آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

افتتاح مرکز مبادلات ارزی/نــرخ دلار 2404 تومان اعــلام شــد



نــرخ دلار 2404 تومان اعــلام شــد

مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز در ساختمان شهيد اسدالله‌زاده وزارت صنعت، معدن و تجارت در ضلع شمال غربي ميدان وليعصر (عج) افتتاح شد. افراد داراي برگه ثبت سفارش به اين مركز مراجعه كرده و در حال طي روال قانوني هستند.

 



اخبار,اخبار جدید,اخبار جالب

 

تعدادي از مقامات اقتصادي كشور به منظور افتتاح اين مركز در اين ساختمان حضور يافتند.

پيش از اين گفته شده بود كه رييس كل بانك مركزي و وزير صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح اين مركز حضور پيدا خواهند كرد، اما در نهايت فقط معاون ارزي بانك مركزي و رييس كل سازمان توسعه تجارت در اين مركز حاضر شدند.

مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز در طبقه هم‌كف ساختمان مركز ثبت سفارش كالا قرار گرفته و به همين دليل دسترسي اين مركز براي وارد‌كنندگان آسان است. نمايندگان بانك‌هاي عامل و همين طور متقاضيان ارز در اين مركز حضور دارند.

بر اساس برآورد مسوولان مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز، نرخ دلار دو درصد زير قيمت بازار آزاد 2404 تومان برآورد شده است.

بانك مركزي نرخ دلار در بازار آزاد را 2453 تومان در پايان روز گذشته برآورد كرده است.

معاون ارزي بانك مركزي پس از برگزاري جلسه با نمايندگان بانك‌ها اعلام كرد: از هفته‌ي آينده برخي بانك‌هاي عامل مي‌توانند ارز موجود در دست مردم را از آنها خريداري كنند و مردم با اين كار ديگر نيازي به مراجعه‌ به صرافي‌ها نخواهند داشت.

مينو كياني راد در پاسخ به اين سوال كه طبيعتا مردم دوست دارند ارز خود را با قيمت بيشتر كه در بازار آزاد يا صرافي‌ها مبادله‌اي شود، به فروش برسانند، بنابراين چگونه چنين طرحي ارائه شده است؟ توضيح داد: يافته‌هاي ما نشان مي‌دهد كه مردم بيشتر به بانك‌ها اطمينان دارند تا صرافي‌ها، ضمن اين‌كه در ارقام بالا مردم ترجيح مي‌دهند با بانك معامله كنند يا يك دلار در بازار آزاد.

معاون ارزي بانك مركزي از اعلام نرخ دلار براي وارد‌كنندگان در مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز خودداري كرد و گفت: اعلام اين نرخ از سوي من ممكن است چالش‌هايي در بازار ايجاد كند.

او با اعلام اين كه نرخ دلار آزاد هم اكنون روند نزولي طي مي‌كند، گفت:‌ نرخ تعادلي در نرخ‌نامه بانك مركزي به صورت روزانه به اين مركز اعلام مي‌شود.

وي با اشاره به اين‌كه اين طرح‌ مي تواند در كاهش نرخ ارز موثر باشد، افزود: با شركت همه دستگاه‌ها مانند وزارت نفت، صندوق توسعه ملي، وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت اقتصاد و با كمك صادركنندگان غير نفتي اين مركز اداره خواهد شد.

كياني‌راد با تاكيد بر اين‌كه براي شروع كار فعلا كالاهاي اولويت‌ سوم تا پنجم مي توانند از ارز موجود در اين بازار استفاده كنند، افزود: اميدواريم با عرضه بيشتر ارز بتوانيم پاسخگوي ساير نيازها باشيم.

معاون ارزي بانك مركزي با بيان اين‌كه از صبح امروز همه بخش‌نامه‌هاي مربوط به اين مركز به بانكهاي عامل ابلاغ شده است، گفت:‌ با هماهنگي وزارت نفت سهم 14.5 درصدي اين وزارتخانه و نيز سهم قابل تبديل به ريال صندوق توسعه ملي به اين مركز تزريق مي‌شود.

رييس سازمان توسعه تجارت نيز در اين مركز گفت: در اين مركز به مرور به اولويت‌هاي سوم تا دهم ارز با دو درصد كمتر از نرخ بازار پرداخت مي‌شود.

حميد صافدل با اشاره به اين كه متقاضيان واردات پس از ثبت سفارش يك نسخه از ثبت سفارش خود را به نماينده بانك مركزي مي‌دهند، گفت: بانك مركزي نيز پس از برقراري ارتباط با بانك‌هاي عامل و دو بانك رابط ، درخواست متقاضي را براي اختصاص ارز بررسي مي‌كند.

