پيش بيني قيمت جديد دلار



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

کارشناسان اقتصادي:1500 تومان، 2000تومان يا 2500تومان؟

پيش بيني قيمت جديد دلار 

نرخ دلار در بودجه‌ دولت‌ها هميشه امري چالش‌ساز بوده‌ و هست. در سال جاري اما اين چالش عميق‌تر از هميشه شده‌است زيرا دلار، اين ارز خبرساز ماه‌هاي اخير وضعيت خاصي را پشت‌سر مي‌گذارد و هنوز اجماعي بر سر آن به‌وجود نيامده است.

از سوي ديگر اظهارنظرها درخصوص نرخ دلار در بودجه 92‌ آغاز شده‌است و نظرات متضاد در اين زمينه دستمايه بحث‌هاي پركشش ميان نمايندگان مجلس و كارشناسان اقتصادي شده ‌است. كارشناسان اقتصادي بر سر اين موضوع با يكديگر بحث مي‌كنند كه اصولا دلار در بودجه 92 بايد بر همان نرخ 1226 توماني پايدار بماند يا از جاي كنده شود و به نرخ‌هاي بالاتري انتقال داده شود.

اين كارشناسان هر كدام معايب و مزايايي هم براي قيمت‌هاي پيشنهادي خود قائل مي‌شوند.موضوع اين است كه برخي مي‌گويند نرخ دلار در بودجه 92 بالاي 2 هزار تومان و همان نرخ مركز مبادلاتي باشد. برخي نيز با اين نظر به دليل احتمال به‌هم ريختن بازارهاي مختلف مخالفت مي‌كنند.

در همين ارتباط رحيم ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور با تشريح ويژگي‌هاي بودجه 92، از رويکرد”انقباضي شديد” در اين لايحه سخن گفته و معتقد است:به طور قطع قيمت‌گذاري ارز در لايحه بودجه سال آينده کمتر از قيمت ارز در مرکز مبادلات ارزي خواهد بود.

قيمت دلار از نگاه نمايندگان مجلس

به گزارش مشرق،محمدرضا پور ابراهيمي نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس پيش بيني کرد که با تشکيل کميته تعيين قيمت ارز از سوي دولت و مجلس با مشارکت 2 کميسيون اقتصادي و برنامه و بودجه، نرخ دلار بين 1800 تا 2000 تومان بسته شود و مبناي بودجه نبايد قيمت کنوني نفت، دلار و درآمدهاي کشور فعلي کشور باشد؛ چراکه در اين صورت با کوچکترين تلنگر به اين درآمدها شاهد وضعيتي خواهيم بود که در سال 91 براي کشور بوجود آمد.

علي محمد احمدي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس نيز با تأکيد بر اينکه قطعاً پيشنهاد دولت براي نرخ دلار کمتر از 2000 تومان و بيشتر 2500 تومان نخواهد شد،‌گفت: بودجه نويسي طي 8 سال گذشته نه تنها ضابطه‌مند نبوده بلکه بسيار کلي‌نگر، بي برنامه و شتابزده تصويب شده است و نرخ دلار را معمولاً بايد دولت در لايحه بودجه پيشنهاد دهد که هنوز اين کار را انجام نداده است،اما زماني که دولت نرخ هدف را براي دلار در مرکز مبادلات ارز 2500 تومان در نظر مي‌گيرد،قطعاً مي‌توان گفت که پيشنهاد دولت کمتر از 2000 تومان و بيشتر از 2500 تومان نخواهد بود.

هادي قوامي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس هم با تشريح تغييرات بودجه نويسي دولت‌هاي نهم و دهم نسبت به دولت‌هاي گذشته به شيوه جديد فرار از نظارت مجلس طي 8 سال گذشته با تدوين لوايح بودجه‌اي اشاره کرد و گفت: دولت نرخ 1500 تومان را براي دلار پيشنهاد داد اما مجلس دلاربيش از 2000 تومان را تصويب مي‌کند.

از سوي ديگر برخي نمايندگان مجلس نظير غلامرضا مصباحي‌مقدم رئيس‌كميسيون برنامه و بودجه هم گفته‌اند هر دلار 2 هزار تومان تعيين شود.همچين ايرج نديمي هم پيش‌ترها نرخ دلار در بودجه 92 را بالاي 2 هزار تومان پيش‌بيني كرده بود.

