آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

راه مقابله با کم‌فروشان/ جعبه شیرینی نباید به نرخ شیرینی فروخته شود



   اخباراقتصادی ,خبرهای  اقتصادی ,کم‌فروشی

برخی از مخاطبان سرویس مشکلات مردم کامنت گذاشته‌اند و معترضند که معدودی از کسبه، با وجود خدمات سایر کسبه زحمتکش و حلال‌خور، اقدام به کم‌فروشی می‌کنند.

  به گزارش  خبرآنلاین مسئله پیمانه و وزن اقلام و کالاها همواره در ابزار مطرح بوده و البته سازمان تعزیرات حکومتی به عنوان نهاد اصلی برخورد با پدیده کم فروشی از دیرباز برای مبارزه با این مسئله، توجه ویژه داشته است.

 

در ادبیات دینی ما نیز کم فروشی به شدت تقبیح شده. از جمله قرآن کریم می فرماید: وای به حال کم فروشان آنان که وقتی چیزی را با پیمانه یا وزن از مردم تحویل می گیرند کاملاً حق خود را استیفاء می کنند ولی وقتی چیزی را تحویل مردم می دهند در پیمانه و وزن کمتر می دهند. آیا آنها عقیده ندارند که بعد از مرگ زنده خواهند شدو به روز بزرگ رستاخیز ایمان ندارند. روزی که تمام مردم در پیشگاه خداوند برای تعیین سرنوشت خود می ایستند...

 

در سرویس مشکلات مردم نیز برخی از مخاطبان کامنت گذاشته اند و خواستار برخورد با کم فروشان شده اند. یکی از مخاطبان در این باره نوشته: لطفا با رصدکردن ترازوداران دیجیتال و تایید موضوع اجحاف به مشتریان بخصوص در مورد مرغ وگوشت و ماهی، از طریق رادیو و تلویزیون موضوع را مانند اجحاف جعبه شیرینی توسط شیرینی فروشان که از طریق صداو سیما اعلام شد بارها و بارها علنی واعلام کنید تا دست از این کلاهبرداری بردارند.

 

قانون چه می گوید؟

ماده 3 قانون سازمان تعزیرات حکومتی، کم فروشی و تقلب را اینطور تعریف کرده: عبارت است از عرضه کالا یا خدمات کمتر از میزان و مقادیر خریداری شده از نظر کمی یا کیفی که مبنای تعیین نرخ‌مراجع رسمی قرار گرفته است.

 

مطابق این قانون، حساب کردن وزن مقوای جعبه شیرینی (کیلویی 200 تومان) به نرخ خود شیرینی (10 تا 15 هزار تومان) و دستکاری ترازو اعم از دیجیتال یا مکانیکی، کم فروشی و تقلب شمرده می شود و طبق قانون تعزیرات حکومتی، مجازاتهایی از جریمه چند برابر مقدار تقلب شده تا تعطیلی و لغو پروانه کسب واحد را به دنبال دارد.

 

در این میان باید توجه داشت کسبه زحمتکش و پاکدست زیادی در کشور مشغول خدمت رسانی به مردم هستند که نباید با بهتان و افترا، کسب و کار حلال آنها را زیر سئوال برد، همچنین باید در نظر گرفت که تعداد پرسنل سازمان تعزیرات حکومتی، قضات و بازرسان بسیار کمتر از تعداد واحدهای کسبی است. پس بجاست هر گاه مشتریان واحد صنفی، از کم فروشی و تقلب یک واحد صنفی، اطمینان دارند آن را به شماره 124 سازمان صنعت، معدن و تجارت یا سازمان تعزیرات حکومتی اطلاع دهند تا رسیدگی صورت گیرد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------