یارانه 22 میلیون نفر حذف می‌شود



اخبار,اخبارجدید,اخبار جالب

  یارانه 22 میلیون نفر حذف می‌شود

یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس و بررسی حذف 3 دهک یارانه‌بگیر، گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح ۲۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

کلاف سردرگم کسری هدفمندی یارانه‌ها بالاخره در حال باز شدن است.

 

در حالی که نمایندگان بهارستان و دولت هفته‌ها در حال بررسی گزینه‌های مختلفی هستند تا بتوانند کسری بودجه هدفمندی یارانه‌ها را جبران کنند، معاون رئیس‌جمهوری صحبت‌هایی کرده که حاکی از حذف یارانه دهک‌های پردرآمد است.

 

در عین حال یک نماینده مجلس نیز گفته که اگر این طرح تصویب شود ۲۲میلیون نفر از یارانه‌بگیران دیگر یارانه‌ای دریافت نخواهند کرد. معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری به کسری 1000 میلیارد تومانی در تامین مالی یارانه‌های نقدی اشاره و عنوان کرده است که بررسی‌ها برای حذف 3 ‌دهک در کنار احتمال رشد قیمت حامل‌های انرژی در حال انجام است

 

. به گزارش ایسنا، محمدباقر نوبخت با بیان اینکه دولت ماهانه 3500 میلیارد تومان یارانه به بیش از 76 میلیون ایرانی پرداخت می‌کند به آخرین آمارها در زمینه پرداخت یارانه اشاره کرد و گفت: پرداخت این یارانه‌ها در بودجه دولت 2500میلیارد تومان درنظر گرفته شده؛ به عبارتی حدود هزار میلیارد تومان کسری وجود دارد که با توجه به پیش‌بینی‌ها باید از محل افزایش قیمت‌ها تامین شود.

 

وی همچنین در مورد برنامه دولت برای جبران کسری بودجه از طریق افزایش قیمت سوخت افزود: قبل از این که به موضوع افزایش قیمت‌ها بپردازیم باید گفت در حالی که مجلس دولت را موظف کرده که 38 درصد از قیمت‎ها را افزایش دهد، تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

 

نوبخت ادامه داد: طبق ماده 7 قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نباید مبلغ پرداختی به صورت مساوی بین مردم پرداخته شود، بنابراین باید دهک‌هایی که نیازمند دریافت یارانه هستند شناسایی شده و به آنها پرداخت شود.

شناسایی خانوارهای نیازمند
معاون برنامه‌ریزی و راهبردی رئیس‌جمهوری همچنین از تشکیل 4 گروه برای شناسایی خانوارهای نیازمند به یارانه‌ها خبر داده است.

 

نوبخت همچنین درباره حذف 3 دهک از یارانه‌ها اظهار کرد:به طور حتم ما در دولت یازدهم آنچه را که قصد داشته باشیم انجام دهیم اطلاع‌رسانی می‌کنیم و اعتقاد داریم از نظر عدالت حذف 3 دهک بالا از یارانه‌ها مقبول است ولی این موضوع به راحتی قابل اجرا نیست که ما معتقد هستیم روی تک تک مصوبات باید بحث و بررسی دقیقی انجام شود.

 

وی اعتقاد دارد که قیمت‌های حامل‌های انرژی باید به طوری افزایش یابد که این موضوع با یک مطالعه دقیق انجام شده و بین دولت و مجلس در این زمینه همکاری‌های قانونی وجود داشته باشد؛ چنانچه این موضوع در حال حاضر نیز وجود دارد.

 

نوبخت همچنین با اشاره به این که باید راجع به هدفمند کردن یارانه‌ها با پختگی عمل شود گفت: به طور حتم مردم زمانی از عملکرد دولت نسبت به این قانون استقبال خواهند کرد که منطق در آن وجود داشته باشد.

 

وی افزود: مردم اطمینان حاصل کنند که دولت یازدهم هر برنامه‌ای را انجام می‌دهد، منافع آنها را در نظر می‌گیرد و آنچه تصمیم جمعی دولت یازدهم است توجه به این نکته است که بیشترین آرامش و رفاه را برای مردم ایجاد کند.

 

در همین حال یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به جلسه مشترک دولت و مجلس و بررسی حذف 3 دهک یارانه‌بگیر، گفت: در صورت اجرایی شدن این طرح ۲۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.

 

به گزارش تسنیم، علی‌محمد احمدی افزود: بر همین اساس دولت ابتدا باید کسری بودجه را تعیین و تکلیف کند، چرا که در چند ماه اخیر دولت نشان داده که حاضر به افزایش قیمت حامل‌های انرژی یا کاهش هزینه از محل حذف دهک‌ها نیست، از همین رو باید ابتدا فکری برای کسری بودجه کند.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه دولت قصد دارد از محل سهم 6 درصدی صندوق توسعه ملی کسری بودجه را تامین کند، گفت: اما مجلس مخالف این طرح است، چرا که باید دولت برای همیشه فکری به حال کسری بودجه کند؛ دولت باید راهکار درستی برای مدیریت هزینه‌ها و کسب درآمدها داشته باشد.

 

احمدی با تاکید بر اینکه انضباط مالی در منابع و مصارف جزو دستور جلسه مشترک دولت و مجلس است، تصریح کرد: باید مشخص شود که در بعد درآمدها و هزینه‌ها چه طرحی در بودجه 93 خواهد آمد.

 

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به اینکه منشأ بسیاری از گرفتاری‌های دولت شیوه فعلی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است، اضافه کرد: اگر دولت پیشنهاد اجرای حذف 3دهک را به مجلس ندهد مجلس با تصویب قانون وارد عمل می‌شود.

چگونگی افزایش قیمت انرژی
از سوی دیگر در شرایطی که یکی از گزینه‌های مطرح شده از سوی معاون رئیس‌جمهوری حاکی از احتمال افزایش قیمت حامل‌های انرژی است، یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرده است که وقتی عدم توازن بین منابع و مصارف وجود دارد یا باید منابع را افزایش داد یا مصارف را کم کرد، اگر هم همزمان بشود که منابع را افزایش و مصارف را کاهش داد می‌توان در جهت حل مشکل پیش رفت.

 

به گزارش ایسنا، جعفر قادری افزود: در بحث منابع هدفمندی یارانه‌ها، افزایش قیمت حامل‌های انرژی در برخی موارد ممکن است سخت باشد، زیرا امکان جایگزینی برای مصرف‌کننده وجود ندارد و این کار صرفا هزینه‌های تولید را بالا می‌برد؛ مثلا در شرایطی که امکان جایگزینی برای گازوئیل نیست اگر ما قیمت را افزایش دهیم این افزایش آثار و پیامد تورمی به دنبال دارد، زیرا هزینه تولید را بالا می‌برد.

 

همزمان خبرها حاکی از آن است که با موافقت دولت، اصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای اجرا ابلاغ شد. به گزارش ایسنا، هیات وزیران بنا به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری و به استناد ماده(15) قانون هدفمندکردن یارانه هااصلاحات اساسنامه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها را تصویب کرد./آرمان

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------