پرواز سيمرغ در آسمان اعتدال/پیام روحانی به مناسبت آغازجشنواره فیلم فجر



اخبار,اخبار فرهنگی,پیام روحانی به  جشنواره فیلم فجر

 

اخبار فرهنگی - سي‌ودومين جشنواره فيلم فجر آغاز به كار كرد
پرواز سيمرغ در آسمان اعتدال

 پس از رخوت 8 ساله سینمای ایران دیشب شب متفاوتی را تجربه کرد.حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی‌در مراسم افتتاحيه سی و دومین جشنواره فیلم فجر و پیام رئیس جمهور به هنرمندان و سینماگران ایران نشان از رویکردی متفاوت به سینمای ایران از سوی مسئولان دولتی داشته است.این تفاوت را می‌شد از همان ابتدای مراسم با اجرای نمایش و همچنین اجرای گروه موسیقی «چارتار» در حضور وزیر فرهنگ احساس کرد.شب گذشته بسیاری از آنانی که چند سال آخر دولتی‌های نهم و دهم غایبین بزرگ جشنواره محسوب می‌شدند در کنار یکدیگر در مراسم افتتاح جشنواره فیلم فجر حاضر شدند.

سينماگران سينماي ايران ديشب از خرد و كلان از اعتدال و اميدي سخن گفتند كه اميدوارهستندتوسط دولت يازدهم به رگ و ريشه سينماي ايران تزريق شود. اميد به آينده و باز شدن فضايي براي نفس كشيدن از خواستهی‌هاي اصلي و اوليه بود كه زماني كه روي صحبتی‌ها با وزير بود سينماگران به آن اشاره و بيان مي‌شد.


مراسم برخلاف همیشه بدون تاخیر و راس ساعت 18 و 30 دقیقه در تالار وحدت آغاز شد و این خود نوید بخش شروعی متفاوت برای جشنواره فیلم فجر داشته است.از سویی نوع اجرای برنامه‌‌ها این ذهنیت را به وجود می‌آورد که این بار با یک نمایش تمرین شده مواجه هستیم و از آشفتگی‌‌های رایج برنامه‌‌های مشابه در این مراسم خبری نیست.


مهمانان‌،سینماگران و اعضای هیات انتخاب و داوری طبق روال سال‌های گذشته با گذر از کوچه انقلاب که امسال با فرش قرمز شکل «فرش قرمز»به خود گرفته بود مورد استقبال قرار گرفتند.


  رايحه اعتدال در سخنان دبير جشنواره
در ابتدای این مراسم علیرضا رضا داد، دبیر جشنواره فیلم فجر طی سخنانی از حسن سراج زاهدی و پرتو مهتدی به عنوان دو نسل گذشته اخیر سینمای ایران یاد کرد. وی در ادامه ضمن تشکر از رئیس جمهور برای ارسال پیام به این جشنواره بین‌المللی در سخنانی گفت: هیچ خلوتی از نشستن در برابر خود و گفتن از آنچه توانسته‌ای و نتوانسته‌ای انجام دهی، لذت‌بخش‌تر نیست، 31 دوره از عمر این جشنواره می‌گذرد.راه هموار نیست، اما رفتن امیدوار کننده است و سینمای ایران عبور از مسیرهای سخت را بارها تجربه کرده است.

 

آنچه در این راه استوارمان می‌کند، امید است. امسال زمستان بی‌قرار بهار است که با تدبیری کهنه، خانه را برای بهار خالی می‌کند. در این جشنواره که میزبان و مهمان در آن یکی است، می‌کوشیم تا در سال تحویل سینمای ایران کنار هم باشیم؛ برای ساختن پرده‌ای سفید از امید و آگاهی است. رضاداد در ادامه گفت: آیین ما در جشنواره سی و دوم، اعتبارزدایی از کدورت‌هاست. البته بی شک هیچ مجموعه‌ای در هیچ جایی خالی از نقص نیست اما ما امروز،پیش از هر زمان دیگری نیازمند شنیدن هستیم.


  پيام رئيس‌جمهور به جشنواره
در ادامه این مراسم علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ‌ابراز امیدواری کرد که آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر آغاز فصلی نوین در سینمای ایران باشد.وی در ادامه پیام حسن روحانی رئیس‌جمهور را به جشنواره فیلم فجر خواند.

