آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

آخرین وضعیت سال آبی که در آن به سر می بریم/ تهرانی ها بیش از 2 برابر نرم جهانی آب مصرف می کنند



اخبار,اخبار اقتصادی,کمبود آب

از ابتداي تابستان سال جاري تا ديروز كه ٢٠ روز از آن مي‌گذرد متوسط بارش‌ها در ايران در مرز صفر مانده است. از ابتداي سال آبي جاري تا ٢٠تير ماه در مجموع ميانگين بارش‌ها در كشور به ١٨٣ ميليمتر رسيده است. اين رقم در مدت مشابه سال آبي گذشته ٢١٧ ميليمتر بود كه از كاهش ١٦ درصدي بارش‌ها در ايران حكايت دارد.

با مرور آمار درازمدت بارش‌ها در ايران، به رقم ٢٣٣ ميليمتر در محاسبه ميزان بارش‌هاي كشور در مدت مشابه مي‌رسيم كه مقايسه اين رقم با ميزان بارش‌هاي سال آبي جاري، نشان مي‌دهد ميزان بارش‌ها در كشور افتي ٢١ درصدي داشته است. از ابتداي تابستان سال جاري تا ديروز كه ٢٠ روز از تابستان مي‌گذرد متوسط بارش‌ها در ايران در مرز صفر مانده است.

از ابتداي تيرماه تاكنون از شش حوضه اصلي آبريز كشور، فقط در حوزه درياي خزر به طور متوسط يك ميليمتر بارش به ثبت رسيده است و بقيه حوزه‌هاي آبريز بدون بارش بوده‌اند. پيش از اين نيز ارتقايي، مديرعامل شركت آب منطقه‌اي تهران با بيان آنكه ميزان ورودي آب سدهاي تهران در بحراني‌ترين شرايط ۴۶ سال گذشته قرار دارد، گفته بود: وضعيت تهران امسال در مقايسه با سال ۸۰ نيز كه سال كم باراني بود، بدتر است به طوري كه ركورد كم‌آبي در اين كلانشهر زده شده است. ميزان مصرف آب در تهران در سال ۸۰ بيش از ۹۷۰ ميليون مترمكعب بوده است، با وجود مديريت مصرف، اكنون بيش از يك ميليارد و ۵۰ ميليون مترمكعب مصرف آب داريم.

وي با اشاره به خشكسالي دو سال اخير، بارش‌هاي تهران از ابتداي سال آبي جاري تاكنون را ۳۲ درصد كمتر از مدت مشابه سال آبي گذشته ذكر كرد و اظهار داشت: كاهش بارش‌ها، افزايش تبخير و نفوذ آب در زمين موجب كاهش روان‌آب‌ها شده است. ارتقايي با بيان اينكه در دهه گذشته به خاطر افزايش جمعيت، ساخت و ساز و ارتقاي بهداشت عمومي هر سال تقريبا سه درصد افزايش مصرف وجود داشته است، گفت: در زمان حاضر ميزان سرانه توليد آب در تهران براي هر نفر ۳۷۰ ليتر در شبانه‌روز و ميزان مصرف ۳۲۰ ليتر براي هر نفر است و اين درحالي است كه نرم جهاني مصرف آب در شبانه‌روز براي هر نفر ۱۵۰ ليتر است. ارتقايي با بيان اينكه در رودخانه كرج در ثانيه ۱۰ مترمكعب آب عبور مي‌كند، گفت: در زمان پيك، مصرف تهراني‌ها ۴۰ مترمكعب در ثانيه است كه درواقع نشان از مصرف چهار برابري مردم تهران نسبت به آورد رودخانه كرج دارد. وي درباره تدابير اتخاذ شده براي مديريت مصرف و بحران آب تهران، گفت: از شش ماه دوم سال گذشته تعدادي چاه وارد مدار بهره‌برداري شد و به دستور وزير نيرو، نشست‌هاي منظمي به رياست قائم‌مقام وزير نيرو در اين باره برگزار شده است.

اخبار اقتصادی - خبر آنلاین

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------