غافلگیری طلا در آستانه آخرین روز کاری



اخبار,اخبار اقتصادی,طلا

اخبار اقتصادی - ثبت رشد 5 درصدی برای ایالات متحده
غافلگیری طلا در آستانه آخرین روز کاری

اونس طلا که آخرین هفته کاری «کامل» سال 2014 را با 27 دلار افت به پایان رسانده بود، آخرین هفته کاری سال را با افت و خیزی عجیب شروع کرد.

هر اونس فلز زرد هفته گذشته روی قیمت 1194 دلار ایستاده بود، اما با پایان فعالیت بازارهای جهانی در روز دوشنبه به بهای 1176 دلار رسید. افت روز دوشنبه که طلا را به پایین‌ترین قیمت در 3 هفته گذشته رساند عمدتا ناشی از فروش فنی و افت قیمت نفت بود. این افت در حالی اتفاق افتاد که بیشتر کارشناسان با توجه به کامل نبودن هفته کاری جاری و انتظار معامله‌گران برای شروع معاملات جدید در سال 2015 انتظار داشتند بازارهای فلزهای گرانبها در بیشتر مقاطع آخرین روزهای کاری سال شاهد آرامش باشند. فروش فنی دوشنبه در واقع تحت تاثیر نبود اخبار بنیادین تازه و افزایشی رخ داد. کاهش قیمت‌های نفت خام هم مهم‌ترین عامل خارجی‌ای بود که به نفع کاهش طلا عمل کرد. افزایش شاخص‌های جهانی سهام نیز فشار روی بازار فلزهای گرانبها را افزایش داد. با این همه بازار دوشنبه ساعات به نسبت خلوتی را گذراند؛ چراکه بیشتر بازارهای مالی پنج‌شنبه این هفته به مناسبت جشن کریسمس تعطیل هستند، گرچه بازارها در هر حال تا روز پنج‌شنبه فعالیت خواهند داشت. روز مهم هفته سه‌شنبه بود، روزی که داده‌های مهمی برای انتشار داشت. دیگر خبر مهم روز دوشنبه افت بازدهی اوراق قرضه 10 ساله ایتالیا به رکورد معکوس 68/1 درصد بود. بازدهی اوراق قرضه اتحادیه اروپا معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که نگرانی‌ها درباره سلامت اقتصاد این اتحادیه افزایش پیدا ‌کند. نرخ‌های برابری روبل روسیه روز دوشنبه ثابت بود، اما ارز این کشور همچنان نزدیک بدترین وضعیت در تاریخ به سر می‌برد. هر دلار هفته گذشته معادل 80 روبل معامله می‌شد، اما دوشنبه این رقم به 57 روبل رسید.

طلا روز سه‌شنبه را با افت فنی آغاز کرد، بعد روند افزایشی به خود گرفت و باز رو به ضعف گذاشت. افت شاخص دلار در افزایش ابتدایی قیمت‌ها نقش مهمی داشت، اما اونس در انتظار آمار خوب از اقتصاد آمریکا وارد محدوده 1170 دلار شد. افت انتظاری طلا چنان شدید بود که آمار خیره کننده تولید ناخالص آمریکا هم نتوانست سقوط چندان بیشتری را برای اونس موجب شود. اونس تا ساعت 17 به وقت تهران به قیمت 1178 دلار رسید. در این ساعت مهم‌ترین آمار هفته یعنی داده‌های نهایی از نرخ رشد تولید ناخالص ملی ایالات متحده در سه ماه سوم سال منتشر شد. بر اساس گزارش‌ها اقتصاد آمریکا، بزرگ‌ترین اقتصاد جهان که احیای آن در تمام ماه‌های سال 2014 بر ارزش تمام کالاهای پایه فشار وارد می‌آورد، در فصل سوم سال 2014، معادل5 درصد رشد کرده است. کارشناسان انتظار رشد 3/4 درصدی را داشتند و داده‌های روز سه‌شنبه بسیار بهتر از انتظارات بازار بود. با این همه سطح پایین قیمتی باعث شد که بهای اونس پس از انتشار این گزارش با افت اندک روبه رو شود ودر همان محدوده بماند. قیمت ثبت شده اونس تا ساعت 6 بعدازظهر به وقت تهران 1175 دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی روز ثبت شده باشد. امروز چهارشنبه برای بسیاری از بازارهای مالی جهان آخرین روز کاری در سال 2014 است و قیمت نهایی اونس در بازار نیویورک در این روز از اهمیت بالایی برخوردار است. اونس فلز زرد سال 2014 را با نوسان در محدوده 1220 دلار آغاز کرد و با افت و خیز‌های شدید در سه کانال 1300، 1200 و 1100 دلار به وضعیت فعلی رسید. طلا در سال 2014 از سویی تحت فشار احیای اقتصاد ایالات متحده بود و از سوی دیگر از نابسامانی‌های ژئوپلیتیک و نگرانی‌های اقتصادی در مورد اروپا، چین و ژاپن نفع می‌برد. این عوامل متناقض صعود و سقوط‌های بسیاری را برای این کالای گرانبها رقم زدند. اونس در سال 2014 هم محدوده 1380 دلار را تجربه کرد و هم به محدوده 1130 دلار سر زد تا مرز 1200 دلار در تمام مقاطع مهم‌ترین مرز روانی سال بماند.

هر اونس فلز زرد در آخرین هفته کاری کامل و در هفته‌ای که آخرین نشست فدرال رزرو در سال جاری میلادی در آن برگزار شد، 27 دلار سقوط کرد تا با گذر از سه روز کاری آخرین هفته، چشم همه به روند طلا در سال 2015 دوخته شود. «دنیای اقتصاد» در روزهای آینده گزارش مفصلی از مرور روند طلا در سال 2014 و پیش‌بینی کارشناسان از روند این کالا در سال 2015 منتشر خواهد کرد.

اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------