 

در بخشی از پیام روحانی خطاب به سینما و سینماگران آمده است:«بزرگترین رسالتی که ما در عرصه هنر و سینما داریم، بازگرداندن مخاطب به سینما است. جشن و جشنواره زمانی معنا پیدا می‌کند که مردم از سینمای بومی‌خود راضی باشند.جشنواره فیلم فجر می‌تواند تجلی‌گاه موفقیت‌های فنی سینمای ما باشد سینماگران ما در برج عاج زندگی نمی‌کنند بلکه در کنار مردم زندگی می‌کند.

 

وی در ادامه افزود: «هنرمند همان است که گاه قهر می‌کند، خشمگین می‌شود یا مبالغه می‌کند اما خواسته این برادر کوچک‌تان این است که از آنچه که پشت سر گذاشته‌ایم فاصله بگیریم. آن عبرت‌ها را فراموش نمی‌کنیم ولی باید برای آشتی دادن ملت با سینما با عرضه تولیدات فرهنگی تلاش کنیم و به همین مناسبت مایلم در این مراسم اعلام کنم نهاد ریاست جمهوری با کمک وزارت ارشاد همه توان خود را برای حمایت از سینماگرانی به کار می‌بندد که برای آشتی دادن ملت با سینما تلاش می‌کنند.»


بخشی دیگر ازپیام رئیس جمهوربا اشاره به برگزاری جشنواره فیلم فجر چنین آمده بود: « سینمای ما می‌تواند موانع فناورانه را از سر راه راضی کردن تماشاگران برطرف کند و همان استانداردی را به آنان عرضه کند که در سینمای تراز اول امروز دنیا مرسوم است.

 

دیجیتال‌سازی تولید و عرضه، یکی از گذرگاه‌های خطیر در راه استقرار زنجیره ارزش در سینمای فردای ایران است. این سیاست، دسترسی مردم به سینمای ایرانی را فراگیر و دست چپاول گران را از تعدی به حقوق فرهنگی کوتاه‌تر می‌کند. جشنواره فجر می‌تواند اولین جایگاه موفقیت‌های فنی سینمای ما باشد.»


همچنین حسن روحانی در پیام خود آورده است: «نهاد ریاست‌جمهوری با کمک وزارت ارشاد آماده است همه توان خود را برای حمایت از سینماگرانی به کار بگیرد که در راه آَشتی مردم با سینمای ملی یا عرضه‌ی آثار فرا مرزی و بین فرهنگی تلاش می‌کنند.»


در بخشی از پیام رئیس‌جمهور کشورمان،جایزه‌ی ویژه‌ای تحت عنوان جایزه ملی ریاست‌جمهوری به بهترین آثار هنری کشور خصوصا آثار داستانی و مستند اختصاص داده شده است.


در ادامه وزیر ارشاد ضمن خوشامدگویی به مهمانان مراسم افتتاحیه جشنواره فجر بیان کرد: امیدوارم این آغاز،آغازی برای رشد و ارتقای سینمای ایران و آغاز فصل نوینی در این سینما با همدلی بین همه سینماگران، دولتمردان و خردمندان باشد. وزیر ارشاد همچنین در توضیح «جایزه ملی ریاست جمهوری» گفت: این جایزه،امسال فقط به جشنواره فیلم فجر اختصاص پیدا می‌کند و از سال آینده در بخش‌های موسیقی، هنرهای نمایشی و... نیز اعطا خواهد شد.


در مراسم افتتاحیه سی و دومین جشنواره فیلم فجر جمع زیادی از سینماگران از جمله مسعود کیمیایی‌، داوود رشیدی‌، مهدی‌ هاشمی‌، گلاب آدینه،‌ حامد بهداد، رضا عطاران، سعید راد‌، محمدرضا فروتن‌، پولاد کیمیایی‌،رضا میرکریمی،‌ روح‌ا... حجازی‌،ناصر چشم آذر‌، جهانگیر کوثری‌، داریوش فرهنگ، محمدحسین لطیفی‌، علی معلم،‌ شهاب حسینی‌، محمدمهدی عسگرپور،‌ بهروز افخمی‌، مرجان شیرمحمدی‌، مجید مظفری‌ و... حضور داشتند.


