آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

لوازم خانگی گران خواهد شد؟

محمود سیجانی اظهار داشت: برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی درخواست افزایش قیمت ارائه کرده‌اند که در دست بررسی است و هنوز تایید…

سوال مردم از بانک‌ها برای تعیین تکلیف سپرده‌های کوتاه مدت



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

دیروز شعب بانکی یکی از شلوغ ترین روزهای خود طی سال های اخیر را پشت سر گذاشتند.

به گزارش خبرآنلاین در حالی که بخش مهمی از کارهای بانکی به واسطه وجود ابزارهای تازه و رشد دسترسی به اینترنت بدون مراجعه به شعب و از بستر موبایل و خودپردازها صورت می گیرد، روز گذشته شعب بانکی روز بسیار شلوغی را پشت سر گذاشتند.

بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر الزام بانک ها به رعایت نرخ سود بانکی ، مهمترین دلیل حضور مشتریان بانک ها در شعب بود.

 

برخی از بانک ها با ارسال اس ام اس هایی برای مشتریان خود،خواستار تعیین تکلیف سپرده های کوتاه مدت شدند و همین امر سبب شد مشتریان ملزم به حضور در شعب شوند.

 

بسیاری از کسانی که سپرده های کوتاه مدتی با نرخ سودهایی برابر 20 درصد یا حتی بیشتر داشتند، نسبت به افتتاح حساب های یک ساله با سودهایی در این حد اقدام کردند تا با اجرایی شدن بخشنامه بانک مرکزی سود دریافتی شان افت نکند.

شلوغی شعب بانک ها سبب شد برخی بانک های خصوصی ساعت کار خود را تا شش و نیم عصر تمدید کنند و دو ساعت بیش از زمان اداری به مشتریان خود سرویس ارائه کنند.

 

بانک مرکزی در بخشنامه تازه خود اعلام کرده است از یازدهم شهریور ماه نرخ سود بانکی برای سپرده های یک ساله حداکثر 15 درصد و نرخ سود برای سپرده های کوتاه مدت برابر با 10 درصد خواهد بود.

این بخشنامه هر چند بخشنامه جدیدی نیست اما تصمیمات تازه ای برای اجرایی شدن ان و الزام بانک ها به رعایت نرخ های مصوب اتخاذ شده است.

 

بانک مرکزی مهمترین دلیل کاهش سود بانکی به نرخ های مذکور را مهار تورم عنوان و تاکید کرده است نرخ تورم در محدوده 9 درصدی است از این رو همچنان نرخ واقعی سود بانکی مثبت است.

 

پیش از این کم بودن فاصله سود بانکی سپرده های یک ساله با سپرده های کوتاه مدت سبب شده بود بخش مهمی از سپرده های بانک ها کوتاه مدت باشد و سودهای روزشمار بالایی را دریافت نماید. این اقدام بانک مرکزی سبد سپرده های بلند مدت را به شدت سنگین کرد.

 

دیروز شعب بانک ها در حالی ساعات طولانی کار خود را به پایان بردند که دیگر پیشنهادی خاص و ویژه برای دارندگان سپرده های بالاتر از صد میلیون و دویست میلیون تومان نداشتند و تاکید می کردند با اجرایی شدن بخشنامه جدید سیاست بانک ها نیز به اجبار تغییر خواهد کرد.شعب بانک های خصوصی به شکلی محسوس شلوغ تر از شعب بانک های دولتی و نیمه دولتی بود.

 

این در حالی است که در میان انبوه مشتریان بانک ها کسانی نیز بودند که کل سپرده خود را دریافت می کردند تا سرمایه گذاری در نقطه ای دیگر را تجربه کنند.

 

برخی از آنها در گفتگو با خبرنگار خبرآنلاین تاکید می کردند که قصد خرید سکه دارند. 

 

هر چند بانک مرکزی در بخشنامه خود اجرای شرایط تازه را یازدهم شهریور ماه عنوان کرده است اما بسیاری از بانک ها ضرب العجل هایی متفاوت را تعیین کرده اند. برخی خواستار حضور مشتریان خود تا هفتم شهریور و برخی تا هشتم شهریور شده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------