آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

چین تنها خریدار همه نفت خام ایران؟ / فروش نفت به بالاترین میزان از سال۲۰۱۹ رسید

صادرات نفت ایران به بالاترین حد خود در ۶سال‌اخیر رسیده و به‌رغم تحریم‌های یک‌جانبه غرب، به اقتصاد این کشور برابر با…

این ماه یارانه دریافت نکردید مهم نیست چون مکانیزمی ندارد!



اخبار,اخبار اقتصادی , یارانه نقدی

سئوال این است که چه میزان از درآمد و یا دارایی مورد نظر دولت بوده است که بر اساس آن می خواهد اقدام به حذف نماید. در واقع چرا دولت با شفافیت کامل مکانیزم حذف یارانه ها را اعلام نمی کند تا همه از آن باخبر باشند و از سوی دیگر نارضایتی میان افراد جلوگیری شود؟

 این سئوالی است که شاید در واریز یارانه ماه پایانی سال 93 بتوان با اطمینان پاسخ ان را پیدا کرد. از اجرای مرحله دوم یارانه ها در اردیبهشت 93 زمزمه های حذف پردرآمدها به گوش می رسید و در راستای اجرای آن پیشنهادهای فراوانی نیز ارائه شد که هیچگاه به مرحله عملیاتی نرسید.

به گزارش تابناک؛ سخنان دیروز نوبخت، معاون رئیس‌جمهور، موضوع یارانه‌ها را به موضوع اصلی رسانه ها تبدیل کرده است. رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی اعلام کرد که حذف تدریجی یارانه پردرآمدها آغاز شده است. وی با بیان این‌که شناسایی و حذف پر درآمدها با دقت کامل انجام می شود اعلام کرده است که از 40 پایگاه اطلاعاتی که در اختیار داشتیم افرادی را که برای ما محرز شد از درآمد کافی برخوردار بوده و یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومانی تاثیر بر زندگی آن ها ندارد را در لیست کسانی که باید از دریافت یارانه حذف شوند قرار دادیم.

نوبخت همچنین امروز در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا خانوارهای با درآمد ماهانه بیش از 2.5 میلیون تومان از دریافت یارانه نقدی حذف می‌شوند، بیان داشته است در رابطه با این موضوع باید تا هفته آینده تحمل کرد که مجلس در جلسه علنی چه خواهد کرد.

این سخنان در حالی اظهار می شود که چند موضوع کاملاً مبهم است که عدم پاسخگویی و شفافیت در مورد آن می تواند موجب نارضایتی میان کسانی خواهد شد که احتمالاً یارانه آنها قطع خواهد شد.

در حالی تاکنون پیشنهادات فراوانی جهت حذف یارانه پردرَآمدها اعلام شده است که این پیشنهادات از سوی دولت و مجلس پذیرفته نشد و هربار علت عدم حذف، در اختیار نداشتن اطلاعات درآمدی خانوارها اعلام می شد. حال در یک اظهار نظر کاملاً متفاوت آقای نوبخت اعلام می کند که از 40 پایگاه اطلاعاتی میزان درامد افراد محرز شده است و آنها را در پروسه حذف قرار دادیم.

سئوال این است که چه میزان از درآمد و یا دارایی مورد نظر دولت بوده است که بر اساس آن می خواهد اقدام به حذف نماید. در واقع چرا دولت با شفافیت کامل مکانیزم حذف یارانه ها را اعلام نمی کند تا همه از آن باخبر باشند و از سوی دیگر نارضایتی میان افراد جلوگیری شود؟

نکته مهمتر در موضوع حذف یارانه ها تفاوت و اختلاف در اظهار نظر میان مسئولان دولتی است. به عنوان مثال در حالی حذف یارانه خانوارهای با درآمد بالای 2/5 میلیون در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی و امضای نماینده دولت تصویب شد که در فردای تصویب این قانون، دولت اعلام کرد که پیشنهاد پرداخت یارانه به خانوارهای با درآمد ۲.۵ میلیون تومان فاقد استدلال منطقی بوده و در اجرا نیز امکانپذیر نیست.

به همین دلیل این مصوبه از دستور کار خارج شد. حال دوباره اقای نوبخت اعلام می کند که حذف خانوارهای با درآمد بیش از 2/5 میلیون منتظر تصمیم مجلس در صحن علنی است.

در واقع آقای نوبخت هیچ اشاره ای به مخالفت دولت با این مصوبه نمی کند و همه چیز را به گردن مجلس می اندازد. این در حالی است که دیروز خود اعلام می کند که اطلاعات کامل را از 40 مرکز اطلاعاتی به دست آورده اند و بر طبق آن اقدام به حذف خواهند کرد.

باید منتظر بود تا دید که چگونه دولت و مجلس در یکی از مهمترین تصمیم گیری های استراتژیک اقتصادی، حاضر به ریسک و قبول هزینه ها می شوند. اما به هرشکل این امید در مردم وجود دارد که اینبار دولت و مجلس در یک تصمیم متهورانه در چهارچوب عدالت اجتماعی و توسعه اقتصادی کشور قدم سرنوشت سازی بردارند.
اخبار اقتصادی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------