  تقدير از ستارگان
شب متفاوت سینمای ایران با تقدیر از مهدی‌ هاشمی، هما روستا و جهانگیر میرشکاری به پاس یک عمر فعالیت سینمایی ادامه یافت. و در این میان پس از سالی‌ها افتتاحیه شاهد حضور رخشان بنی اعتماد بر روی صحنه بود.

 

رخشان بنی اعتماد به همراه رضا کیانیان، هما روستا را برای دریافت جایزه خود همراهی می‌کردند. جهانگیر میرشکاری صدابردار پرآوازه و محبوب سینمای ایران نیز به همراهی سیروس الوند کارگردان سینما و تلویزیون به روی صحنه آمد و مهدی‌ هاشمی ‌را سه تن از هنروران قدیمی ‌سینمای ایران همراهی می‌کردند که جوایزی را از مهدی ‌هاشمی ‌دریافت کردند.

 

از موارد جذاب اين بخش سخنان رضا كيانيان بود كه وزير فرهنگ و ارشاد را مخاطب قرار داد و از وي خواست به عنوان نماينده هنرمندان و سينماگران در دولت  به فكر آلودگي كشنده هوا باشد. وي گفت:«در تهران قاتلي پيدا شده است كه هر روز آدم‌ها را مي‌كشد اما كسي به آن توجه نمي‌كند و اي كاش شما اين درد را به گوش رئيس جمهور برسانيد.» سخنان كيانيان با استقبال پرشور حاضران همراه گرديد.


  پرواز سيمرغ‌ها
مراسم با حضور فرامرز قریبیان و سعید راد برای اهدای سیمرغ بهترین عکاسی فیلم، بهترین پوستر فیلم و بهترین آنونس ادامه یافت. در بخش بهترین پوستر امیرشیبان خاقانی به خاطر پوستر فیلم دربند دیپلم افتخار را دریافت کرد و بهزاد خورشیدی سیمرغ بلورین بهترین پوستر را به خاطر طراحی پوستر فیلم «سربه مهر»به خانه برد.


همچنین در بخش بهترین عکاسی فیلم با تحسین عکاسی درخشان فیلم «تنهای تنهای تنها» سیمرغ بلورین برای عکاسی فیلم «برلین-7» به جواد جلالی رسید. در بخش بهترین انونس نیز مانی حقیقی برای آنونس «پذیرایی ساده» سیمرغ را با خود به خانه برد. مانی حقیقی بعد از دریافت جایزه طی سخنانی ابراز کرد که آنونس این فیلم را از روی نظرات مخالفان فیلمش ساخته و لازم می‌داند از مسعود فراستی، سعید مستغانی و خبرگزاری فارس بابت مخالفت‌هایشان تشکر کند

 

که اظهارات وی با استقبال حاضران مواجه شد. همچنین در ادامه با حضور خانواده شهید محمد جواد شریفی راد بر روی صحنه از خانواده ایشان که از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس بودند و در پشت صحنه فیلم سینمایی معراجی‌ها به همراه 4 نفر دیگر از اعوامل دار فانی را وداع گفتند تقدیر به عمل آمد.


در پایان این مراسم نیز حجت ا... ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور روی صحنه حاضر شدو ضمن خوشآمد و خیرمقدم به مهمانان جشنواره سی و دومین جشنواره فیلم فجر را، جشنواره‌ای متفاوت دانست.


مجری مراسم دیشب فرزاد حسنی بود و از موارد خوب و قابل ذکر جشنواره به نظمی‌می‌توان اشاره کرد که شاید تا رسیدن به جایگاه استاندارد فاصله بسیار داشته باشد اما نسبت به سال‌های گذشته رتبه بالاتری به دست می‌آورد.


                                ...............................................


پیام روحانی به مناسبت آغازجشنواره فیلم فجر

رئیس‌جمهور در پیامی به مناسبت آغاز سی و دومین جشنواره فیلم فجر، گفت: بازگرداندن تماشاگر قهرکرده از سینما، ضروری‌ترین مسئولیت امروز مدیران و سینماگران ماست. سینما بدون تماشاگر معنا ندارد و جشن و جشنواره آن روز معنا می‌یابد که بدانیم مردم از سینمای بومی خود راضی‌اند و به آن دل بسته‌اند.

