دلایل و سرانجام نوسانات ارز و طلا



 

  دلایل و سرانجام نوسانات ارز و طلا

 

در پی افزایش اخیر قیمت طلا و ارز، دکتر الیاس نادران، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به سوال خبرنگار الف در خصوص این پدیده پاسخ داد:

 

الف: تحلیل شما از افزایش قیمت دلار در هفته گذشته چیست؟ دلایل و ریشه‌های این نوسان چه بود و عاملان آن چه کسانی بودند؟

دکتر نادران: دلایل مختلفی را می‌توانیم راجع به این قضیه مطرح کرد که بعضی از آنها ساختاری است و برخی دیگر کوتاه مدت. به هر ترتیب نقص‌هایی در اقتصاد ملی وجود دارد و بحث هایی می‌تواند آن را تشدید کند.  از جمله مواردی که می‌توان به آن اشاره کرد اول التهابی هست که در بازار طلا بوجود آمد، دوم بحث هدفمند کردن یارانه ها می‌باشد هر چه وعده عملیات نزدیک تر آن را می دهند، اثر خودش را در بازار می‌گذارد. طبیعتاً این نقدینگی به سمت دارایی هایی می‌رود که در عین حال که می تواند حفظ ارزش کند قدرت نقد شوندگی بالایی داشته باشد و با توجه به وضعیت ملک در کشور یا بازارهای جانشین در کشور مانند اتومبیل، موبایل و غیره ، طبیعی است که افراد روی به دارایی‌هایی می آورند مانند طلا و ارز. البته بحث تحریم‌ها علیه ایران هم تاثیر خودش را در بازار گذاشته است.

 

در آستانه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نوسان در بازار را مناسب می‌دانید؟

در هیچ شرایطی نوسان بازار مناسب نیست، اما زمانی که اقدامی مانند هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار دولت هست باید تلاش شود تا بازار شرایط باثباتی پیدا کند و این مسوولیت در مرحله اول متوجه دولت و مسوولین سیاست‌های کلی و مقامات پولی و ارزی کشور است.

 

پیش‌بینی شما از بازار ارز در روزهای آتی چیست؟ آیا دولت امکان و ابزار عمل به وعده کاهش ارزش دلار را دارد؟

اگر دولت تدبیر روشنی که بازار بتواند پیام مثبتی از آن درک کند، نداشته باشد حتما سیر صعودی پیدا خواهد کرد.

با توجه به اینکه عرضه ارز جنبه انحصاری دارد و دولت به صورت یکطرفه این کار را انجام می‌دهد بعید نخواهد بود که خود مقامات ارزی کشور هم تمایل داشته باشد قیمت دلار را بالاتر از قیمت تعیین شده بودجه و توانایی بازار انجام بدهند. بنده نسبت به وعده دولت زیاد خوش‌بین نیستم.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------