رانش خودرو بر جاده گرانی یا ارزانی؟!



 بازار خودرو, قيمت گذاري خودرو,اخباربازار خودرو92

چشم انداز بازار خودرو در سال نود و دو چگونه خواهد بود

رانش خودرو بر جاده گرانی یا ارزانی؟!

فرارو- سال 92 براي بازار خودرو در حالي آغاز شده است كه شوراي رقابت بر اساس تصميم كميسيون اصل 90 تنها 15 روز (تا پايان فروردين) مهلت دارد تا ضابطه قيمت ها را اعلام كند. محمد علي پور مختار با اعلام اين تصميم تهديد كرده است كه در صورت عدم تعيين دستور العمل قيمت گذاري خودرو از سوي شوراي رقابت، مجلس با همكاري وزارت صنعت تصميم نهايي را اتخاذ خواهد كرد.

به گزارش فرارو، رئيس كميسيون اصل 90 همچنين با اشاره به بررسي ها و مذاكراتي كه با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شده است معتقد است كه قيمت خودرو مي بايست بر اساس نوع آن بين 25 تا 30 درصد كاهش پيدا كند.

اين در حالي است كه دبير انجمن خودرو سازان در اولين اظهار نظر خود در سال جديد به تكرار ادعاي خود در خصوص مصوبه اسفند سال قبل شوراي رقابت پرداخته و آن را قابل اجرا ندانسته است. احمد نعمت بخش با اشاره به زيان 3500 ميليارد توماني خودرو سازان در نتيجه جلوگيري از واقعي شدن قيمت، كاهش قيمت خودرو را منتفي دانست و خواستار جبران ضرر و زيان خودروسازان از سوي دولت شده است.

شوراي رقابت در اسفند ماه گذشته اقدام به ضابطه تعيين قيمت پنج خودرو پر تيتراژ داخلي كرد كه بر اساس آن قيمت خودرو ها مي بايست بر اساس قيمت شهريور ماه 91 به علاوه تورم بخشي شش ماهه بعد از آن تعيين مي شد. اين ضابطه با اعتراض شديد خودروسازان، دولت و مجلس مواجه شد.

خودروسازان در اولين واكنش به تعيين دستور العمل قيمت گذاري خودرو، آن را غير قابل اجرا دانستند و يك مقام وزارت صنعت اين ضابطه را ناقص دانست. علاوه بر اين رئيس كميسيون اصل 90 از عدم تجربه شوراي رقابت در اين زمينه سخن گفته است.

كميسيون اصل 90 در حالي به شوراي رقابت تا پايان فروردين مهلت داده است كه امروز رحيمي معاون رئيس جمهور دستور تشكيل كارگروه ويژه خودرو را به كارگروه حمايت از توليد صادر كرده است و اين كارگروه قرار است كه تا پايان فروردين به صورت ميداني بحث هاي مطرح شده از سوي قطعه سازان و خودرو سازان را بررسي كرده و در اين راستا مسائل مالي و تامين منابع مالي مورد نياز خودرو سازان را مورد بررسي قرار دهند.

به گفته آرمان خالقي عضو كار گروه حمايت از توليد پس از این اقدام کارشناسی، گزارشی برای تصمیم‌گیری در مورد قیمت‌گذاری خودرو به کارگروه حمایت از تولید ارائه خواهد شد که احتمالاً این کار تا پایان فروردین ماه عملی می‌شود. علاوه بر اين  تجهیز خودروها به کیسه هوا و اینکه آیا این اقدام قابلیت انجام دارد یا خیر و همچنین، هزینه اضافی که از این محل به خودروسازان تحمیل می‌شود نیز توسط کارگروه مذکور مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا مشخص شود آیا برای نصب کیسه هوا باید به خودروسازان فرصتی داده شود یا خیر.

اين در حالي است كه در سال جديد قرار است تعرفه واردات خودرو پنج درصد كاهش يابد و مقدار آن به 40 درصد برسد. اين تصميم اگرچه در هنگام آزاد سازي قيمت خودرو ها اتخاذ شده بود و بنا بود كه هر ساله پنج درصد از تعرفه واردات خودرو كم شود اما به نظر مي رسد با منتفي شدن مصوبه آزاد سازي قيمت خودرو اين تصميم همچنان پا بر جا مانده است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلام خبر كاهش تعرفه واردات خودرو گفت: دولت تصمیم دارد به منظور افزایش رقابت پذیری در بازار خودرو و حفظ منافع مصرف کنندگان تعرفه خودرو را کاهش دهد. به گفته حمید صافدل کمیسیون ماده 1در جلسه‌ای که در هفته های آینده برگزار خواهد کرد، این موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد.

حال بايد دو هفته ديگر هم منتظر ماند تا ببينيم كه در كشاكش خودروسازان با شوراي رقابت، وزارت صنعت و مجلس كدام طرف پيروز از ميدان بيرون خواهند آمد./فرارو

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------