به گزارش ایسنا، متن کامل پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

جشنواره فجر مهم‌ترین گردهمایی سالانه سینماگران و محبوب‌ترین جشن سینمایی در کشور عزیز ما است. اکنون، سی و دومین دورۀ آن را گرامی می‌داریم و امیدواریم هنرنمایی نام‌آوران در کنار چالشگریِ نام‌جویان، طلیعه‌دار سالی پر از رونق و تعالی برای سینمای ایران باشد. این پیام مروری است بر سیاست‌های دولت تدبیر و امید در عرصه سینما به مثابه هنری‌ترین صنعت و صنعتی‌ترین هنر، در اولین سالی که اعتدال‌گرایی میهمان جشن بزرگ سینمای ایران است.

آن‌چه از برگزاری این آیین پر شکوه مهم‌تر است، لزوم حرکت شتابنده از نمایشی سالانه به سوی مخاطبانی همیشگی در سالن‌های سینماست. جشنواره فجر می‌تواند آغازگر جشنی باشد که در طول سال در سالن‌های سینمای کشور برپا می‌شود و مخاطب را به تماشای فیلم ایرانی دعوت می‌کند؛

 

تماشاگری که باور کرده سینماگر هم‌وطن‌، هم‌درد و همدلش، توانایی نمایش خلاقانه دغدغه‌های او را بر پرده سینما دارد. بازگرداندن تماشاگر قهرکرده از سینما، ضروری‌ترین مسئولیت امروز مدیران و سینماگران ما است. سینما بدون تماشاگر معنا ندارد و جشن و جشنواره آن روز معنا می‌یابد که بدانیم مردم از سینمای بومی خود راضی‌اند و به آن دل بسته‌اند.

رقابت «صفحه» با «پرده» بر سرِ جلب توجه و کسب رضایتِ تماشاگرِ انتخابگر، چنان جدی شده که زندگی روزمره همه ما در محاصره محصولات متنوعی قرار گرفته که از چهارگوشه دنیا، مصرف‌کنندگان را به خود می‌خواند. کمیت بالا و سهولت دسترسی به تولیدات بصری در دنیا، احتمال موفقیت سیاست انحصار را از بین برده است.

 

خام‌اندیشی است که تصور کنیم تماشاگر، چشم‌انتظار می‌ماند که ما چیزی تولید کنیم و بر پرده نمایش دهیم؛ دلالان فرهنگی بر سر چهارراه‌های تردید ما ایستاده‌اند؛ وه که چه گران تماشا می‌فروشند و چه ارزان دل می‌برند. تلاش را باید صد چندان کرد تا «سینما» را به هنرمندان واقعی این کشور بسپاریم و به اغیار وا مگذاریم و مراقب باشیم تا «سفره تماشا» از «نان حلالِ سینمایِ خانگی» خالی نشود.

سینمای ما می‌تواند موانع فناورانه را از سر راه راضی کردن تماشاگران برطرف کند و همان استانداردی را به آنان عرضه کند که در سینمای تراز اول امروز دنیا مرسوم است. دیجیتال‌سازیِ تولید و عرضه، یکی از گذرگاه‌های خطیر در راه استقرار زنجیره ارزش در سینمای فردای ایران است. این سیاست دسترسی مردم به سینمای ایرانی را فراگیر و دست چپاولگران را از تعدی به حقوق فرهنگی کوتاه می‌کند. جشنواره فجر می‌تواند اولین تجلی‌گاه موفقیت‌های فنی سینمای ما باشد.

سینماگران ما نه در برج‌های عاج بلکه همین‌جا کنار مردم زندگی می‌کنند و چه بسا خود را ملزم به موضع‌گیری‌ علیه جریان یا موجی بدانند که در دوره‌ای آنها را گرفتار کرده است. گریزی از این قبیل واکنش‌ها نیست؛ هنرمند همان است که گاه قهر می‌کند، خشمگین می‌شود یا مبالغه می‌کند.

