پاسخ به یک سوال اساسی مردم؛ اگر رشد اقتصادی خوبی داریم، چرا تورم بالا و سفره‌ها کوچک شده است؟



تورم در ایران،اخبار اقتصادی،خبرهای اقتصادی
احمد راستینه، نماینده شهرکرد در مجلس گفت: آن چیزی که ما از دولت در سال ۱۴۰۲ انتظار داشتیم و محقق نشد، سیاست‌های جدی در تثبیت نرخ ارز و عدم‌ گره زدن نرخ بازار آزاد ارز به خوراک پالایشگاه‌ها و صنایع بود که متاسفانه سبب ایجاد یک تورم نهادینه شده در اقتصاد ما شد.

به گزارش اقتصاد۲۴، چند ماه پیش، سیدابراهیم رئیسی با بیان اینکه رشد اقتصادی، یک دهه تعطیل بوده است، گفته بود: در دهه گذشته به طور متوسط رشد اقتصادی نداشتیم و انتظار‌ها را برآورده نکرد.

 

حال، هرچند دولت اصرار دارد بگوید در سال‌های اول و دوم فعالیت خود به‌ ترتیب ۴.۴ و ۴ درصد رشد اقتصادی را به ثبت رسانده است و رییس جمهور صحبت از رسیدن به رشد اقتصادی هشت درصد می‌کند، اما وضعیت معیشتی مردم در یکی از بدترین دوران خود، روز و شب‌ها را می‌گذراند. هرچند که بسیاری از کارشناسان آمارهای ارائه شده از سوی دولت را نوعی «آمارسازی‌» می‌دانند و اعداد و ارقام اعلامی را مستند و علمی نمی‌دانند.

 

در همین خصوص، احمد راستینه، نماینده شهرکرد به اقتصاد۲۴ گفت: سال ۱۴۰۲، سالی برای حرکت و تثبیت حوزه اقتصاد در سیاست‌های دولت بود و دولت تلاش داشت از بحران‌های به وجود آمده در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، عبور کند و با کاهش نرخ تورم و تلاش برای مهار نقدینگی، رشد اقتصادی معناداری را سازمان دهد.

 

وی افزود: با این تفاسیر در سال ۱۴۰۲، ما رشد ۳.۵ درصدی در اقتصاد آن هم بدون فروش نفت را تثبیت کردیم و به نوعی رشد اقتصادی شش درصد با فروش نفت را تجربه کردیم. از این‌رو دولت نشان داد در حوزه تحول در نظام اقتصادی، توانسته گام‌های موفقی بردارد.

 

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس تصریح کرد: آن چیزی که ما از دولت در سال ۱۴۰۲ انتظار داشتیم و محقق نشد، سیاست‌های جدی در تثبیت نرخ ارز و عدم‌ گره زدن نرخ بازار آزاد ارز به خوراک پالایشگاه‌ها و صنایع بود که متاسفانه سبب ایجاد یک تورم نهادینه شده در اقتصاد ما شد. به نظر ما، سال ۱۴۰۳، دولت باید به سرعت در بازنگری سیاست‌های ارزی به سمت عبور از تاثیرپذیری نرخ بازار آزاد ارز حرکت کند و با ضرورت تقویت ارزش پول ملی، این سیاست‌ها را تقویت و در دستور کارش قرار دهد.

 

راستینه اظهار داشت: ما سال ۱۴۰۳ را در بحث رشد اقتصادی، سال خوبی برای کشور پیش‌بینی می‌کنیم و به نظر سال جاری، رشد اقتصادی هفت درصد را تجربه خواهیم کرد. در تایید این صحبت‌ها باید به چند دلیل اشاره کنم. اول اینکه افزایش شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانند ما را به سمت بازار ارزآوری مطمئن سوق دهند. از طرفی، با رفع بسیاری از موانع واحد‌های صنعتی و تولیدی توانستیم واحد‌های راکد یا آن‌هایی که با یک سوم ظرفیت اسمی که در تولید نقش‌آفرین هستند را به یک رشد پایدارتر نزدیک کنیم. همچنین با کاهش مالیات بر تولید موفق شدیم، رشد تولید واحد‌های صنعتی را نسبت به سال گذشته‌اش، بهبود دهیم. با این توضیحات و درآمد‌های مالیاتی که در سال ۱۴۰۳، یک چهارم بودجه را به خود اختصاص می‌دهد، معنایش این است که در مسیر رشد بهتر اقتصادی قرار گرفته‌ایم.

 

رسیدن به رشد اقتصادی هفت درصد، دور از تصور نیست

وی گفت: با وجود تحریم‌های اقتصادی علیه ایران، به نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۳، اقتصاد به سمت تولید و شاخص‌های توسعه حرکت کند و از این‌رو، رسیدن به رشد اقتصادی هفت درصد، دور از تصور نیست.

 

نماینده شهرکرد در مجلس افزود: یکی از پرسش‌های اصلی مردم این است که اگر رشد اقتصادی به نسبت خوبی داریم و در مسیر درست قرار گرفته‌ایم، چرا تورم بالا و سفره‌ها کوچک شده است؟ نقطه سخت اقتصاد همین است. معمولاً سیاست‌گذاری‌های اقتصادی تا بیاید و تاثیرات خودش را بر سر سفره مردم بگذارد، زمان‌بر است. سال ۱۴۰۰، وقتی بودجه به مجلس آمد، تقریباً نیمی از بودجه، اوراق بود، یعنی درآمد‌های دولت از محل فروش اوراق تنظیم شده بود، آن هم اوراق با نرخ تعدیل ۵۰ درصد. وقتی سررسید اوراق سه سال پیش با نرخ ۵۰ درصد را پرداخت می‌کنید، تورم ۵۰ درصد را در کشور به صورت نهادینه شده، خواهید داشت. حال، دولت موفق شده از نرخ تورم ۵۰ درصد، خود را به نرخ تورم ۳۳ درصد برساند. هرچند این کاهش قابل تقدیر است، اما رقمش به گونه‌ای است که گرانی، تاثیر منفی بالا و مستقیم خود را بر معیشت خانواده‌ها گذاشته است.

 

راستینه در پایان خاطرنشان کرد: اگر امروز می‌بینیم که سفره مردم کوچک و قدرت خریدشان محدود شده است، به خاطر مشکلات گذشته و البته رقم بالای تورم ۳۳ درصد است. اگر بخواهیم اثر مثبت کار‌ها دیده و این شیرینی بر سفره مردم بنشیند، باید تلاش کرد تا نرخ تورم به زیر ۱۰ درصد جهت داده شود. اگر این تلاش و کار‌های موثر صورت بگیرد، آن‌گاه شاهد رنگی‌تر شدن سفره مردم خواهیم بود.

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------