آخرین اخبار اقتصادی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش همتی به هشدار رئیسی درباره انحلال بانک‌های متخلف

عبدالناصر همتی رییس پیشین بانک مرکزی در واکنش به اظهارات رئیسی درباره انحلال برخی بانک‌ها نوشت: خوب بود که جناب آقای رئیسی…

چرا ورود برخی خودروها بازهم ممنوع شد؟



اخبار,اخبار اقتصادی , واردات خودرو

براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی در سال 94 نیز ممنوع اعلام شد.

ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی در دوره محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری پیشین به دلیل بحران ارزی کشور تصویب شد. این در شرایطی است که با توجه به بهبود وضعیت اقتصادی در دولت یازدهم توقع می‌رفت که این مصوبه در کنار دیگر کالاهایی که مشمول اولویت 10 بودند لغو شود حال آنکه چنین نشد.


وزارت صنعت، معدن و تجارت دولت پیشین با قراردادن خودروهای 2500 سی‌سی در لیست کالاهای گروه 10 که شامل لوازم خانگی غیرضروری، اسباب بازی، وسایل تزئینی و لوکس می‌شد، ورود خودروهای مذکور را متوقف کرد.


این مصوبه در راستای تامین و بالانس شدن ارز کشور با درآمدهای دولت صورت گرفت. بر همین اساس واردات کالاهای لوکسی که توان تولید داخل برای آنها وجود دارد و کالاهایی که جزو نیازهای ضروری جامعه نبودند، ممنوع اعلام شد.


اما این مصوبه در دولت یازدهم براساس وجود تقاضا در بسیاری از کالاهای اولویت 10 تغییر کرد و وزارت صنعت واردات کالاهای گروه 10 را با دو برابر تعرفه آزاد کرد. حال واردات خودروهای بالای 2500 سی‌سی در شرایطی همچنان ممنوع اعلام شده که این سوال مطرح می‌شود اصرار دولت بر ممنوعیت واردات این کالا چیست؟ به عقیده یک کارشناس صنعت خودرو علت ممنوعیت دوباره این خودروها لوکس بودن و همچنین ارزبری بسیار زیاد است که هزینه سنگینی را بر دوش دولت می‌گذارد. در این زمینه کارشناس دیگری معتقد است که نبود تقاضا در خودروهای بالای 2500 سی‌سی به نسبت دیگر کالاهای گروه 10 علت آزاد شدن آن کالاها و ممنوعیت ورود خودروها با این حجم موتور است.


بر این اساس برخی وارد‌کنندگان خودرو، ممنوعیت ورود خودروهای بالای 2500 سی‌سی را برخلاف اصول اقتصادی می‌خوانند و معتقدند که ورود یا عدم ورود خودرو براساس حجم موتور یا لوکس بودن مبنای منطقی ندارد.


اخبار اقتصادی - دنیای اقتصاد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------