قیمت واقعی تولید پراید چقدر است؟/قیمت جدید پراید در بازار 15 میلیون و 500 هزار تومان



آیا واقعا هزینه تولید خودرو بین 5 تا 28 میلیون تومان افزایش داشته است؟

قیمت واقعی تولید پراید چقدر است؟

قیمت پراید در بازار به 15 میلیون و 500 هزار تومان رسیده است.

 

اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

اقتصاد ایرانی: قیمت خودرو در بازار به صورت غیرعادی افزایش پیدا می کند. سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نیز به صورت رسمی افزایش قیمت ها را مورد تایید قرار داده است.

با این وجود هنوز بسیاری از خریداران خودرو به درستی نمی دانند افزایش هزینه ها تا چه اندازی در رشد قیمت ها اثر داشته است.

انجمن قطعه سازان ادعا می کند  قیمت خودرو بین  5 تا 28 میلیون تومان افزایش داشته است. در گزارش های رسمی خودروسازان به افزایش هزینه ها اشاره نشده است. میزان رشد قیمت خودرو نزدیک به 40 درصد است. با این حال هزینه های ناشی از بحران واردات مواد اولیه و حتی افزایش قیمت ها جهانی تنها 15 تا 25 درصد در قیمت تمام شده خودرو اثر داشته اند. به نظر می رسد با وجود نظارت های دستگاه های اجرایی خودروسازان داخلی برای بالابردن دامنه سودشان قیمت های تمام شده خودرو را به صورت غیرواقعی بالا برده اند.

گزارش رسمی انجمن قطعه سازان نشان می دهد تولید خانواده پژو 206 طی سال جاری، 16 میلیون تومان نسبت به سال گذشته رشد کرده است.

در بین دیگر محصولات پژو، مدل 405 نیز با وجود درصد داخلی سازی بسیار بالایی که دارد، هشت میلیون تومان رشد هزینه تولید را تجربه کرده است. پارس هم به دلیل شباهت قطعات به 405، همین حدود افزایش قیمت را به خود می بیند. همچنین سمند که از آن با نام خودرو ملی یاد می شود نیز در مقایسه با سال گذشته 10 میلیون تومان به هزینه تولید آن اضافه شده است. وانت پیکان هم به عنوان خودرویی 100 درصد داخلی و ایرانی، رشد هزینه تولید را تجربه کرده و نسبت به سال گذشته پنج میلیون تومان افزایش را به خود می بیند.

رشد هزینه های تولید در صورتی که به این شدت صحت داشته باشد، نشان می دهد دو خودروساز کشور در تولید هیچ محصولی به خودکفایی نرسیده اند. مواد اولیه تمامی قطعات این خودروها حداقل از آنسوی مرزها وارد می شود. مدیران خودروساز بارها اعلام کرده اند حتی در تامین مواد اولیه هم به خودکفایی رسیده اند.

قیمت تمام شده پراید در دوره پیش از افزایش قیمت دلار  حدود 5 میلیون تومان شایعه بود. در حالی که کمپانی سایپا هیچگاه حاضر به اعلام قیمت تمام شده سواری پراید نکرده، اگر بر شایعات اتکا کنیم، در صورتی به دلیل فشار تحریم ها و همچنین افزایش قیمت مواد اولیه 25 درصد به هزینه تولید پراید افزوده شده باشد بهای آن به مرز 6 میلیون و 250 هزار تومان می رسد. با احتساب هزینه 25 درصدی ناشی از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها نیز قیمت تمام شده پراید به حدود 7 میلیون و 500 هزار تومان تا 8 میلیون تومان می رسد. قیمت پراید صادراتی به سوریه نیز 8 هزار دلار است.

به نظر می رسد سازمان بازرسی کل کشور می تواند با بررسی میزان افزایش هزینه های تولید رقم دقیق نرخ افزایش قیمت ها را روشن کند./اقتصادایرانی

 

قیمت انواع خودرو در بازار ایران

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------