آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

موافقان و مخالفان کاهش سود بانکی در دولت/ چرا شورای پول و اعتبار تعلل می‌کند؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,نرخ سود بانکی

 

اخبار اقتصادی - موافقان و مخالفان کاهش سود بانکی در دولت/ چرا شورای پول و اعتبار تعلل می‌کند؟

مدت‌ها است که شورای پول و اعتبار قرار است که در مورد نرخ سود بانکی با توجه به کاهش نرخ تورم تجدیدنظر کند. در این میان وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی وعده داده‌اند که قرار است نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار کاهش یابد اما آنگونه که فعالان اقتصادی می‌گویند، دولت قصد ندارد به این زودی‌ها نرخ سود بانکی را کاهش دهد؛ چراکه بیم آن را دارد که سرمایه های مردم از شبکه بانکی، روانه سفته بازی شود.

به گزارش تابناک بعد از اینکه دولت یازدهم تصمیم بر این گرفت که نرخ تورم را پیش از خروج از رکود کاهش دهد، بسیاری از اقتصاددانان و تحلیل گران بر این باور شدند که همزمان با کاهش نرخ تورم، باید نرخ سود بانکی نیز کاهش یابد.

مدت‌ها گذشت و هر ماه دولت گزارش‌های دوره ای خود را مبنی بر کاهش نرخ تورم اعلام کرد که هر یک از این گزارش‌ها، با درصدی پیشرفت نسبت به گزارش قبلی، روند کاهشی نرخ تورم را نشان می داد.

در این میان دولتمردان که مواجه با سئوالات متعدد مردم برای کاهش نرخ سود بانکی بودند، مدام بر تصمیم گیری در این مورد در جلسه شورای پول و اعتبار پافشاری کردند، جلسه ای که علیرغم برگزاری چندین باره آن، اما ثمری برای کاهش نرخ سود بانکی نداشت.

البته فعالان اقتصادی می گویند که دلیل این تعلل دولت، هراس از خروج سرمایه های مردم به سفته بازی و به خصوص بازار جذاب ارز و سکه این روزهای پایتخت است. بنابراین به این زودی ها هم دولت قصد ندارد که نرخ سود بانکی را تعیین تکلیف کند.

یک عضو شورای پول و اعتبار در این رابطه به اختلافات اعضای شورا در خصوص نرخ سود بانکی اشاره می کند و به خبرنگار تابناک اقتصادی می‌گوید: با توجه به کاهش تورم، در مورد تغییر نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار اختلاف نظرهایی وجود دارد.

وی افزود: برخی موافقان کاهش نرخ سود بر این استدلال پافشاری می کنند که وقتی تورم انتظاری به 14 درصد رسیده است، نرخ سود نیز باید چند درصدی کاهش یابد.

این عضو شورای پول و اعتبار می افزاید: در عین حال، مخالفان کاهش نرخ سود بانکی از خروج سپرده‌ها به موجب کاهش نرخ سود بانکی ابراز نگرانی می‌کنند که البته افزایش نرخ ارز نیز موضع مخالفان کاهش نرخ سود بانکی در شورای پول و اعتبار را تثبیت کرده است.

به هرحال به نظر می رسد تا زمانی که اعضا به توافق نهایی نرسند و البته نرخ ارز نیز روند تثبیتی به خود نگیرد، نباید امیدوار بود که نرخ سود بانکی کاهش جدی داشته باشد.

این در شرایطی است که با پیش بینی‌های جهانی مبنی بر تداوم کاهش قیمت نفت، افزایش تقاضاهای سفته بازانه در بازار ارز و در عین حال، نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شروع فصل مسافرت‌های خارجی برای ایرانیان، نباید به این زودی‌ها انتظار داشت که قیمت دلار در بازار متعادل شود، بنابراین خبری هم از کاهش سود بانکی در راه نیست.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------