رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان را بشناسید



اخبار,اخبار اقتصادی , رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان

 

اخبار اقتصادی - رقابت‌پذیرترین اقتصادهای جهان را بشناسید

در جدیدترین شاخص رقابت‌پذیری جهانی که از سوی مجمع جهانی اقتصاد (WEF) منتشر شد، سوییس، سنگاپور و آمریکا رتبه‌های برتر را کسب کردند.

گزارش رقابت پذیری جهانی ۲۰۱۴-۲۰۱۵ رقابت‌پذیری ۱۴۴ اقتصاد جهان را بر مبنای ۱۲ رکن شامل موسسات، زیرساخت، بهداشت و آموزش، بهره وری بازار کار، آمادگی فناوری، نوآوری و پیشرفتگی تجارت رتبه بندی کرده است.

بر اساس این گزارش، ۱۰ اقتصاد برتر در شاخص رقابت‌پذیری عبارتند از:
۱- سوییس
این کشور برای ششمین سال پیاپی در رتبه برتر این شاخص قرار گرفته است. عملکرد این کشور از سال گذشته ثابت بوده است و در هشت رکن جزء ۱۰ رتبه برتر بود. موسسات آکادمیک درجه یک، هزینه بالا در تحقیق و توسعه و همکاری قوی میان دنیای آکادمیک و تجاری، در برتری این کشور در زمینه نوآوری سهم بسزایی داشته است.

۲- سنگاپور
این کشور برای چهارمین سال پیاپی به دلیل عملکرد ثابت و عالی در همه ابعاد شاخص رقابت‌پذیری جهانی در رتبه دوم قرار گرفت و امسال نیز تنها اقتصادی بود که در سه رکن از هفت رکن رتبه برتر داشت و در دو رکن دیگر نیز جزء ۱۰ رتبه اول بود.

۳- آمریکا
این کشور برای دومین سال در این شاخص صعود کرد و مجددا رتبه سوم را به دست آورد که حاصل بهبود عملکرد در حوزه‌های متعدد از جمله دورنمای مثبت مربوط به پیشرفتگی تجاری و نوآوری بود. شرکت‌های آمریکایی با یک سیستم دانشگاهی فوق العاده عالی پشتیبانی ‌می‌شوند که با بخش تجاری در تحقیق و توسعه همکاری تحسین برانگیزی دارد.

۴- فنلاند
این کشور با وجود تنرل یک رتبه‌ای، همچنان عملکرد قوی در ۱۲ رکن مورد بررسی نشان داد. این تنزل عمدتا به دلیل وخامت اندک شرایط اقتصاد کلانش بود که منجر به تنزل یافتن دورنمای اقتصادی این کشور از سوی برخی از موسسات اعتبارسنجی شد. با اینهمه این کشور همچنان عملکرد خوب و موسسات دولتی بسیار شفاف و زیرساخت دارای کیفیت بالا دارد.

۵- آلمان
این کشور در نتیجه برخی نگرانی‌ها در مورد موسسات و زیرساختش امسال یک رتبه تنزل کرد و در رتبه پنجم قرار گرفت. با اینهمه بهبود فضای اقتصادکلان و توسعه مالی در برابر این موارد تا اندازه‌ای توازن ایجاد کرد. در مجموع آلمان در برابر بحران اقتصادی جهان به دلیل رقابت‌پذیری قوی که شامل شرکت‌های پیشرفته و نوآوری در تحقیق و توسعه سطح بالا بوده است، به خوبی مقاومت کرده است.

۶- ژاپن
این کشور بزرگ‌ترین بهبود را در میان ۱۰ اقتصاد برتر داشت و به کمک بهبود گسترده در سراسر بخش‌های اقتصادی سه رتبه صعود کرد. ژاپن همچنان از رقابت‌پذیری در پیشرفتگی تجارت و نوآوری برخوردار است. هزینه برای تحقیق و توسعه، وجود استعدادهای عالی، موسسات تحقیقاتی برتر در سطح جهانی و ظرفیت بالا برای نوآوری از جمله نقاط قوت ژاپن محسوب می‌شوند.

۷- هنگ کنگ
این منطقه از سال ۲۰۱۲ جزء ۱۰ رتبه برتر قرار گرفته و رتبه هفتم را حفظ کرده است اما در رکن زیرساخت رتبه برتر را داشته که منعکس‌کننده کیفیت تسهیلات این کشور در همه اشکال حمل و نقل است. این اقتصاد در رکن توسعه بازار مالی همچنان جایگاه برتری را در اختیار دارد که به دلیل سطح بالای بهره وری، قابلیت اطمینان و ثبات سیستمش است. با این همه لازم است در زمینه آموزش عالی و نوآوری بهبود بیشتری پیدا کند.

۸- هلند
این کشور رتبه هشتم را به کمک توان رقابت‌پذیری با ثباتش حفظ کرد. اقتصاد هلند مجموعه‌ای از فاکتورهای مهم رقابت‌پذیری را در اختیار دارد که به این کشور امکان داد بهره‌وری بالایی داشته باشد. سیستم آموزش و تربیت عالی به همراه بکارگیری فناوری و ظرفیت نوآوری عالی منجر به فعالیت شرکت‌های پیشرفته‌ای شده است که قادرند در بالاترین سطح زنجیره ارزش جهانی رقابت کنند.

۹- انگلیس
این کشور یک رتبه صعود داشت و به رتبه نهم دست پیدا کرد. عملکرد این کشور با کمتر شدن کسری مالی و بدهی دولتی بهبود یافت. بعلاوه شرایط اقتصاد کلان انگلیس مساعدتر شد و این کشور همچنان از بازار کار بهره‌ور و توسعه مالی سطح بالا برخوردار است.

۱۰- سوئد
این کشور با وجود اینکه رقابت‌پذیری باثباتی در همه بخش‌ها داشت اما امسال چهار رتبه تنزل کرد. مجموعا این کشور در همه بخش‌ها توانش را افزایش داد به طوری که از موسسات قوی، زیرساخت عالی و شرایط اقتصاد کلان سالم برخوردار است. مهم‌تر از همه این بود که سوئد موفق شد شرایط مناسب برای نوآوری را ایجاد کند و رتبه بالا در همه ارکانی به دست آورد که کلید ایجاد یک جامعه دانش بنیان هستند.

اخبار اقتصادی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------