یارانه وعده داده شده کاندیداها مصوبه مجلس می‌خواهد



  اخباراقتصادی ,خبرهای اقتصادی , یارانه

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: کاندیدای ریاست جمهوری کورس "چقدر دادن یارانه" می‌گذارند؛ من قول می‌دهم این یارانه دادن مصوبه مجلس می‌خواهد و هر کدام با این شعار رای آوردند امکان ندارد بتوانند مصوبه از مجلسی که ما می‌شناسیم، بگیرند.

 به گزارش ایسنا، سعید باستانی در جلسه هم‌اندیشی تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال که در نیشابور برگزار شد، با بیان این مطلب اظهار کرد: یک سری مشکلات در حوزه تولید و اشتغال داریم از جمله ایرادات ساختاری و نابسامانی در حوزه قاچاق که تا آن معضلات را حل نکنیم جهش بزرگی در این رابطه نخواهیم داشت، مورد بعدی یک سری مشکلات مربوط به ساختار ریزتر و درون‌سازمانی ماست و یک معضل بسیار بزرگ نیز نابسامانی‌ها در حوزه قاچاق است.

 

وی ادامه داد: بعد از فرمایشات مقام معظم رهبری اوایل سال در جلسه اول آقای دکتر لاریجانی 20 اولویت اصلی تولید و اشتغال و کارهایی که مجلس باید انجام دهد را عنوان کردند و در کمیسیون نیز کاری که انجام دادیم این بود که بین تمام قوانین موجود بنا شد کارگروهی تشکیل شود و قوانینی که هم‌پوشانی دارند و برای فضای کسب و کار و تولید مشکل ایجاد می کنند را مشخص کنیم.

 

باستانی درباره قاچاق کالا نیز عنوان کرد: ما با یک پدیده عجیبی رو به رو هستیم، خیلی همت کردیم و بعد از چندین سال 28 میلیارد دلار قاچاق را به 15 میلیارد دلار رساندیم.

 

وی افزود: 892 سازه در کشور داریم سازه‌های نزدیک دریا که 80 درصد بدون ناظر هستند، یعنی بالغ بر 600 سازه دریایی هیچ نظارتی بر ورود و خروج کالا ندارند، اگر قرار است به سمت تولید و اشتغال برویم باید یک نفر شجاع این موضوعات را جراحی کند.

 

باستانی تصریح کرد: ما 30 هزار و 189 شناور مجاز در کشور داریم و 13 هزار شناور غیر مجاز در کشور تردد می‌کنند؛ این 13 هزار شناور غیرمجاز باید در یک جای غیر مجاز هم پهلو بگیرند که خوب وجود دارد، بعد با این اوصاف می‌خواهیم از تولید و اشتغال حمایت کنیم.

 

وی اضافه کرد: این‌ها آن مبادی ورود کالاهای غیر مجاز است وگرنه ما در یک کشوری که 80 میلیون جمعیت داریم 91 درصد گوشی‌های تلفن همراه قاچاق است؛ این اعداد و ارقامی نیست که به راحتی بتوان از آن گذشت. این‌ها را باید برایش فکر کرد و تصمیم و عزم جدی داشت که باید عرض کنم بنده چنین عزم جدی که مبارزه واقعی کنیم، نمی‌بینم. با این پدیده شوم قاچاق کدام تولیدکننده داخلی توان رقابت دارد؟

 

باستانی در ادامه با اشاره به ایرادات ساختاری نیز بیان کرد: مقام معظم رهبری در سفر کرمانشاه گذری به این موضوع کردند؛ ببینید ما یک ساختاری داریم که نیمه‌پارلمانی و نیمه‌ریاستی است و رئیس جمهور ما توان و اختیارات کافی به عنوان رئیس جمهور ندارد و از سویی مجلس هم آن توان را به عنوان توان نظارتی ندارد؛ وقتی عملا شروع می‌کنیم به کار اگر نظام ریاستی کامل باشد رئیس جمهور حق دارد مصوبات را وتو کند که چنین حقی را رئیس جمهور در اینجا ندارد.

 

وی ادامه داد: رئیس جمهور به مجلس برنامه می‌دهد، نمایندگان در مجلس هر چه خودشان می‌خواهند به آن اضافه می‌کنند بعد دست شورای نگهبان و مجمع تشخیص نیز ایراداتی به آن گرفته می‌شود و بعد یک جزوه جدیدی می‌دهیم دست رئیس‌جمهور و می‌گوییم آقای رئیس جمهور این را اجرا کن. این نظام ساختاری کلان نیمه‌ریاستی نیمه‌پارلمانی، ما را اذیت می‌کند و نه رئیس‌جمهور و نه مجلس توان کامل ندارد.

 

باستانی عنوان کرد: نظام ساختاری کلان و ساختاری، میانی گذرگاه‌هایی ایجاد می‌کند که برخی می‌توانند به حوزه اشتغال و تولید لطمه بزنند. این‌ها مواردی است که نخبگان جامعه باید وارد شوند و البته کارهای زیادی نیز می‌توان برای تحقق این شعار تولید و اشتغال انجام داد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------