 

اما خواسته این برادر کوچکتان این است که از آن‌چه پشت سر گذاشته‌ایم فاصله بگیریم؛ دوران جدیدی آغاز شده و وقت آن است که با کرامت از آن‌چه پیش از این در حوزه سینما گذشته، بگذریم؛ اگر چه آن عبرت‌ها را هرگز فراموش نخواهیم کرد. امروز و پس از گذشتِ این چند سالی که بر فرهنگ و هنر گذشت، سینمایِ کشورم را قدری غبار گرفته و غمگین می‌بینم.

 

فیلم‌ساز سرزمینم به من می‌گوید حالا که انسانِ ایرانی، حماسه بیست و چهارم خرداد را رقم زده است، به من آزادی بده و بگذار واقعیت‌های تلخ و تیره‌ای را که تا دیروز نمی‌توانستم، امروز در فیلم‌هایم نشان دهم! من به او می‌گویم آن واقعیت‌ها را که همگان بیش و کم می‌دانند، بیا تا در کنارِ تیرگی‌های واقعیت، نقطه‌هایی روشن از حقیقت را هم نشان دهیم.

 

می‌گوید بگذار در فیلمم از خطرِ بیماریِ واگیردارِ فساد و ریا و دروغ و از مسابقه هولناک و بی‌رحمانه «پول درآوردن به هرقیمت» بگویم. به او می‌گویم بگو، از تمامِ این بدی‌ها بگو، اما اگر می‌شناسی و می‌توانی «ستاره‌ای» را به من و مردمم نشان بده که با وجود تمام سختی‌ها، به همه کجی‌ها و پلشتی‌ها، قهرمانانه «نه» می‌گوید و واقعیت تیره را به حقیقت روشن تبدیل می‌کند.

بیایید باهم به افق‌های وسیع‌تری در پیش رو چشم بدوزیم و با رجوع به ذخایر عظیمی که در بطن تمدن پویای اسلامی و ایرانی نهفته است، دوره پرشوری را بسازیم که سینمای ایران نه تنها شاهد همراهی تماشاگر هم‌وطن، بلکه میزبان بینندگانی در کشورهای هم‌جوار و چه ‌بسا در افقی وسیع‌تر باشد. اکنون که جهان به استقبال پیام ملت ایران در قالب طرح «جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری» شتافته و تیغ ایران‌هراسی کند شده و صدای رسای اعتدال و عقلانیت از این سرزمین طنین‌انداز شده است، جشنواره فجر می‌تواند مسیر رسیدن به این مقصود را هموار کند و درآمدی باشد برای جشن‌هایی وسیع‌تر که بابت توفیقات سینمای ایران در خرسندکردن تماشاگران بین‌المللی برپا خواهد شد.

در پاسخ سینماگری که نه فقط سودای سیمرغ که هوای درخشش جهانی دارد و می‌گوید بگذار آزاد باشم تا با فیلم‌هایم به شرق و غرب عالم سفر کنم، می‌گویم سفر به سلامت، اما قول بده جایزه اولت را از مردم سرزمین خودت بگیری! به او می‌گویم آزاد باش و منصفانه از واقعیت‌ها بگو، اما حقیقت‌ها را هم فراموش نکن. با او زمزمه خواهم کرد؛ حُسنِ هنر به همراه ملاحتِ ایمان، اثر فرهنگی را ابدی و جهان گیر می‌کند؛ در پرده با صورتگرِ سرزمینم همان را می‌گویم که حافظ بی‌پروا گفت:

حُسنت به اتفاقِ ملاحت جهان گرفت آری! به اتفاق، جهان می‌توان گرفت
مایلم در همین مراسم با شکوه اعلام نمایم که نهاد ریاست جمهوری آماده است با کمک وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همه توان خود را برای حمایت از سینماگرانی به کار ببندد که در راه آشتی دادن همه مردم ایران با سینمای ملی و یا عرضه آثار فرامرزی و میان فرهنگی تلاش می‌کنند. از این رو در نظر دارد همه ساله جایزه‌ ویژه‌ای با عنوان «جایزه ملی ریاست جمهوری» به بهترین آثار هنری کشور خصوصاً آثار سینمای داستانی و مستند اهدا کند.

حسن روحانی
رئیس جمهوری اسلامی ایران»
 اخبار فرهنگی - قانون ,ایسنا
 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------