آخرین اخبار اقتصادی

عبدالناصر همتی،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی

کنایه سنگین همتی به دولت رئیسی: برای رشد اقتصادی ⁩۴ درصد و تورم ۴۲ درصد از همدیگر تشکر می‌کنند

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی عنوان کرد: سال ۹۹ در اوج فشار حداکثری و کرونا و با درآمد نفتی ۷.۵ میلیارد دلار، رشد اقتصادی ۴.۲ درصد…

پایان نشست اوپک در وین/تمدید 9 ماهه توافق کاهش تولید



  اخبارسیاسی ,خبرهای  سیاسی ,

در پایان نشست روز پنجشنبه اوپک در وین، اعضای کشورهای عضو در پشت درهای بسته بر سر تمدید توافق ماه نوامبر این سازمان مبنی بر کاهش یک میلیون و 200 هزار بشکه ای تولید نفت در بازه زمانی 9 ماه به توافق رسیدند. 

به گزارش ایرنا، یکصد و هفتاد و دومین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با اجماع اعضا برای تمدید توافق این سازمان در مدت زمان 9 ماه به پایان رسید.

 

همچنین اعضای اوپک، امروز گینه استوایی را به عنوان جدیدترین عضو اوپک تأیید کردند تا تعداد اعضای این سازمان به 14 کشور برسد. این کشور سومین تولیدکننده بزرگ نفت در آفریقاست.

 

گینه استوایی در ماه ژانویه امسال میلادی اعلام کرده بود که برای تبدیل شدن به چهاردهمین عضو اوپک تلاش می کند.

 

پس از پایان این نشست، قرار است ساعت 18 به وقت تهران، دومین نشست وزیران نفت عضو اوپک و غیر عضو اوپک با حضور سران هیئت های نمایندگی همه کشورهای تولید کننده نفت اوپک و غیر اوپک و دبیر کل این سازمان برگزار شود.

 

بررسی های کارشناسی نشان می‌ دهد اعضای اوپک به توافق ماه نوامبر 2016 که از اول ژانویه 2017 اجرایی شده است بیش از 100 در صد عمل کرده اند، این در حالی است که این میزان برای غیراوپکی ها به 50 درصد می رسد و کشورهای مانند قزاقستان، مکزیک و آذبایجان چندان به تعهد خود عمل نکرده اند.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه 1395) خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.

 

بر اساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.

 

ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک هستند.

 

ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.

 

اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.

 

این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------