جعفر قادري يك عضو ديگر کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفته‌ بود: حفظ قيمت ارز در نرخ‌هاي بالا در بودجه سال آينده آثار و پيامدهاي مثبت و منفي مي‌تواند داشته باشد و از جمله آثار مثبت بالا نگه داشتن نرخ ارز اين است که زمينه را براي صادرات کالاهاي غير‌نفتي فراهم مي‌کند و توازن تجاري را به نفع صادرات تغيير مي‌دهد،در نتيجه بسياري از کالاهايي که صادرات آن مقرون به صرفه نبود توجيه مي‌يابد و صادرات آن کاملا مقرون به صرفه مي‌شود.

اسماعيل جليلي يكي ديگر از اعضاي كميسيون برنامه و بودجه با تاييد سخنان مصباحي‌مقدم گفت: در قانون برنامه تصريح شده است كه نرخ ارز بايد به صورت شناور مديريت شده هدايت شود و هيچ دليلي براي ثابت نگه داشتن آن ذكر نشده‌است.

اين نماينده مجلس در پاسخ به اين سوال كه نرخ مورد نظر نمايندگان مجلس براي دلار در بودجه 92 چقدر است گفته؛ ما معتقديم كه قيمت پايه را ما بايد بر اساس نرخ دلار در مركز مبادلات ارزي در نظر بگيريم و بر اساس اين نرخ پايه پيش رويم.در اين ميان اما همگي با افزايش نرخ دلار در بودجه 92 موافق نيستند و برخي تاكيد دارند كه دلار در بودجه 92 بايد همان 1226 تومان باشد.

آنها به آثار تورمي افزايش نرخ دلار در بودجه اشاره مي‌كنند و از عدم تعادل در بازارها اظهار نگراني مي‌كنند. بنابراين در اين گير و دار اين سوال پيش مي‌آيد كه در نهايت دلار بايد با چه نرخي در بودجه 92 گنجانده شود. يعني نرخ مناسب‌تر همان 1226 تومان است يا نرخي در مدار 2 هزار تومان مي‌تواند اقتصاد كشور را بار ديگر احيا كند؟

نرخ منطقي در بودجه بالاي 2 هزار تومان است

خوش‌چهره نرخ 2 هزار توماني براي دلار در بودجه 92 را منطقي مي‌داند و گفته که ما بايد براي تعيين نرخ دلار در بودجه‌ها به فصول مختلفي توجه كنيم و تمام جوانب مسائل را در نظر بگيريم و صرفا به اعلام يك نرخ اكتفا نكنيم.اگر از ديد دولت و انضباط مالي دولت در دوره‌هاي پيش به موضوع مورد بحث نگاه كنيم مي‌فهميم كه دلار بايد با همان نرخ 1226 توماني در بودجه سال آينده جاي بگيرد و افزايشي نداشته باشد.

زيرا اگر دولت آينده هم انضباط مالي بالايي نداشته باشد نمي‌تواند از پس دلاري با نرخ بالاتر آن هم در حدود 2 هزار تومان برآيد.بر اساس اين گزارش،با توجه به اظهار نظر کارشناسان نرخ دلار در بودجه 92 بايد بالاي دو هزار تومان و احتمالا نرخي نزديك به قيمت مركز مبادلات باشد. اين موضوع هم موجب شفافيت بودجه مي‌شود و هم نرخ واقعي‌‌تري‌است.به هر حال موضوعي که بايد به آن توجه کنيم اينکه در موضوعات اقتصادي نبايد ريسك كنيم و تحقيق نشده جلو برويم.

بهتر است نرخ دلار نرخي واقعي باشد

«نرخ دلار بايد واقعي باشد.» اين اصلي‌ترين جمله مهدي پازوكي كارشناس اقتصادي درخصوص نرخ دلار در بودجه 92 است. او با اشاره به نرخ تعادلي دلار گفت: بهترين نرخ نه تنها براي دلار بلكه براي تمام بازارها نرخ تعادلي‌ بازار است.

وي در تعريف نرخ تعادلي بازار گفت: نرخي كه در بازار تعيين مي‌شود و به صورت دستوري و اجباري تعيين نشده‌است نرخي تعادلي‌است و بايد در بودجه 92 هم به سمت نرخ تعادلي دلار گرايش داشت.ا

و با اشاره به نزديكي نرخ دلار در بازار آزاد و مركز مبادلات ارزي گفت: بهتر است كه ما نرخ دلار در بودجه 92را واقعي‌تر كنيم و كمي از نرخ اسمي 1226 توماني كه تبعات منفي براي اقتصاد داشته فاصله بگيريم. او مزاياي نرخ دلار بالاي 2 هزار تومان در بودجه 92 را بيش از معايب آن دانست و گفت: اين امر موجب شفافيت بيشتر مي‌شود و ديگر اقتصاد با ارقامي اسمي اداره نمي‌شود./ابتکار

 

قیمت ارز در بازار ایران و بانک مرکزی

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------