آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

سود بانکی بالا رفت؟



اخبار,اخبار اقتصادی,سود بانکی

اغلب بانک‌ها به مشتریان خود اعلام کرده‌اند که امکان خرید اوراق گواهی ۱۸ درصد یک ساله فراهم شده است؛ سودی که سه درصد بالاتر از نرخ ۱۵ درصد سپرده بانکی است و این سوال را ایجاد کرده که آیا مشتریان شبکه بانکی حاضرند سپرده‌های جدیدی را به بانک‌ها بیاورند و یا اینکه ترجیح می‌دهند در جریان نوسان بازار و ارقام بی‌ثباتی که وجود دارد، به سمت بازارهای دیگر از جمله سکه و طلا روانه کنند؟

به گزارش ایسنا، حدود دو سال است که نرخ سود سپرده در بانک‌ها تغییری نکرده و ۱۵ درصد برای سپرده‌های یک ساله و ۱۰ درصد برای کوتاه مدت ثابت باقی مانده است. همچنین، در شهریورماه سال گذشته بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک‌ها تکلیف کرد که باید از این نرخ‌ها تبعیت کرده و سودهایی که در ارقام بالاتر و متفاوت از دستورالعمل در حال پرداخت در شبکه بانکی بود به نرخ‌های مصوب بازگردد.

 

گرچه بانک‌ها در آن زمان برای ممانعت از خروج سرمایه بخشی از سپرده‌های کوتاه مدت را به مدت‌دار یک ساله تبدیل کردند؛ اما به مرور برخی هیجانات در بازار ارز یا سکه موجب انتقادات کارشناسان در این باره شد که کاهش دستوری نرخ سود بانکی موجب تحریک مردم برای آوردن سرمایه‌های خود به بازارهای موازی شده است.

 

بهمن‌ماه سال اما بانک مرکزی، انتشار اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد به مدت یک هفته را در بانک‌ها در دستور کار قرار داد تا در این مدت بتوانند با سودی که پنج درصد از نرخ سود سپرده بالاتر بود سرمایه‌های سرگردان را به شبکه بانکی جذب کنند. در این فاصله حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده با نرخ سود سالانه ۲۰ درصد فروش رفت که عمده آن به جابه‌جایی حساب‌های سپرده برمی‌گشت ، نه جذب سپرده جدید. اما اینکه این روزها بانک‌ها بار دیگر نرخ سود ۱۸ درصد از طریق انتشار گواهی سپرده را اعلام می‌کنند خود جای سوال دارد که قرار است بار دیگر این اختلاف سود از کجا تأمین شود؟

 

خانه‌دارها پای ثابت دلالان دلار

در یک ماه گذشته و در جریان نوسان تند بازار و زمانی که قیمت دلار صعودی پیش می‌رفت، به اذعان فعالان بازار ارز این خانه‌دارها و مردم عادی بودند که تقاضای زیادی داشته و عاملی برای افزایش قیمت دلار شده بودند و هر چند که اکنون تقاضای آنها تا حدی کمتر شده ولی همچنان در بازار رفت و آمد می‌کنند.

 

بررسی میدانی از بازار فردوسی در روز دوشنبه و گفت و گو با برخی دلالان و صرافان با این توضیح همراه بود که با توجه به اینکه برخی صرافی‌ها برای انجام اموراتی که در مصوبه جدید به آنها واگذار شده ورود کرده‌اند این روزها عمده متقاضیان با مراجعه به آنها ارز مورد نیاز خود را تامین می‌کنند و این موضوع باعث شده که بازار تا حدی آرام تر و خلوت‌تر باشد. اما جالب اینجاست که دلالان می‌گویند با اینکه برای تامین بخشی از ارز دیگر مردم سراغ آنها نمی‌روند و نیاز خود را در صرافی‌ها تامین می‌کنند، ولی همچنان خانه‌دارها و مردمی که نیاز تعریف شده‌ای نداشته و برای سرمایه‌گذاری ارز می خرند، پای ثابت آنها هستند و مراجعه کرده تا ارز مورد نیاز خود را خریداری کنند؛ چرا که صرافی‌ها همچنان مجاز نیستند به طور قانونی به آن‌ها برای نیازهایی که مدرکی برای آن وجود ندارد فروش داشته باشند.

 

اما تا زمان تنظیم این گزارش(ساعت 15) قیمت‌ها امروز در بازار ارز به گونه‌ای بود که صرافی‌ها قیمت خرید و فروش دلار را برای نیازهای تعریف شده در مصوبه دولت با نرخ‌های متفاوتی اعلام کرده بودند؛ به طوری که برای دلار حدود ۱۰ هزار و ۳۵۰ و فروش ۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان اعلام شده بود و یا برخی ۱۰ هزار و ۳۶۰ تومان می‌خریدند و ۱۰ هزار و ۴۶۰ تومان می فروختند. همچنین برای یورو قیمت خرید حدود ۱۱ هزار و ۹۵۰ و فروش ۱۲ هزار و ۵۰ تومان بود.

 

البته عمده دلیل این تفاوت نرخ ارزمی‌تواند به نرخ معاملات صرافی‌ها در بازار ثانویه برگردد.این در حالی است که قیمت در بازار آزاد برای کسانی که بخواهند خرید کنند، بین صرافان و دلالان حدود ۱۰ هزار و ۶۰۰ تومان برای دلار و ۱۲ هزار و ۳۰۰ تومان برای یورو تعیین شده بود.همچنین  صرافی‌ها در معاملات سکه، تمام بهار آزادی را با نرخ سه میلیون و 900 هزار تومان، نیم یک میلیون و 900 هزار تومان و ربع سکه را با نرخ 980 هزار تومان می‌فروختند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------