ماجرای حذف شدن یارانه ثروتمندان چه بود؟



اخبار,اخبار اقتصادی ,هدفمندی یارانه ها

 

روز آخری که رأی‌گیری بود، من نبودم و فکر می‌کردم حتما تصویب شود. گویا در جلسه رأی‌گیری تنها چند نفر حضور داشتند و این پیشنهاد که از طرف من و آقای مروی مطرح شد، در روزهایی که بحث در‌گرفت، با مخالفت جدی نماینده‌ای هم همراه نشد. به همین دلیل فکر می‌کردم ....

روز گذشته، خبری در رسانه‌ها‌ منتشر شد، مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادعا کرد، مجلس حذف یارانه‌های نقدی برای قشرهای پر‌درآمد و کسانی که درآمد بالای ۲ میلیون تومان دارند را تصویب کرده است.

به گزارش «تابناک»، سید هاشم بنی‌هاشمی در گفت‌و‌گو با یکی از رسانه‌ها اظهار داشته است: در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۹۴ اعضای این کمیسیون پیشنهادی ‌تنظیم کردند، مبنی بر اینکه یارانه نقدی افرادی با درآمد بالای ۲ میلیون تومان در ماه قطع ‌و در سال آینده، فقط به افرادی یارانه نقدی داده شود که درآمد ماهیانه آنها زیر این رقم است.

وی گفت: این پیشنهاد از سوی کمیسیون انرژی به کمیسیون تلفیق فرستاده شده تا در جریان بررسی لایحه بودجه ۹۴ در این کمیسیون‌ بررسی شود.

نماینده مردم مشهد در مجلس نهم افزود: در صورت تصویب این پیشنهاد در کمیسیون تلفیق، حذف یارانه پردرآمد‌ها در صحن مجلس‌ به رأی گذاشته و در صورت تصویب در قالب قانون بودجه به دولت ابلاغ خواهد شد.

اما امروز در کمال نا‌باوری، این نماینده مجلس گفته‌های خود را تکذیب ‌و اعلام کرد که وی نه تنها در زمان رأی‌گیری در کمیسیون انرژی نبوده، بلکه فقط حدس زده‌ که این طرح در این کمیسیون ‌تصویب شده، ولی گویا نمایندگان موافق آن نبوده‌اند و وی در ارائه گزارش به رسانه‌ها دچار اشتباه شده است.

بنا بر این گزارش، بخشی از متن مصاحبه‌‌ این نماینده با روزنامه اعتماد، بسیار جالب است، به گونه‌ای که در جایی این نماینده پس از شنیدن خبر تصویب نشدن طرح، شوکه می‌شود و در پاسخ به اینکه در گفت‌وگوهای انجام شده با دیگر اعضای کمیسیون انرژی، این موضوع را تکذیب کردند، می‌گوید: جدا؟ پس حتما نشده! تعجب می‌کنم تصویب نشده!

وی همچنین در پاسخ به اینکه چطور شما خبر ندارید این مسأله تصویب شده یا خیر، در حالی که در گفت‌وگویی از تصویب آن خبر دادید، می‌گوید: روز آخری که رأی‌گیری بود، من نبودم و فکر می‌کردم حتما تصویب شود. گویا در جلسه رأی‌گیری تنها چند نفر حضور داشتند و این پیشنهاد که از طرف من و آقای مروی مطرح شد، در روزهایی که بحث در‌گرفت، با مخالفت جدی نماینده‌ای هم همراه نشد. به همین دلیل فکر می‌کردم تصویب شده است.

اما محمد باقری بناب، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت:‌ این درست نیست که یک نماینده قبل از اینکه از روند بررسی طرحی باخبر باشد، در‌باره آن با رسانه‌ها صحبت کند.

وی خاطرنشان کرد: شاید یک خبر نادرست در جامعه تبعاتی داشته باشد که جمع کردن ‌یا جبران آن پیامدها جبران ناپذیری در جامعه ایجاد کند. این موضوع تنها معطوف به این خبر خاص نیست و در دیگر موارد نیز باید دقت لازم انجام شود. اظهار‌نظر‌هایی که از سوی مسئولین می‌شود، تأثیر بسیاری در جو روانی جامعه دارد و گاه‌ ممکن است یک اشتباه، باعث متشنج شدن فضا شود.

این نماینده در پایان گفت: البته موضوع یارانه‌ها و حذف افراد برخوردار از دریافت یارانه نقدی، موضوعی نیست که مربوط به این روز‌ها باشد. این طرح قبلا در مجلس شورای اسلامی تصویب شده، ‌ولی دولت زیر بار آن نمی‌رود و آن را اجرا نمی‌کند.

وی همچنین یادآور شد : من فکر نمی‌کنم ‌این موضوع نیاز به بررسی دوباره داشته باشد و به احتمال زیاد نیز کمیسیون انرژی به این دلیل آن را تصویب نکرده است، زیرا این طرح اکنون در قانون بودجه ۹۳ وجود دارد و فقط ‌شجاعت می‌خواهد تا دولت ‌آن را اجرا کند.

اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------