آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

کاهش شدید تراکم‌فروشی در تهران



اخبار,اخبار اقتصادی ,بازار مسکن

کاهش 60 درصدی ساخت‌وساز در سال‌جاری نه‌تنها درآمد شهرداری تهران را کاهش داده بلکه سبب شده تا میزان فروش متری تراکم در تهران با افت شدید مواجه شود.

در واقع درحالی‌که شهرداری تهران در سال 92، معادل 4 هزار و 500 میلیارد تومان از بابت فروش صدور مجوز تراکم درآمد کسب کرده است اما درآمد شهرداری از این محل در 9 ماه ابتدایی امسال فقط معادل 2 هزار و380 میلیارد تومان است که بیانگر نصف شدن درآمد شهرداری از این محل نسبت به سالa گذشته است.

 

آمار جدیدی که دیروز رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اعلام کرد نشان می‌دهد: میزان مساحت ناشی از فروش تراکم طی امسال 44 درصد کاهش پیدا کرده است. به گفته علیرضا دبیر، شهرداری تهران سال گذشته 45 میلیون مترمربع تراکم مجاز فروخته است؛ مطابق با پیش‌بینی‌ها عدد فروش مساحت تراکم در سال جاری نیز به حدود 25 میلیون مترمربع خواهد رسید که به نظر می‌رسد علت کاهش مساحت تراکم فروش رفته در سال جاری نسبت به سال گذشته ناشی از دو عامل رکود بخش مسکن و توقف صدور مجوزهای موردی فروش تراکم در کمیسیون ماده 5 به‌دلیل برخی اصلاحات شورای‌عالی شهرسازی و معماری بوده است.

 

به گزارش دنیای اقتصاد روز گذشته علیرضا دبیر رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران سهم درآمدهای پایدار بودجه 94 شهرداری تهران را معادل 4 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او در این باره توضیح داد: رقم درآمدهای پایدار شهرداری تهران در بودجه سال 93 معادل 3هزار و 600 میلیارد تومان بود که با تلاش شورای شهر این رقم در بودجه سال آینده به حدود 4 هزار میلیارد تومان رسیده است.

او افزود: به این ترتیب همچنان 80 درصد از درآمدهای شهرداری تهران در سال آتی مبتنی بر درآمدهای ناپایدار است. آمار اعلام شده در خصوص رقم درآمدهای پایدار شهری در سال 94 از سوی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در حالی است که مدیران شهرداری رقمی متفاوت از محاسبات شورای شهر را از حجم درآمدهای پایدار اعلام می‌کنند.

 

30 دی ماه سال جاری شهردار تهران در صحن علنی شورای شهر عنوان کرد سهم درآمدهای پایدار شهری در سال آینده به حدود 48 درصد خواهد رسید اما تعداد زیادی از اعضای شورا سهم درآمدهای پایدار از مجموعه بودجه شهرداری را پایین‌تر از این رقم می‌دانند. رئیس کمیسیون برنامه و بودجه علت اختلاف نظر شورا و شهرداری در خصوص درآمدهای پایدار شهری را در نظر گرفتن درآمدهای غیر نقد عنوان کرد.

 

او تصریح کرد: دوستان شهرداری برای محاسبه سهم درآمدهای پایدار از بودجه فقط بخش نقد را در نظر می‌گیرند، این در حالی است که محاسبات شورای شهر بر مبنای سرجمع درآمدهای نقد و غیرنقد است که نشان می‌دهد سهم درآمدهای پایدار در بودجه سال 93 حدود 23 درصد است. به گزارش «دنیای اقتصاد» اگرچه رقم درآمد پایدار در بودجه سال 94 نسبت به بودجه سال جاری افزایش داشته است(از 3 هزار و600 میلیارد تومان به 4 هزار میلیارد تومان رسیده است) اما سهم درآمدهای پایدار از کل بودجه دو سال 94 و 93 یکسان بوده است؛ به این معنی که سهم درآمد 3 هزار و 600 میلیارد تومانی بخش پایدار از بودجه 15 هزار و 450 میلیارد تومانی سال جاری 23 درصد و سهم درآمد پایدار 4 هزار میلیارد تومانی از بودجه 17 هزار و219 میلیارد تومانی سال آینده نیز معادل 23 درصد است.

 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه در خصوص تدابیر اتخاذ شده با توجه به رکود بخش مسکن برای تحقق درآمدهای سال آینده اظهار کرد: پیش‌بینی شده است فروش تراکم مجاز در سال 94 نسبت به برنامه پنج ساله حدود هزار میلیارد تومان کاهش پیدا کند، ضمن آنکه چندین لایحه برای برقراری عدالت در زمینه تعرفه اخذ عوارض ساختمانی در مناطق مختلف شهر به تصویب شورای شهر رسیده است.

 

این عضو شورای شهر سهم حوزه حمل‌ونقل از کل بودجه را 39 درصد اعلام کرد و افزود: این سهم اگرچه نسبت به سال گذشته افزایش نداشته اما شورا بودجه توسعه مترو را حدود 200 میلیارد تومان افزایش داده است. پس از گذشت یک‌سال از اعلام خبر تدوین لایحه جلوگیری از تخریب ساختمان‌های کم‌عمر این لایحه اخیرا به شورای شهر ارسال شده است. دبیر روز گذشته از آغاز بررسی این لایحه خبر داد.
اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------