واکنش زنگنه به کاهش قیمت نفت



اخبار,اخبار اقتصادی , وزیر نفت

 

اخبار اقتصادی - واکنش زنگنه به کاهش قیمت نفت

زنگنه با بیان اینکه آمادگی این را داریم که ظرف 10 ماه گاز را به این کشور برسانیم، گفت: البته مساله غرامت سر جایش است اما همزمان در حال مذاکره برای قراردادمان هستیم.

 وزیر نفت در مورد کاهش قیمت جهانی نفت گفت: مساله به این سادگی‌ها نیست و ما و اعضای اوپک دنبال حل این مشکل هستیم.

به گزارش مهر، بیژن زنگنه در حاشیه ششمین جشنواره پژوهش و فناوری صنعت نفت در جمع خبرنگاران در مورد کاهش قیمت جهانی نفت، گفت: یک بعد این موضوع ریشه اقتصادی دارد اما طرف دیگر آن، اراده سیاسی است.

وزیر نفت ادامه داد: تولید فرآورده‌های نفتی تاثیری در قیمت جهانی نفت نخواهد داشت و اگرچه برای ما ارزش افزوده‌ ایجاد می‌کند، اما در تغییر بازار جهانی و عرضه و تقاضا نمی‌تواند موثر واقع شود.

زنگنه در مورد آخرین وضعیت استفاده از ظرفیت‌های داخلی در تجهیزات صنعت نفت، گفت: در حال حاضر در حد تقاضا از ظرفیت داخلی استفاده می‌شود اما هم‌اکنون کمتر از نیاز کشور در این زمینه سرمایه‌گذاری صورت گرفته و منابع کافی در اختیار نداریم.

مناقصه برای تولید 10 قلم کالای استراتژیک در حوزه نفت
زنگنه در خصوص برنامه مورد نظر برای تولید 10 قلم خانواده کالاهای نفتی، گفت: به دنبال اجرای این پروژه هستیم که می‌تواند به توسعه فناوری کشور کمک کند و اگر این اتفاق بیفتد، حرف اول را در صنعت نفت و تجهیزات منطقه خواهیم زد.

وی گفت: در قسمت خدمات و اجرای پروژه‌ها در حوزه نفت وضع خوبی داریم که باید بهتر شود و از این نظر امید زیادی به اجرای پروژه 10 قلم کالای اساسی در این حوزه بسته‌ایم. وزیر نفت ادامه داد: مناقصه تجهیزات استراتژیک در حوزه نفت بهمن ماه و با هدف انتقال تکنولوژی و تولید کالا در این زمینه اعلام خواهد شد.

لیست تجهیزات نفتی تولید داخل
زنگنه در مورد تولیدات حوزه نفت، گفت: هم‌اکنون توربین کمپرسور، شیرآلات، لوله‌ها، مخازن تحت فشار در داخل کشور تولید می‌شود. همچنین ظرفیت‌های خوبی در حوزه لوله‌گذاری دریایی، ساخت عرشه‌ها و تاسیسات دریایی در داخل ایران وجود دارد.

وی افزود: همچنین قراردادهایی با دانشگاه‌ها برای افزایش برداشت از مخازن نفت جزو مهم‌ترین برنامه پژوهشی ما است. وزیر نفت در مورد تعیین قیمت خوراک پتروشیمی، گفت: فرمولی که مجلس تصویب کرده باعث ایجاد قانون دائمی در تبصره بودجه برای فرمول خوراک پتروشیمی شده است و این مساله دست ما نیست.

حمایت از بومی‌سازی دکل‌های حفاری
زنگنه در مورد عدم حمایت از دکل‌های تولیدی جهاد دانشگاهی، گفت: ما نگفتیم جهاد دانشگاهی دکل تولید کند، ما گفته بودیم از ساخت دکل حمایت می‌کنیم؛ به این معنی که جهاد دانشگاهی فناوری ساخت دکل حفاری را از طریق شرکت‌های دانشگاهیان بومی کند. پس از آن ما ترتیبی خواهیم داد تا زیر مجموعه‌های نفت برای خریدشان از این دکل‌ها استفاده کند و ما نیز از این پروژه حمایت خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ساخت دکل و بومی‌سازی آن در ایران جزو سیاست‌های ما است، افزود: علاوه بر این سپردن ساخت واحدهای بهره‌برداری نمک‌زدایی را با جهاد دانشگاهی شروع کرده‌ایم.

آخرین وضعیت تولید در پارس جنوبی 15 و 16
زنگنه در مورد تولید گاز در فازهای 15 و 16 پارس جنوبی، گفت: هر 4 واحد پارس جنوبی در فازهای 15 و 16 در مدار است و در حال تنظیم تاسیسات هستیم. هم‌ اکنون گاز به سیستم نصب شده اما برای افتتاح آن عجله‌ای نداریم.

آخرین وضعیت لوله‌گذاری گاز به عراق
وزیر نفت درباره خط لوله عراق نیز گفت: در حال لوله‌گذاری به مرز این کشور هستیم و برای واگذاری گاز دو طرح را مدنظر داریم که یکی از آنها تولید زودهنگام است که مقدار کمتری گاز به این کشور کشیده می‌شود و در بلندمدت در نظر داریم روزانه بین 25 تا 30 میلیون مترمکعب از طریق نفت شهر و 25 میلیون مترمکعب از جنوب بصره به آنها گاز بدهیم.

قرارداد خط لوله صلح در حال نهایی شدن است
وی در مورد آخرین وضعیت خط لوله صلح نیز گفت: این موضوع از جانب ما هیچ مشکلی نیست و قرارداد ما در حال نهایی شدن است و آن را تا منطقه چابهار و کُنارک می‌بریم اما طرف مقابل‌مان که پاکستان است، آمادگی در این زمینه ندارد.

زنگنه با بیان اینکه آمادگی این را داریم که ظرف 10 ماه گاز را به این کشور برسانیم، گفت: البته مساله غرامت سر جایش است اما همزمان در حال مذاکره برای قراردادمان هستیم.
اخبار اقتصادی - مهر

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------