگذاريم.


او سال ٢٩ بعد از كلاس در نمايش «قائم مقام فراهاني» نقش يك نعش‌كش را بازي مي‌كرد. تئاتر ساعت ٨ شروع مي‌شد ولي نصيريان از ساعت چهار آنجا حاضر بود. وقتي از او پرسيدند كه چرا اينقدر زود حاضر مي‌شود تنها جوابي كه برايش داشت اين بود كه دل سپرده كارش بود و شهرت برايش اهميت نداشت.


نصيريان كه در اين شب خاطراتش را ورق مي‌زد از نخستين دستمزدش هم حرف زد؛ دستمزدي كه بعد از يك ماه ٣٠ تومان به او دادند و او خجالت مي‌كشيد كه آن را بگيرد چرا كه احساس مي‌كرد هنوز بايد شاگردي كند نه اينكه پولي بگيرد.


او به اينجا كه رسيد قدري هم از جوانان امروز نقد كرد كه در نخستين گام‌ها شهرت و پول و چيزهاي ديگر را مطرح مي‌كنند. او گفت: «امروز هم از برگزاري چنين مراسمي واقعا شرمگين شدم. به نظر من اين مراسم را بايد براي تهيه‌كنندگان برگزار كرد كه همت كردند «شهرزاد» خلق شود.»بزرگ بازيگر حالا مي‌گويد كه بعد از شش دهه مزد دل‌سپردگي‌اش را گرفته است و همين كه مردم از او راضي باشند نهايت مزدش است. خدارا شكر مي‌كنم كه از اين دل‌سپردگي مزدم را گرفتم. همين كه مردم از ما راضي باشند نهايت مزد است.


او از بازيگران سريال شهرزاد هم تشكر كرد و گفت كه اگر او در اين سريال ديده شده به خاطر بازي خوب آنها بوده است.


نصيريان از دوست قديمي‌اش محمدعلي كشاورز كه با وجود ناخوش احوالي به مراسم آمده بود تشكر كرد و از دوستان ديگرش جمشيد مشايخي، داود رشيدي و عزت‌الله انتظامي كه نتوانسته بودند به مراسم بيايند ياد كرد و به شوخي گفت كه بايد قبول كنم كه نسل من منقرض شده است و من به حمايت حسن فتحي امشب اينجا ايستاده‌ام.


 اخبار فرهنگی  -  اعتماد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------