وي افزود: بانك مركزي براساس چهار مولفه عرضه، تقاضا، نقل و انتقال ارز و كشف قيمت، ارز اختصاص داده شده به واردكنندگان را تعيين مي‌كند. او با ابراز اميدواري از اين كه بررسي مدارك متقاضيان دريافت ارز در حداقل زمان ممكن انجام شود، گفت: هر چند هنوز نمي‌توانيم دراين زمينه برنامه ريزي مشخصي را اعلام كنيم.

به گفته وي، اولويت‌هاي اول و دوم هم اكنون ارز مرجع را دريافت مي‌كنند و در مركز مبادله ارزي نيز به اولويت‌ها سوم به بعد به مرور ارز اختصاص خواهد يافت.

سخنگوي مركز مبادله دارندگان و متقاضيان ارز نيز هدف از راه اندازي اين مركز را جلوگيري از نوسانات شديد نرخ ارز در بازار اعلام كرد.

صمد كريمي در پاسخ به اين سوال كه گفته مي شود دولت با هدف تامين كسري بودجه خود اقدام به افزايش نرخ ارز كرده است، گفت: چنين موضوعي صحت ندارد، بلكه ارزي كه در مركز مبادله ارز به متقاضيان اختصاص خواهد يافت، به حساب دولت نمي رود و در گام نخست صادركنندگان مشمول ماده 27 قانون بودجه، ارز خود را در اين مركز عرضه خواهند كرد.

وي افزود: متقاضيان دريافت ارز بعد از دادن مدارك لازم به بانك‌هاي عامل و انجام توافقات نهايي با بانك، كد تخصيص ارز دريافت مي‌كنند و بانك مركزي هماهنگي‌هاي لازم براي پرداخت ارز به آن‌ها را انجام خواهد داد.

به گفته كريمي، ‌بانك مركزي توسط شبكه صرافي‌هاي مجاز تحت نظارت خود نرخ ارز آزاد را به صورت روزانه رصد مي‌كند و در اتاق ارزي به متقاضيان با دو درصد كمتر از نرخ ارز آزاد، ارز داده مي‌شود.

به گفته وي، فعلا در مركز مبادله ارز به اولويت‌هاي سوم تا پنجم ارز داده خواهد شد. البته نمي‌توان درباره تاثير دقيق راه اندازي اين مركز بر قيمت ارز در بازار آزاد پيش‌بيني كرد.

به گزارش ايسنا، بر اساس دستور‌العمل‌هاي اجرايي به وارد‌كنندگان و بانك‌هاي عامل اجازه داده شده است تا با رعايت بخشنامه‌ بانك مركزي به عرضه و دريافت ارز در اين اتاق مبادرت ورزند.

در اين بازار هر نوع فعاليت ارزي به وسيله سامانه‌هاي بانك مركزي از جمله ساعت (سامانه الكترونيكي عرضه و تقاضا)، سامانه سنا و پورتال ارزي ثبت مي‌شود. در واقع اين طرح تمام اطلاعات مربوط به نقل و انتقال ارزي را ثبت مي‌كند.

طبق مصوبه‌ كارگروه، نرخ ارز در اين طرح با قيمت دو درصد پايين‌تر از بازار براي تشويق وارد‌كنندگان و جلوگيري از رانت و سفته‌بازي در اين بازار خريد و فروش مي‌شود.

در اين طرح سفارش وارد‌كنندگان پس از اقدام به ثبت سفارش كالا، در كارگروهي مورد بررسي قرار گرفته و وزارت صنعت، معدن و تجارت بر اساس اولويت‌هاي كالايي آنها را براي دريافت ارز به بانك‌هاي عامل هدايت مي‌كند.

پس از اين‌كه خريدار درخواست ارزي خود را ارائه كرد، بانك عامل معادل ريالي آن را از خريدار دريافت كرده و پس از كسر معادل ارزي آن از حساب‌ شركت نفت و يا صندوق توسعه‌ ملي ارز درخواست شده برداشت شده و معادل ارزي درخواست شده از سوي خريدار را به حساب بانك خارجي كارگزار او واريز مي‌كند.

در اين طرح نرخ مرجع براي كالاهاي با اولويت 1 و 2 عرضه مي‌شود و براي اولويت‌هاي 3 تا 5 نيز قيمت با نرخ دو درصد پايينتر از بازار عرضه خواهد شد. اولويت‌هاي شش تا 10 نيز از طريق همين بازار مي‌توانند در آينده نزديك به تامين ارز مورد نياز خود اقدام كنند./ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------