آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

داستان جعل ایران چک های 50 هزار تومانی چیست؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

پس از انتشار خبری مبنی بر هشدار برخی بانک ها برای جعل ایران چک های 50 هزار تومانی، بانک مرکزی خبر جعلی بودن ایران چک ها را تکذیب و این هشدار را تنها برای پیشگیری عنوان کرد.

حدود 2 ماه پیش ایران چک‌های جدید 50 هزار تومانی، رونمایی و منتشر شد و در آن زمان  از سوی مسئولان گفته شد که چک‌ پول‌های جدید از نظر قطع استاندارد و عمر از کیفیت بهتری برخوردار است، همچنین در این اسکناس‌ها فرمت‌ها تغییر کرده و در موادمصرفی صرفه جویی شده  که به تبع آن امکان تقلبی ساخته شدن این چک پول ها بسیار کم می باشد.

اما پس از 2ماه به گفته برخی رسانه ها، ایران چک های جعلی نیز به بازار وازد شده و خزانه‌داری برخی بانک‌ها به شعب خود هشدار دادند در دریافت آن ملاحظات لازم را رعایت کنند.

لازم به ذکر است که تقلبی بودن اسکناس با جعلی بودن آن کاملا متفاوت است به طوری که در نمونه جعلی دقیقا اسکناسی با تمامی مسایل امنیتی و فیشر هایی که بانک مرکزی در تولید اسکناس به کاربرده تولید و منتشر می شود و تنها بانک مرکزی چاپ کننده آن نیست ولی در تقلبی نکات امنیتی رعایت نمی شود و عمدتا از لحاظ ظاهری با نمونه اصلی منطبق است.

اما بانک مرکزی به سرعت نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان داده و امکان تقلبی و جعلی بودن چک پول های جدید را تکذیب کرد.

در این راستا امیر شکری رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک جعل ایران،تصریح کرد: بخشنامه ای که برخی بانک ها در زمینه هشدار جعل ایران چک 50 هزار تومانی جدید به شعب خود ابلاغ کردند، اقدامی پیشگیرانه و برای صیانت از حقوق مشتریان بوده است.

وی اظهار داشت: در طراحی و تولید ایران چک 50 هزار تومانی جدید بالاترین شاخص های امنیتی لحاظ شده است و امکان جعل وجود ندارد.

وی گفت: وقتی که قطع جدید اسکناس به بازار می آید برخی افراد سودجو و فرصت طلب که دنبال جعل هستند از سطح پایین آگاهی مردم سوء استفاده می کنند و اقداماتی انجام می دهند، اما در خصوص ایران چک 50 هزار تومانی جدید اقدامی که به معنای جعل باشد، نداشته ایم.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی گفت: در کاغذ ، چاپ ، طراحی و مرکب ایران چک 50 هزار تومانی جدید ویژگی های متعدد امنیتی گنجانده شده است که هموطنان باید به آن توجه کنند و در سایت بانک مرکزی نیز آمده است.

شکری با اشاره به اینکه کپی رنگی از اسکناس موضوعی متفاوت از جعل و به راحتی قابل تشخیص است، افزود : مهمترین شاخص امنیتی در ایران چک 50 هزار تومانی جدید طرح ناقص است به این مفهوم که تصویر عدد 50 روی کاغذ ایران چک نیمی از رو و نیمی از پشت قابل رویت و قابل انطباق و غیر قابل چاپ است.

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خاطرنشان کرد : این ویژگی به تنهایی تا حد بالایی برای مردم اطمینان بخش است.

شکری افزود: دو نخ امنیتی، واتر مارک یا پرنده قابل دیدن، طرح برجسته گنبد حرم امام رضا(ع) ، عدد 50 هزار و عبارت بانک مرکزی که با لمس قابل تشخیص است از دیگر ویژگی های امنیتی ایران چک 50 هزار تومانی جدید است.

وی گفت : اگر ایران چک را مقابل چشم به صورت افقی مقابل نور قرار دهید یک تصویر مخفی عدد 50 روی گلدسته حرم امام رضا(ع) بالای سمت چپ کاغذ رویت می شود که این ویژگی نیز بر امنیت ایران چک افزوده است .

رییس سازمان تولید اسکناس و مسکوک بانک مرکزی خاطرنشان کرد : قطعا در تغییر طرح ایران چک 50 هزار تومانی یکی از موضوعات مورد اهمیت بحث امنیت آن بوده است و اگر موضوع ارتقای امنیتی نبود ، فرصت و فضا برای تغییر ایران چک فراهم نمی شد.

به  گفته وی اگر هموطنان هنگام دریافت ایران چک 50 هزار تومانی به ویژگی های چند گانه و حداقل دو تا سه ویژگی مهم را توجه کنند ، فرصت از جاعلان گرفته خواهد شد.

 

اخبار اقتصادی - باشگاه خبرنگاران

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------