یارانه ثروتمندان در خدمت حاشیه‌نشین‌ها



اخبار,اخبار اجتماعی,سیدمرتضی میرباقری

قائم‌مقام وزیر کشور با تاکید بر وجود مشکلات حاد سکونتی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در بافت‌های حاشیه‌ای گفت: اگر تنها دو دهک انتهایی جامعه از نظر درآمدی (دهک‌های ۹ و ۱۰) از دریافت یارانه‌های نقدی انصراف دهند، می‌توانیم در عرض پنج سال کل حاشیه‌نشینی را جمع‌آوری و ساماندهی کنیم.

سیدمرتضی میرباقری در گفت‌وگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، در خصوص برخی مشکلات اجتماعی و فرهنگی در مناطق حاشیه‌ای شهرها و نحوه ساماندهی آن اظهار کرد: متاسفانه در کشورهای جهان سوم ما با «آنومی نهادی» مواجه هستیم به این معنا که نهادها و دستگاه‌های اقتصادی در اولویت هستند و نهادهای اجتماعی و فرهنگی در اولویت‌های آخر و اگر هم از آنها حمایت شود، تنها با هدف توجیه فعالیت‌های اقتصادی دولت‌هاست.


وی افزود: مردم اگر بفهمند ما با چه مشکلاتی در بافت‌های ناکارآمد حاشیه‌ای مواجهیم، خودبه‌خود از دریافت یارانه نقدی به نفع ساماندهی بافت‌های حاشیه‌ای شهرها و کلان‌شهرها انصراف می‌دهند.

 

دبیر شورای اجتماعی کشور در پاسخ به پرسشی در خصوص نحوه ساماندهی این مشکلات تاکید کرد: اولین اقدام این است که اصلاح آسیب‌های اجتماعی در برنامه ششم توسعه کشور گنجانده شود؛ همچنین باید در یک کار فرهنگی منسجم، مستندهایی ساخته و نمایش داده شود تا مردم عمق فاجعه در مناطق حاشیه‌ای را دریابند.

 

قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی ادامه داد: در ایران نیز همواره در طول برنامه‌های پنج ساله توسعه، مسائل اقتصادی در اولویت بوده و هیچ حرفی از ساماندهی مسائل اجتماعی و فرهنگی نشده است؛ تنها در برنامه چهارم، یکی، دو بند درباره آسیب‌های اجتماعی وارد برنامه توسعه شد که آن هم عملی نشد و نهایتا همان یکی، دو بند نیز از برنامه پنجم توسعه حذف شد.

وی با اشاره به مهاجرت سالانه ۱۸ درصد جمعیت ایران گفت: این آخرین میزان مهاجرت در طول یک‌سال است و اگر بخواهیم میزان مهاجرت سال‌های گذشته را هم به آن بیفزاییم، عملا ۷۰درصد جمعیت ایران مهاجرت کرده‌اند که به حاشیه‌نشینی دامن زده است.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------