مصرفی نادیده‌ ، با میلیاردها تومان هزینه



اخبار,اخبار اقتصادی,مصرفی نادیده‌

مدیریت مصرف آب دیگر واقعا شعار نیست و مدت‌هاست که تبدیل به یک ضرورت برای حل بحران شده است، بحرانی که شاید خیلی به آن توجه نمی‌شود که همین مساله نیز موجب ازدیاد هدررفت آب شده و به گفته مسوولین میلیارد‌ها تومان برای کاهش اتلاف آب نیاز است.

با وجود بروز تنش آبی در ایران، بحران کم آبی و دغدغه همیشگی جیره بندی آب، بخشی از آب شرب تصفیه شده کشور از طریق شبکه فرسوده توزیع هدر می رود که این مساله هزینه زیادی را به دولت تحمیل کرده است.

هزینه 180 میلیاردی برای کاهش یک درصدی اتلاف آب تهران
هدررفت آب باوجودی که یک معضل عمومی در شبکه فرسوده آب کشور است، در تهران که جمعیت و خطوط لوله بیشتری را به خود اختصاص داده هم به چشم می‌آید، به‌طوری‌که به گفته محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران24 درصد آب بدون درآمد در استان تهران وجود دارد که 11 درصد از این میزان اتلاف آب به دلیل نشت در لوله ها، مخازن و تاسیسات است.

وی با بیان اینکه 24 درصد آب بدون درآمد استان در سه بخش آب اتلافی ناشی از نشت در شبکه، 11 درصد هدررفت ظاهری ناشی از مصارف غیر مجاز و دو درصد ناشی از مصرف آب در فرآیند تصفیه تقسیم می شود،گفت: این 11درصد هدررفت ظاهری به دلیل خطای اندازه گیری و دقت کنترها و مصارف غیرمجازی است که در برخی نقاط وجود دارد، دو درصد هم در فرآیند تصفیه مصرف آب داریم یعنی آب ورودی به تصفیه خانه مصرف می شود ضمن اینکه در سایر تاسیسات نیز مقداری مصرف آب داریم که شامل همین دو درصد می شود.

به گفته پرورش 180 میلیارد تومانی اعتبار برای کاهش یک درصد آب بدون درآمد در استان تهران مورد نیاز است که باید این اعتبار توسط دولت تامین شود چرا که قیمت فعلی آب یک دوم تا یک سوم قیمت واقعی است البته با وجود این شرایط به وظایف خود عمل کرده ایم و سالانه یک درصد کاهش تعیین شده را از طریق منابع داخلی و با اصلاح شبکه ها و اصلاح دستگاه های اندازه گیری و کنترها اجرایی کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران کاهش آب بدون درآمد را تا سقف 15 درصد منوط به تامین منابع مالی دانست و افزود: اگر اعتبار لازم در اختیار قرار گیرد می توانیم میزان آب بدون درآمد را به 15 درصد برسانیم که به طبع آن میزان اتلاف ناشی از نشت در تاسیسات، مخازن و لوله ها با نوسازی کاهش می یابد.

هر یک درصد کاهش اتلاف آب 1000 میلیارد تومان هزینه می‌برد
البته گفتنی است که این مساله تنها مربوط به تهران نمی‌شود، بلکه سایر استان‌ها نیز با این امر مواجه هستند و به گفته وزیر نیرو اگر بخواهیم یک درصد از هدر رفت آب را در شبکه ها پایین بیاوریم هزار میلیارد تومان سرمایه می خواهد.

چیت چیان با اشاره به اینکه در همه کشورهای دنیا برخی از آب شبکه ها هدر می رود اظهار کرد: ما در این بخش مدیریت فشار در شبکه های آب شهری را دنبال کرده ایم.

 

برای مثال شبها که مصرف آب به حداقل می رسد، فشار شبکه ها بالاتر می رود و وقتی فشار بالا می آید احتمال پرت آب بیشتر می شود و اکنون در شبکه های آب، شیرهای تنظیم فشاری تعبیه کرده ایم که فشار را در ساعات روز تنظیم می کند.

به گفته وی در برخی جاها نیز هیچ چاره ای جز تعویض لوله ها نداریم که این کار هم انجام می شود و در دو سال اخیر 1.3 واحد درصد از هدر رفت آب را کاهش داده ایم.

به‌طور کلی می‌توان گفت که کاهش هدر‌رفت آب و رسیدن به استاندارد‌های موجود یکی از لزوم اساسی دولت است اما به نظر می‌رسد که این امر نیاز به یک برنامه بلند مدت دارد ولی باتوجه به اینکه ایران در شرایط بحرانی قرار دارد باید به این مساله توجه ویژه‌ای شود.

اخبار اقتصادی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------